5

Plat dak pvc en pir, ademend?

theo8
theo8
#Isolatie · 9 jaren geleden

Ik heb een plat dak waarvan de (verschillende lagen)roofing op diverse plaatsen versleten is en water doorlaat. De bedoeling is nu om de blazen eruit te halen, pir isolatie (iko enetherm alu 8cm) te plaatsen en daarboven een pvc dakbedekking (alkorplan A 1,5 mm).

Mijn vragen zijn:

1. Kan het vocht dat momenteel in het dak zit er langs boven nog uit na deze werken? 

2 Wat is de isolatiewaarde van deze pir 8 cm ? Is dat voldoende voor de , ik dacht 3,5 m2 K/W, voor subsidie ?

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
9 jaren geleden

Theo

als ik het goed begrijp zou je de oude roofing laten liggen en daarop de isolatie plaatsen. Als er water onder de roofing zit kan deze niet meer weg. Is er momenteel isolatie aanwezig ? Indien dit MW is moet die best verwijderd worden.

Als je dergelijke werken uitvoert kan je beter goed doen en de bestaande slechte bedekking verwijderen.

Iko Enertherm Alu heeft een lambda waarde van 0,022. Met 8 cm kom je aan R waarde van 3.6. Let er dan wel op dat het dit type is, enertherm heeft nog produkten in hun gamma, met een hogere lambda waarde.

Maal voor jezelf eens de kostprijsbereking om meer te isoleren, 8 cm is volgens de huidige normen toch wel echt het minimum

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Theo , om misverstanden te voorkomen kan je beter wat meer informatie geven over de opbouw van het huidige dak, zit er al isolatie in en welke en hoe.

Als je nu het dak wilt vernieuwen en tegelijk isoleren dan kan je toch best de oude dakbedekking laten liggen. Deze kan perfect als dampscherm dienen, hierop de isolatie en dan de nieuwe dakbedekking.

Het vocht dat eventueel onder de oude dakbedekking zou zitten kan langs onder uitdampen, afhankelijk dus van de bestaande dak- en plafondopbouw 

0
theo8
theo8
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

onder de roofing zouden normaal enkel betonnen welfsels zitten

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

onder de roofing zouden normaal enkel betonnen welfsels zitten

In dat geval zou ik niet twijfelen. De oude dakbedekking wat herstellen, blazen verwijderen en scheuren of gaten dichtmaken. Daarna is dat een perfect dampscherm. Hierop zou ik minstens 12 cm pur of pir plaatsen (lijmen). Echter niet met een aluminium cachering maar met een bitumineuze cachering. Hierop de dakbedekking.

Eventueel vocht onder de oude dakbedekking (nu dampscherm) kan gemakkelijk langs onder uitdampen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag