Syndicus negeert AV samengeroepen door 50% van de bewoners wegens wanbeheer

3

Syndicus negeert AV samengeroepen door 50% van de bewoners wegens wanbeheer

Ann V
Ann V
#Ontwerp · 10 jaren geleden

Beste
ons gebouw wordt beheerd door een syndicus dat alle afspraken en regels met de voeten treedt. Om een lang verhaal kort te maken
1. afgelopen zomer werd hij aangetekend in gebreke gesteld door enkele eigenaars voor wanbeheer (al 2 jaar geen afrekening met de bewoners, niet opvolgen van problemen die op een bijzonderen RVM besproken werden een jaar geleden, ....)
2. de syndicus diende tussen 16 en 31 oktober de AV samen te roepen en deed dit niet
3. op 16 oktober werd hij aangetekend in gebreke gesteld voor het niet samenroepen van de AV met het verzoek dringend een AV samen te roepen met als 2 agendapunten de boekhouding en het ontslag van de syndicus
3. op 11.11 hebben meer dan 50% van de bewoners een schrijven gestuurd dat de eigenaars zelf een AV samen roepen om 29.11 met als enige agendapunt het "ontslag van de syndicus"

Vandaag kregen we een schrijven van de syndicus die een AV samen roept op 28.11.
Er werd geen gevolg gegeven aan het schrijven van de bewoners en in de oproep staat zelfs dat, als we niet aanwezig zijn op de vergadering er kosten aangerekend zullen worden.

Verder stellen we vast dat er een aantal bijkomende onjuistheden zijn
1. het ontslag van de syndicus staat niet op het agenda wat wettelijk veprlicht is gezien het aangetekend schrijven
2. ook de verlenging van zijn contract is geen agendapunt, wat normaal steeds na de goedkeruing van de boekhouding komt
3. alle aangebrachte agendapunten door de eigenaars in augustus en september staan eveneens niet op het agenda

Wat kunnen en moeten we nu doen.
Als ik het correct voor heb
- dienen we geen gevolg te geven aan zijn oproep die NA onze oproep tot vergadering kwam
- had hij eerst met de RVM moeten vergaderen om de boekhouding na te zien en het agenda te bepalen VOOR hij de eigenaars uitnodigde
- kunnen we, gezien de fouten in de uitnodiging, gewoon de vergadering die de eigenaars samenriepen laten doorgaan

Blijkbaar kunnen we nu ook via de vrederechter gaan om zijn oproep als ongeldig te laten verklaren, maar daar weet ik niet wat we moeten doen.

Graag advies zodat we hier geen fouten maken en snel maar correct kunnen handelen.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste,

Gewoon zijn oproep negeren of er geen gevolg aan geven zou ik zeker niet doen.

Ik meen dat je best zo snel mogelijk een aangetekend schrijven richt in naam van, en ondertekend door, zo veel mogelijk van de leden met daarin volgende bemerkingen:

- De AV is reeds samengeroepen door de leden, net omwille van zijn verzuim om dit te doen in de vooropgestelde periode tussen 16 en 31 oktober. Men zal moeten begrijpen dat het dus geen zin heeft en dus ongewenst is om onmiddelijk na de bijeenroeping van de AV door de leden er een bijkomende te organiseren één dag vroeger. ( veel hangt hier af van de datering van beide oproepen, je zal moeten nagaan of zijn oproeping niet kan verstuurd zijn vooraleer die van jullie is toegekomen, immers de syndicus was aangemaand om een AV te beleggen en heeft dit dus , weliswaar vrij laat gedaan).

- protest bij eventuele kosten voor een vergadering die dubbel is georganiseerd en daarenboven buiten de wil en met protest van de leden.

- onafgezien van de ongewenstheid van die bijkomende AV, de geldigheid er sowieso van betwisten vermits niet is voldaan aan de vereiste dat een aantal agendapunten verplicht moesten worden opgenomen.

- jullie beschouwen de eerste en door de leden georganiseerde AV als de enige erkende.

Verder zou ik voor alle zekerheid nog wel het advies van een jurist proberen in te winnen.

Een vrederechter is wellicht ook een goed idee, alleen vrees ik dat hiervoor de tijd te kort gaat zijn.

Het likt mij ook wel opportuun om hierbij ook de RVM te betrekken, hoe passief ze ook zijn. Dus het aangetekend schrijven ook aan hen richten.

0
Ann V
Ann V
0 7 Andere particulier
10 jaren geleden

Beste Sjarel

dank voor de snelle reactie

Ik kan zeggen dat ONZE papieren dateren van 11.11.2015 , gericht zijn aan de syndicus en de leden  van de RVM (een lid van de RVM heeftz elfs mee getekend voor het ontslag).

De syndicus regaeerde op 12.11 naar de RVM dat er druk uitgeoefend wordt en dat hij niet aanwezig kan zijn op de door ons gestelde datum maar wel een vergadering inroept de dag ervoor.

Zijn uitnodiging dateert van 13.11 via email aan alle bewoners en hij plakt in zijn email naast de uitnodiging ons schrijven van 11.11 zonder ernaar te verwijzen.

We hebben reeds een brief voorbereid om opnieuw door alle buren te laten tekenen waarbij de inhoud aansluit bij wat u schreef. Deze zullen we maandag aangetekend op de post doen.

Ook de syndicus die we op het oog hebben om de zaak over te nemen liet gisteren weten dat we onze vergadering kunnen laten doorgaan.

Mvg

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag