Beste H. Vangael,
Je mag me gerust een professional noemen, al geef ik toe dat ondanks mijn ruime ervaring in de bouw in het algemeen, ik nog altijd veel kan en wil bijleren.
Uiteraard hangt de mate van doorgelaten vervuiling af van het soort filter. Bij de meeste ventilatietoestellen wordt tegenwoordig bijna standaard een f7 in de inlaat en een G4 in de uitlaat voorzien. Een f7 filter kan je zonder overdrijven tot de fijnstoffilters of de pollenfilters noemen. Zonder te willen zeggen dat daar absoluut geen enkel partikeltje nog zal doorkomen, mag je toch wel stellen dat het bijzonder effectief werkt, dat hierdoor de binnenlucht opmerkelijk zuiverder is dan zonder enige filtering. We spreken hier niet over filtering op ziekenhuisniveau, dat is wellicht een ander paar mouwen.
De motoren van een ventilatiesysteem worden door een f7 niet of nauwelijks extra belast, die zijn daar op voorzien. Het is immers niet enkel de fijnheid of de vervuiling van de filter die voor een weerstand zorgt maar vooral ook de totale ontvouwde oppervlakte van die filter, hoe groter die oppervlakte, hoe minder weerstand.
Uw advies om sneller te vervangen of te reinigen dan de fabrikant voorschrijft kan in sommige gevallen best nuttig zijn en wellicht enkel maar schadelijk voor de geldbuigel.
Mijn ervaring bij een woning in een niet al te drukke stadsomgeving maar toch nog naast een drukke verbindingsbaan is dat de tijd van vervanging of reiniging probleemloos verdubbeld mag worden. Je moet dat per situatie ondervinden en beoordelen.
En ja, als er iets stukgaat dan moet het vervangen worden, dat is met alles zo. Maar je kan niet uit schrik dat dat zou kunnen gebeuren besluiten om dan maar geen ventilatiesysteem te installeren. Ook dat zou u wel eens extra kosten kunnen brengen.
Een ventilatiesysteem plaats je niet om winst te maken, net zo als je een verwarmingsinstallatie ook niet plaats om winst te maken.
Beide systemen plaats je om een comfortabel en gezond binnenklimaat te bekomen.
Zoals je best kiest voor de meest effectieve verwarmingsinstallatie, zo kies je ook best voor het meest effectieve ventilatiesysteem.