4

Kraantjes bij ketel lekken

kjoow
kjoow
#Verwarming & koeling · 10 jaren geleden

Wij hebben een condensatieketel. Ik ken hier zelf echt helemaal niks van maar vorige week ontdekten we dat drie kraantjes van de leidingen onder de ketel drupsgewijs lekken. Het gaat om het rode kraantje linksboven en het tweede blauwe kraantjes van links. De druk op het schermpje van de ketel was vorige week 0,9 - hebben we verhoogd naar 1,6 en is nu weer aan het zakken (1,4).

Kunnen we hier zelf iets aan verhelpen of roepen we best een technieker in? Ik heb geen flauw idee hoe zo'n ding werkt. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/29218/bolier1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=486418dec6f574ea362bd9fb0912cdf4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/29218/bolier2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f11fd44f50985774fe089400cbc05f34

Alle reacties

0
Rikelectriek
Rikelectriek
3 5 Andere particulier
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Nieuwe kraanjes plaatsen en fatsoenlijk afdichten.

Hier is minderwaardig materiaal gebruikt of een slechte stielman heeft de draad niet voldoende afgedicht.

Als ik zie hoe die electriciteitsbuizen en dat stopcontact daar hangen heb ik toch mijn bedenkingen over de plaatser van dat alles.

Als er niets van kent zal je toch best iemand contacteren.

0
Guest
Guest
0 40
10 jaren geleden

Het lijkt me het beste om inderdaad de kraantjes eens te vervangen.

Als je bolkranen lange tijd niet gebruikt, gaan ze vaak niet goed meer afsluiten. Eens je ze eenmaal geopend hebt dan, is de kans reeel dat je ze niet meer dicht krijgt.

Als je druk contstant verlaagt, kan dat ook gelegen zijn aan je expansievat.

Dat is meestal zo'n rood of blauw tonnetje dat ergens in de buurt van je ketel hangt. Daarin zit een grote ballon, door voor druk op je leidingnet van de verwarming zorgt. Na een tiental jaren kan zo'n vat verslijten. 

In een doe-het-zelf winkel kan je zo een nieuw vatje kopen voor 15-20 euro. Wees zeker wat je doet als je dit vervangt, gezien dit enige kennis vereist.

Succes!

0
kjoow
kjoow
0 13 Andere particulier
10 jaren geleden

Bedankt voor jullie reacties. De kraantjes zijn intussen vervangen. Jammer genoeg begon er na een tijd weer een hevig te druppen. Dit is nu weer opgelost maar ik zit toch met die ongerustheid dat het op elk moment weer kan herbeginnen. Het water baant zich dan een weg naar de verdieping eronder. 

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Hoe kan je je energieverbruik beperken? Energie-expert Paul De Vylder geeft tips om te besparen op verwarming, toestellen, warm water en verlichting.

Lees meer

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Tijd om je vloerverwarming weer op te starten na de zomer nu de temperaturen dalen? Vloerverwarmingsexpert Dimitri Vits van Easykit geeft tips.

Lees meer

Lucht-waterwarmtepomp: werking, voor- en nadelen, prijs en premie

Lucht-waterwarmtepomp: werking, voor- en nadelen, prijs en premie

Met een lucht-waterwarmtepomp kan je een woning verwarmen en van warm water voorzien. Lees meer over de werking, voor- en nadelen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag