Oude put onder kelder afdichten?

6

Oude put onder kelder afdichten?

Lieven Petegem
Lieven Petegem
#Muren · 9 jaren geleden

Besten,

Ik heb een oude kelder waar langs de buitenkant een schacht tot onder de kelder loopt (om de waterdruk op te vangen). Deze schacht begint ook aan het kelderraampje. Nu hebben we last van water in de kelder en sowieso een vochtige kelder. We willen een ruimte aanbouwen en gaan binnenkort de fundering gieten:

Wat doe ik met de opening van deze schacht en het kelderraampje? 

Maak ik deze dicht langs de bovenkant waardoor de schacht/put alleen maar bereikbaar is via de kelder? Maar dan zorg ik voor meer vocht omdat die schacht uitkomt in de kelder... Zorg ik voor een glasplaat in de aanbouw? Of...?

Ik wou sowieso verluchting voorzien met 2 verluchtingsbuiten die naar links en naar rechts lopen onder de fundering en dan uiteindelijk boven het dak uitkomen...

Bedankt voor het advies!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Die verluchtingsbuizen is sowieso een goed idee, ik zou er dan wel slechts één tot boven het dak laten uitkomen en de andere ergens onderaan buiten zodat je een natuurlijke circulatie van onder naar boven krijgt. Bij twee buizen tot boven zal de lucht de neiging hebben om te blijven stilstaan.

Die schacht tot onder de keldervloer kan je rustig dicht maken, die helpt niet om de waterdruk op te vangen.

Als ik het goed begrijp gaat de aanbouw komen daar waar het kelderraampje of keldergat zit. Dat diende vroeger vooral voor verluchting, daar je een nieuwe andere verluchting maakt kan dit wegvallen.

Dus zowel schacht al keldergat liquideren en waterdicht maken.

0
Lieven Petegem
Lieven Petegem
0 4 Verbouwer
9 jaren geleden

Ik ging de 2 buizen op een verschillende hoogte laten uitkomen.

Maar die schacht dient toch om de waterdruk op te vangen, loopt langs de kelder en eronder. 

0
Charel
Charel

Het is de hoogte van de grondwaterstand die de druk geeft en die hoogte zal niet veranderen door zo een schacht. Trouwens een kelder moet sowieso waterdicht zijn. Is dat niet het geval dan moet die waterdicht worden afgewerkt.

0
Lieven Petegem
Lieven Petegem
0 4 Verbouwer
9 jaren geleden

Hartelijk dank voor je reactie, heb je nog suggesties qua diameter voor de verluchting?

0
Charel
Charel

Ik zou denken aan minimum een buis van 160 mm doormeter.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Ontdek alles over leien gevelbekleding: soorten, stijlen, plaatsing, prijs, isolatie, fouten én of je het zelf kan plaatsen of beter laat plaatsen.

Lees meer

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen is populair bij doe-het-zelvers, maar er worden vaak fouten gemaakt die gemakkelijk te vermijden zijn. We geven je enkele tips!

Lees meer

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Alles over steenstrips: soorten, prijzen, toepassingen, plaatsing en onderhoud. Ideaal voor renovatie of nieuwbouw

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag