6

Ereloon klein stabiliteitsonderzoek?

kjoow
kjoow
#Bouwpartners · 9 jaren geleden

Wij gaan binnenkort op ons klein plat dak boven de leefruimte een groendak laten plaatsen. Om de draagkracht te kennen gingen we te rade bij een ingenieur. We vroegen een stabiliteitsonderzoek en stuurden hem hiervoor per mail alle gegevens door die hij nodig heeft. Er was geen bezoek ter plaatse. Onlangs kregen wij zijn verslag van 1,5 blz. We schrokken wel nogal van de factuur: 363 euro. Is dit een normale prijs, voor een studie waarbij geen plaatsbezoek was en alle gegevens door onszelf aan de ingenieur bezorgd werden?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het is onverstandig om niet op zijn minst een paar offertes te vragen voor je de opdracht toekent. Normale prijs is puur subjectief. Bij de bouw van onze woning was het verschil tussen de laagste en hoogste offerte voor een stabiliteitsonderzoek 20x (150 euro - 3000 euro)

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel

Of dit de "normale" prijs is heb ik geen idee,maar je had misschien beter even geïnformeerd bij deze persoon wat de kostprijs zou zijn voor de berekening van de studie.Hij draagt zeker enige verantwoording voor de berekening en is dit de reden van dit toch prijzige bedrag?Je kan hem ook vragen om wat meer details betreffende de rekening en melden dat je dit wel prijzig vind.

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier

Dit is 300€ exclusief BTW of dus 3 - maximum 4 - uur prestatie : 75€ per uur is laag. 100€ is realistischer.  Als het antwoord van 1,5 blz voldoende gepersonaliseerd is dan lijkt mij dat een redelijk honorarium. 

0
kjoow
kjoow
0 13 Andere particulier
9 jaren geleden

Achteraf gezien beseffen wij inderdaad dat we beter een offerte hadden gevraagd. Tijdens een eerste telefonisch gesprek zei hij dat hij er geen prijs kon op plakken omdat hij "er zijn broek niet aan wilde scheuren". We hadden beter aangedrongen. Maar aangezien hij werd aangeraden door de firma die het groendak zal plaatsen, hadden we vertrouwen dat de prijs redelijk zou zijn. Een honorarium van € 75-100 kan ik me in vinden, maar ik geloof nooit dat hij hier 3 à 4 uur aan gewerkt heeft. Maar goed, we onthouden de les voor de toekomst. Bedankt allemaal voor jullie reacties. 

0
kjoow
kjoow
0 13 Andere particulier
9 jaren geleden

Reactie van de ingenieur: 

"Ik hoop dat je zal beseffen dat ik in deze drukke eindejaarsperiode wel wat beter te doen heb dan mijn ereloonnota te verantwoorden.
Maar vooruit dan maar.
In bijlage de prestatielijst waarop het ereloon is gebaseerd :
- In ons kantoor wordt elke studie, hoe klein ook, zorgvuldig behandeld.  Het aantal gepresteerde uren is meer dan redelijk.
- Het uurloon is redelijk voor iemand met mijn kennis en ervaring.
Indien ik ter plaatse was gekomen was het ereloon uiteraard nog hoger geweest.

Je zal bovendien merken dat ik nog naar beneden heb afgerond …
De € 63,00 BTW is niet voor mij maar moet ik zelf doorstorten aan vadertje staat."

De prestatielijst die hij meestuurt vermeldt o.a.:
uurloon € 88, 1 uur administratief forfait, 2,25 uur werk en de rest telefoontjes naar een andere betrokken partij. 
De eerste zin van zijn reactie is bijzonder arrogant als je het mij vraagt. 

Mijn antwoord: 

"Beste,

Bedankt voor het detail van uw factuur. Wij appreciëren het dat u er de tijd voor nam. 

Ik ben zelf zelfstandige en weet best wel wat een uur waard is en dat de BTW naar de staat gaat. Toch jammer dat er bij zulke dossiers vaak zomaar een forfaitair uur moet aangerekend worden. Mijn klanten zouden snel weglopen als ik dit zou doen. Ik heb er overigens ook geen problemen mee om uit te leggen hoe ik aan een bepaald bedrag kom, ik vind het normaal en fair dat een klant weet waar zijn betaling voor dient. Hij heeft er ten slotte ook voor gewerkt. 

Ik begrijp nu in ieder geval beter hoe u aan de eindsom komt, waarvoor dank. Ik zal het bedrag vandaag nog overschrijven. 

Fijne feestdagen,"

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Op 22 november 2025 gaat Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor (ver)bouwers. Dankzij Livios mag je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag