Beste Romain,
Ik vind dit ook teleurstellend met K17 en maar E51 en zoals je geschreven hebt, heb je toch aandacht besteed aan bouwmethodes en ook aan luchtdichtheid.
Uit mijn eigen ervaring kan ik bevestigen dat je best naar je EPB verslaggever gaat en hem vraagt om samen het invulformulier te overlopen en simulaties te doen (als het nog kan - is je transmissieformulier nog niet definitief doorgestuurd?) - Bij mij ben ik ook van een teleurstellnede E47 naar E12 gegaan (met dan wel een supplementaire zonneboiler omdat dit me veel opbracht: subsidies + minder verbruik + lager E-peil) door alles minitieus te overlopen met de EPB verslaggever op zijn computer.
Met mijn ervaring zou ik minimaal het volgende controleren - heeft enorme invloed op E-peil en heeft mij puntenwinst opgebracht:
1. De warmteberekening : heeft men wel gebruik gemaakt van lage en zeer lage temperaturen bvb: mijn warmteberekening is gebaseerd op 28°C watertemperatuur en nog belangrijker de terugvoertemperatuur zou lager moeten zijn, deze 2 zaken brengen al gemakkelijk 10 E-punten t.o.v. de standaardingave van de EPB (40°C en 10°C verschiltemperatuur)
2. wordt uw sanitair warmwaterproductie ook met de warmtepomp gemaakt? Is dit wel ingebracht?
3. werd er een luchtdichtheidstest van het gebouw gedaan en ingevuld op het EPB verslag? standaardwaarde is 12 luchtverversingen en bij mij kwam ik uit op minder dan 2 luchtverversingen (nog eens 8 E-punten). Deze test kan gecombineerd worden met uw D-ventilatie luchtdichtheidstest (zelfde persoon) en komt dan iets goedkoper uit.
4. werd iedere uitsprong boven de ramen (zelfs al is het maar 10 cm) ingebracht? Dit vermindert je oververhittingsberekening (heeft veel invloed op je E-peil)
5. hoe werd de D-ventilatie ingebracht? als standaard berekening of aparte berekening met de gegevens van ingebouwd systeem? (vermogen van de ventilatoren - heeft invloed op verbruik => E-peil)
...
Nota: al de investeringen in studies die je nu doet brengen je geld op via subsidies en kortingen voor het KI als je onder de E-30 komt. Dus ik zou er maar eens achteraan gaan.
En als je dan nog in +- 2000 Wp zonnepanelen (= +- 8) investeert dan kom je zeker lager dan E-20.
Mvg van een bouwheer met K17 en E12
Goede middag,
we zitten met exact het zelfde probleem, we hebben 20cm pir bauder isolatie in de muren
20cm pir bauder in vloer, sarking dak 20cm pir bauder,3 dubbel glas FINSTRAL 0.83W/m²K,
warmtepomp grondboring 2x 100m met COP van 4.6, buiszonnecollector 2.88m² 390liter vat, D-systeem HRUC-E5, luchtdichtfoelie gebruikt, spouwhaken in inox voor koude bruggen, overal vloerverwarming , opp . 193m² gelijkvloers-opp. verdieping 193m²,
ramen achterzijde 16m² zuidgericht.
we hebben vorige week epb attest gehad en kwamen uit op E-51 K-18 we hadden toch verwacht op +-E-30 K-18
willen we dit laten zakken tot E-30 dan moeten we 40 zonnepanelen leggen.
we verbruiken per jaar maar 2800kWh met alles inbegrepen verwarmen,licht,enz. dus zouden we 10000kWh zonnepanelen moeten leggen willen we een beetje van onze grote investering terugkrijgen.
de temperatuur in huis zonder verwarming zomer/winter = 20.6 C°
je kunt een EPB verslag zelf ingeven op http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/epb om te kijken of het ongeveer klopt met je EPBer.
bij ons kwam een heel andere score uit dit verslag E28 K16 zonder zonnepanelen.
dus weet ik niet meer waarheen heb al naar liviosgebeld naar vlaamse overheid , bouw energie, bouwknooppunten, vanalles al maar krijg telkens andere uitleg, zelfs voor het ventilatiesysteem D moet nu een verplichte keuring komen sinds 1-1-2016 kostprijs rond de 500€ - bouwaanvraag is van 2012 maar word wel vermeld in het epb verslag van nu scheelt 3E punten als je het laat keuren, maar is het de moeite.
je kunt beter niet isoleren en investeren in 47 zonnepanelen en verwarmen met electriciteit dan goed te isoleren.
ik kan aan heel deze onzin rond epb niet meer aan uit.
groeten Romain