6

Verborgen gebrekken na huiskoop

Fredo
Fredo
#Ontwerp · 10 jaren geleden
Beste, mijn vriendin en ik hebben op 7 juli 2015 een huis gekocht. Proficiat! hebben ons velen gezegt, maar ondertussen gaat het van erg naar erger... Nu stellen wij ons de vraag wat wij kunnen doen? Ons notaris zegt dat het te laat is. Spijtig... Enkel de goede wil van de verkoper als optie. Van iemand, die wist dat er gebrekken zijn, de goede wil te verwachten is ......?! Feiten: Nieuwe keuken met garatie "gekocht", maar door de vroeger eigenaar zelf geplaats. Gevolg: Gebrekken langs alle kanten en geen aansprakelijkheid van het keukenbedrijf. Offerte: 1600 € onder voorbehoud. Feiten: Verwarmingsketel en installatie nieuw (2012). Vandaag afspraak voor onderhoud gehad. Gevolg: Installatie ligt stil omdat de installateur omwille de gebrekken aan de ketel niet meer mag opstarten. Offerte: 2670 € nieuwe verwarmingsketel. Feit: Benedenverdiep ( 1 meter onder straatniveau ) werd als droog verdiep omschreven met mogelijkheid voor kinderkamer, atelier, ... Erg interessant voor een jong koppel als wij! Gevolg: Opstijgend vocht met vochtige plekken in de chappe. Zand daaronder voledig nat. Zelf sporen van salpeterzuur. Offerte: 10.000 € om de oppervlakkte gebruiksklaar te krijgen. Niet bewoonbaar! Raad iemand ons iets aan?? Tot nu toe hebben wij nog niet eens advies gekregen wat, en of wij iets kunnen doen. Aub, wij hebben echt raad nodig. Alvast bedankt, Fré en Lilly.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
10 jaren geleden

Verborgen gebreken zijn gebreken die bewust verborgen werden door de verkoper (bv vochtige muren verbergen achter een gyprocwand of van een niet meer gebruikte stookolietank het mangat ingraven zodat de tank verborgen zit)

Vochtige vloeren kon  je gezien hebben.  Een slecht geplaatste keuken ook.  Verwarmingsketel is pech hebben (maar moet hij wel vervangen worden als de ketel maar 5 jaar oud is ?)

Je hebt de pech dat je misschien wat te optimistisch goedgelovig geweest bent.  

0
Davyt
Davyt
0 4 Andere particulier
10 jaren geleden

Wij hebben hetzelfde voor gehad. In juni een huis gekocht en in juli opstijgend vocht opgemerkt in de keuken. Met notaris en advocaat contact opgenomen en verzekering is komen kijken. Dit wordt niet aanvaard als verborgen gebrek. Alle kosten zelf maar opgehoest. Niets aan te doen. Je koopt het pand in de staat dat het zicht bevindt. 

0
Fredo
Fredo
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

De gebrekken aan de keuken hebben wij gezien en opgemerkt, maar er werd beweert dat er nog garatie op keuken is. Puur gelogen! Om het vocht in de kelder op te sporen hadden wij in de zomer zeker een 60 cm diep moeten graven. Verder werd beweert hier en drainage te hebben geplaats samen met een nieuwe chape. Maar geen drainage aanwezig en de vhape is maar 4,5 cm dik. Verwarming 3 jaar oud maar nooit onderhouden samen met een foute aansluiting op de schoornsteen. Hierdoor is de ketel van binnen voledig beroest. Als dit geen verborgen gebrek is, had ik dan een alles moeten open doen? Volgens regeling spreken wij van verborgen gebrekken als deze niet vrij zichtbaar zijn. Water onder een chape: niet zichtbaar. Roest in de ketel: niet zichtbaar. Wij willen graag eens en bouwexpert over de vloer hebben om het huis eens voldig te onderzoeken. Heeft hier iemand een contact? Prijs? Alvast bedankt.

0
Charel
Charel
932 5440 Andere professioneel
10 jaren geleden

Je kan op uw kosten wel een expert laten komen om alles te onderzoeken en om dan zijn mening in een verslag te zetten maar dat gaat u een flinke duit kosten voor iets dat juridisch geen enkele waarde heeft.

Een verslag van een expert aangesteld door één van de partijen wordt niet als objectief beschouwd. Dat kan enkel bij een gerechtsdeskundige aangesteld door een rechtbank.

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
10 jaren geleden

Als u enig bewijs kan voorleggen dat de vorige eigenaar "bewust" dingen heeft verborgen kan u een zaak opstarten. De zake die u beschrijft vallen echter niet onder verborgen gebreken van de vorige eigenaar. De garantie is blijkbaar een fabel, als u de verklaring van de vorige eigenaar hierover op papier hebt kan u deze kosten eventueel terugvorderen.

Als je afspraken maakt of dingen vaststelt, altijd op papier bij de akte..

Je kan op uw kosten wel een expert laten komen om alles te onderzoeken en om dan zijn mening in een verslag te zetten maar dat gaat u een flinke duit kosten voor iets dat juridisch geen enkele waarde heeft.

Een verslag van een expert aangesteld door één van de partijen wordt niet als objectief beschouwd. Dat kan enkel bij een gerechtsdeskundige aangesteld door een rechtbank.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag