4

Erfgoedrecht

michael-v123
michael-v123
#Budget · 9 jaren geleden

Ik ben aan het kijken om een projectwoning aan te kopen. Maar de buurman heeft erfrecht om langs onze woning te wandelen met een fiets of rolwagen om zo in zijn tuin te kunnen. Mag dit erfrecht verplaatst worden naar tussen de beide woningen ipv rond de woning dat ik zou kopen? Nu momenteel is de woning aangebouwd aan de woning van de desbetreffende buurman. Wat we zouden doen is, de woning volledig afbreken en opschuiven naar de andere kant van het perceel, zodat er tussen de beide woningen een doorgang vrijkomt. Zo zou de buurman naar zijn tuin kunnen wandelen, zonder dat hij volledig rond het huis moet wandelen. is dit juridisch mogelijk zonder dat het erfrecht geschaad wordt?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
9 jaren geleden

Je bedoelt een "recht van doorgang".  Als dit een (geschreven of ongeschreven) overeenkomst is met de vorige eigenaar in persoon dan kan jij daar een einde aan stellen en dus al zeker het "recht van doorgang" verleggen.  Laat je notaris de overeenkomst nakijken.

Om tegenstelbaar te zijn aan derden (= koper moet de verplichting overnemen) moet dit in de aankoopakte staan). Ook hier moet het lukken om de doorgang te verleggen.

PS  Een "recht van uitweg" is een erfdienstbaarheid die verworven blijft zolang dit de enige manier is om een ingesloten erf te kunnen betreden.

0
michael-v123
michael-v123
0 1 Bouwer
9 jaren geleden

Mag je een doorgang die er licht met erfdienstbaarheid verplaatsen?

Zodanig dat de buurman dan niet rond je huis moet wandelen, maar tussen de beide woningen zou kunnen wandelen.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Een recht van doorgang is enkel het recht om te mogen passeren, meestal is dat zonder bijkomende bepaling hoe die route verplicht moet lopen. Hooguit zou kunnen bepaald zijn hoe breed die doorgang minstens moet zijn, historisch is dat nogal vaak de breedte van een kruiwagen.

Indien de doorgang wel een bepaalde route verplicht dan zou die route moeten beschreven staan in de akte of in een andere overeenkomst.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Woning kopen op lijfrente: dit zijn de voor- en nadelen

Woning kopen op lijfrente: dit zijn de voor- en nadelen

Ontdek de voor- en nadelen van een woning kopen op lijfrente. Twee experts vertellen over de mogelijkheden en valkuilen van deze koopformule.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 als je wil kopen en lenen?

Wat verandert er in 2025 als je wil kopen en lenen?

Ontdek de veranderingen voor wie in 2025 een woning wil kopen of wil lenen. Van lagere registratierechten tot een soepelere renovatieplicht.

Lees meer

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Je bent in principe niet verplicht om bepaalde verzekeringen af te sluiten als je zelf je woning (ver)bouwt. Toch doe je dat maar beter wel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag