Hoe een dunne muur isoleren bovenop een dikkere?

4

Hoe een dunne muur isoleren bovenop een dikkere?

pirreke
pirreke
#Isolatie · 9 jaren geleden

We verbouwen momenteel een oude "remise" in Frankrijk. De muren hebben een dikte van 50 cm. De zuidelijke muur is deels afgebroken voor het plaatsen van grote schuiframen. Bovenop de (uiteraard) 50 cm brede betonnen balk gaan ze nu de muur verhogen met een dikte van slechts 20 cm. Nadien gaan ze de volledige muur (dun en dik gedeelte) dezelfde isolatielaag geven. Is dat niet om problemen vragen met een in de zomer bloedhete muur. Of wegens het risico van wegzakken vd isolatie? Zou het geen goed idee zijn om eerst een laag PUR te laten spuiten tegen de dunne muur? Of om de volledige holte van 7,5 m³ (!!!) nadien laten vol te blazen met bijv. cellulose? Heeft er iemand goede raad?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik vrees dat de beschrijving van de situatie en de bedoeling niet duidelijk genoeg is.

- met welk materiaal wil men isoleren?

- isoleren aan de binnenkant of aan de buitenkant?

- al dan niet plaatsen van een voorzetwand met al dan niet een spouw?

- loopt de opgemetselde dunnere muur gelijk met de buitenkant of met de binnenkant van de dikke muur?

0
pirreke
pirreke
0 1 Bouwer
9 jaren geleden

Intussen uitgeklaard ;)

Ik vrees dat de beschrijving van de situatie en de bedoeling niet duidelijk genoeg is.

- met welk materiaal wil men isoleren?

- isoleren aan de binnenkant of aan de buitenkant?

- al dan niet plaatsen van een voorzetwand met al dan niet een spouw?

- loopt de opgemetselde dunnere muur gelijk met de buitenkant of met de binnenkant van de dikke muur?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Pirreke, ondertussen zijn we inderdaad al wat wijzer, ik zet het hier nog even op een rijtje, wie weet heeft men hier ook nog goede tips. Dus: 

- muren onderaan 50 cm, bovenaan 20 cm.

- onder- en bovenkant liggen aan de buitenkant in één vlak. Aan de binnenkant springt het bovenste stuk dus 30 cm terug.

- met vide bedoel je een open spouw.

- je wilt van onder naar boven een voorzetwand zetten met gyproc en 15 cm isolatie. Dus de muren gaan overal uiteindelijk 65 cm dik worden. Ik zou dan denken aan een houten kader met planken van 15 cm breed waartussen de isolatie van 15 cm kan geklemd worden. Die costructie kan dan verticaal doorlopen over de opgebouwde muur, de isolatie kan daar hetzelfde voorzien worden, je hebt dan nog een open spouw daar van 30 cm.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag