Hoe dan ook: ventilatie voorzie je niet in de eerste plaats omdat het wel of niet zou verplicht zijn maar dat doe je voor uw eigen goed.
Die regels zijn er niet voor niets gekomen, niet om de bouwers/verbouwers te pesten of op kosten te jagen, maar omwille van de volksgezondheid.
Ventileren ben je dus in de eerste plaats aan jezelf en aan je gezin verplicht en dat hoeven geen ventilatieroosters in de ramen te zijn, dat kan zelfs veel beter met een balansventilatiesysteem.
Ik wil hier hoegenaamd niet beweren dat ventileren overbodig is. Integendeel. Het grote voordeel van enkele beglazing is dat de vochtige binnenlucht op de beglazing condenseert en via het gootje onderaan wordt afgevoerd. Bij het vervangen van de ramen door dubbele beglazing is de problematiek van ventileren naar boven gekomen. In sommige gevallen zijn er problemen, vooral de badkamer, de (minder goed verwarmde) plaatsen met ernstige koudebruggen en bedekte muurdelen met bv valiezen, kasten, waarachter praktisch geen natuurlijke luchtcirculatie is.
Mijn punt is dat men de verbouwer verplicht om in één raam een ventilatierooster te plaatsen, terwijl de rest ongewijzigd blijft. Anderzijds legt men nu ook de nadruk op de luchtdichtheid van de woning, maar ventilatieroosters wordt nog vereist, terwijl men heel goed weet dat men in de winter ijskoude lucht van -10*C binnenhaalt in de woonkamer. Begrijpe wie het kan. Als oplossing zie je dan dat de ventilatieroosters zijn dichtgeplakt of het ventilatiesysteem gewoon buiten dienst wordt gezet.
Ikzelf heb ventilatiesysteem D geplaatst bij nieuwbouw omdat ik de nadelen van het systeem C niet wou. Maar bij verbouwingen moet men niet te ver gaan.