4

Afwerking terras 2° verdieping appartement(gewijzigd)

Deze vraag is goed beantwoord

Appartment gekocht en bewoond sedert eind vorig jaar.

Afwijkende afwerking t.o.v. bouwdossier en PID. Voorziene afschotlaag en waterafvoer is  niet geplaatst. Gezien de vloerafwerking in bankirai is en derhalve niet dicht kan allerlei terechtkomen op onderliggend terras.

Bouwheer en Architect (binnen periode van 10 jaar solidaire verantwoordelijk-heid) werden  ingelicht en kwamen de situatie beoordelen maar er is geen concrete aanpak; het leggen van een waterdoorlatende mat is voorgesteld, maar kan niet akkoord gaan omdat enerzijds het fundamentele probleem niet is opgelost en anderzijds een val probleem (uitglijden) kan ontstaan.

Kan ik hier verder aandringen op voorziene afwerking en hoe kan dit verder worden  aangepakt?

Dank voor uw reactie bij voorbaat.

1
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Enkele vragen voor een beter begrip:

Is de terrasbevloering in planken gelegd boven op een plat dak of hangt dit vrij in de lucht zoals een balkon?

Ik veronderstel dat je zelf de keuze hebt gemaakt voor die beplanking?

Een planken bevloering buiten hoeft niet in afschot te worden geplaatst omdat het de bedoeling is dat het water overal tussen de voegen verdwijnt

In geval van plat dak kan het niet anders dan dat er onder die beplanking een afschot is naar een afvoer, dat kan niet anders dan in orde zijn.

Klopt het dan dat je enkel een probleem hebt met de mogelijkheid dat stof, vuil en allerhande kleine zaken door de open voegen tot op het onderliggende dak vallen en dat je daar niet meer bijkunt?

Zo ja, dat is inderdaad een minpunt bij dit soort oplossingen. Maar dat neemt niet weg dat het één van de beste oplossingen is voor zulke situatie. Het hemelwater zal altijd onmiddelijk weg zijn zonder dat er zich plassen kunnen vormen en het hout kan steeds veel sneller drogen. Een waterdichte bevloering zonder open voegen is meestal niet aan te raden, er is te veel risico op vorstschade door het onvermijdelijk indringende water tot onder en in die bevloering. Hierbij kunnen vloeren en voegen barsten en loskomen.

Een open voeg tussen de planken van ongeveer 0,5 cm is gebruikelijk en in de praktijk geeft dat geen problemen, hetgene dat daar nog door zou vallen is zo klein dat het ook kan worden weggespoeld met het regenwater.

Een plankenvloer (geribd of niet) kan bij nat weer en in de winter altijd wel glad worden.

In die zin kan ik me voorstellen dat een waterdoorlatende mat een verbetering zou kunnen zijn,

1
Charel
Charel

De vorige eigenaar was blijkbaar akkoord met deze uitvoering. Jij hebt het vervolgens van hem gekocht in de staat waarin het zich bevind.

Bovendien gaat het hierbij niet om een struktureel gebrek, geen gebrek dus dat de stabiliteit van het gebouw in gevaar brengt.

De tienjarige aansprakelijkheid kan hier dus niet worden ingeroepen ten opzichte van de aannemer.

Je kan ook de vorige eigenaar niets verwijten, het gaat niet om een onzichtbaar gebrek. Als je dit al een gebrek kunt noemen, volgens mij niet, dan was dat van in het begin zichtbaar.

Alle reacties

0
Charel
Charel

Beste,

Enkele vragen voor een beter begrip:

Is de terrasbevloering in planken gelegd boven op een plat dak of hangt dit vrij in de lucht zoals een balkon?

Ik veronderstel dat je zelf de keuze hebt gemaakt voor die beplanking?

Een planken bevloering buiten hoeft niet in afschot te worden geplaatst omdat het de bedoeling is dat het water overal tussen de voegen verdwijnt

In geval van plat dak kan het niet anders dan dat er onder die beplanking een afschot is naar een afvoer, dat kan niet anders dan in orde zijn.

Klopt het dan dat je enkel een probleem hebt met de mogelijkheid dat stof, vuil en allerhande kleine zaken door de open voegen tot op het onderliggende dak vallen en dat je daar niet meer bijkunt?

Zo ja, dat is inderdaad een minpunt bij dit soort oplossingen. Maar dat neemt niet weg dat het één van de beste oplossingen is voor zulke situatie. Het hemelwater zal altijd onmiddelijk weg zijn zonder dat er zich plassen kunnen vormen en het hout kan steeds veel sneller drogen. Een waterdichte bevloering zonder open voegen is meestal niet aan te raden, er is te veel risico op vorstschade door het onvermijdelijk indringende water tot onder en in die bevloering. Hierbij kunnen vloeren en voegen barsten en loskomen.

Een open voeg tussen de planken van ongeveer 0,5 cm is gebruikelijk en in de praktijk geeft dat geen problemen, hetgene dat daar nog door zou vallen is zo klein dat het ook kan worden weggespoeld met het regenwater.

Een plankenvloer (geribd of niet) kan bij nat weer en in de winter altijd wel glad worden.

In die zin kan ik me voorstellen dat een waterdoorlatende mat een verbetering zou kunnen zijn,

0
Terras afwerking appartement(2° verd)
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

Beste,

Het terras kan zoals jij aangeeft dan ook gezien worden als een balkon.

Het probleem is vooral, en als uitgangspunt dat, het niet overeenkomt met plan en beschrijving d.w.z. in een latere fase gewijzigd is. De ingenieur zou gesuggereerd hebben aan architect, heb ik ondertussen vernomen, dat gezien de verankering in de muur zeker moest worden rekening gehouden met gewicht. Bijkomend is dat de onderbuur opmerking maakt over de hond die soms op terras loopt.

Nu, dit alles lag buiten onze beslissings mogelijkheid omdat wij hebben overkocht van de eerste eigenaar, dit binnen de periode van 10jaar verantwoordelijkheid.

Alles wel beschouwd, zou er bij de afwerking toch normaal rekening moeten worden gehouden met de gebruik en effect voor de ganse appartementsblok(3 verdiepingen/9app). Het is toch niet aangenaam dat je van bovenliggend "balkon" alles op je terrastafel en stoelen krijgt; niet het alleen het hemelwater maar bij kuisen of schuren en dergelijk, eventueel op was die te dragen hangt.

Derhalve blijft mijn verzoek, dit terras in overeenstemming met de beschrijving en PID te brengen. Kan ik dit nog verwachten?

0
Charel
Charel

De vorige eigenaar was blijkbaar akkoord met deze uitvoering. Jij hebt het vervolgens van hem gekocht in de staat waarin het zich bevind.

Bovendien gaat het hierbij niet om een struktureel gebrek, geen gebrek dus dat de stabiliteit van het gebouw in gevaar brengt.

De tienjarige aansprakelijkheid kan hier dus niet worden ingeroepen ten opzichte van de aannemer.

Je kan ook de vorige eigenaar niets verwijten, het gaat niet om een onzichtbaar gebrek. Als je dit al een gebrek kunt noemen, volgens mij niet, dan was dat van in het begin zichtbaar.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag