3

Bouwovertreding

Own
Own
#Bouwpartners · 9 jaren geleden
In 2012 kocht ik de kleine woning van de overleden ouders van vrienden, de woning was in de jaren '70 gebouwd. Eén van de kinderen had mij in het begin gezegd dat men hier niet mocht wonen, dus domicilie waren niet toegestaan maar ondanks dit hadden de ouders er tot hun dood toch gewoond met domicilie en hier nooit problemen mee gehad. Bij de notaris kwam ik dan te weten dat er in de jaren '70 twee pv's aangaande bouwovertredingen werden opgemaakt. Ik vroeg helemaal niet op welke bouwovertredingen die pv's waren opgemaakt en omdat ik het huisje goedkoop kon krijgen (en ik in een zotte bui was) ;-) kocht ik het huisje toch zonder meer. Daar geen van de kinderen deze pv's in handen had en en mij hierover ook niets meer specifieks vertellen daar zij nog kleuters waren toen de pv's opgesteld waren, ging ik in December 2012 toch eens naar het gemeentehuis bij ruimtelijke ordening navragen waarvoor de pv's waren opgemaakt. Bij de gemeente zei men mij dat het 1ste pv was om een betonnen kelder te bouwen zonder vergunning en 2de pv was om de volledige woning te bouwen zonder vergunning. Er werd mij ook gezegd dat er in 1976 een herstelvordering (afbraak van de woning) ingesteld was geweest (iets waar de ouders van mijn vrienden nooit gevolg aan gegeven hebben en waar tot aan hun dood noch door de gemeente, noch de overheid stappen tegen ondernomen zijn) een strafvordering was er niet geweest. Verder zei men mij dat deze 2 pv's NOOIT konden verjaren en dat zij altijd het pand zouden blijven belasten omdat de herstelvordering in 1976 binnen de 5 jaar na de bouwovertreding ingesteld was en deze herstelvordering zou nu (2012) nog steeds van kracht zijn. Nu zijn we 2015 en dus meer dan 3 jaar verder en ondertussen had ik al van velen gehoord dat verjaring wel mogelijk was, temeer daar het huisje niet in beschermd gebied ligt (ligt deels in agrarisch en deels in woongebied met landelijk karakter) en ten tweede daar er een termijn van meer dan 30 jaar verstreken is en de overheid binnen een termijn van 5 jaar na de 1ste herstelvordering, geen nieuwe herstelvordering ingesteld heeft. Dus nu ben ik opnieuw gaan informeren bij de gemeente alsook bij de notaris, echter ik weet nog altijd niet wat correct is en wat niet. De notaris zegt "de herstelvordering is verjaard", de gemeente geeft me hetzelfde antwoord zoals ze me in 2012 gaven "de herstelvordering kan NOOIT verjaren". Wat is nu correct en wat niet?

Alle reacties

0
yannick1988
yannick1988
14 57 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hieronder even hetgeen ik vind op de site van ruimtelijke ordening:

Welke zijn de verjaringstermijnen van straf- en herstelvorderingen van de handhavende overheid?

Sinds  1 september 2009 (nieuwe verjaringsbepalingen voor herstelvorderingen van de overheid in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (art. 6.1.41, §5 en 7.4.4. VCRO) gelden volgende verjaartermijnen voor herstelvorderingen op basis van een aflopend misdrijf: 

De overgangsregeling van artikel 7.7.4. VCRO voorziet dat de nieuwe verjaringstermijn ook van toepassing is op de herstelvorderingen die vóór de inwerkingtreding van de VCRO konden ingesteld worden en waarvoor de verjaringstermijn toen langer was (20 jaar, 30 jaar). Er kan dus ook verjaring optreden in oudere dossiers.

Dit wilt zeggen dat bij aflopende misdrijven gepleegd buiten ruimtelijk kwetsbaar en openruimte gebied van vóór 1 september 2009, de verjaring in principe intreedt vanaf 1 september 2014. Misdrijven gepleegd vanaf 1 september 2009 verjaren 5 jaar na de afloop van het misdrijf.

Let op: dit moet geval per geval bekeken worden, om volgende redenen:

De termijnen gelden enkel voor de verjaring van herstelvorderingen van de overheid en hebben dus geen impact op de termijnen van de vorderingen van derden (buren etc.).

Voor zover ik u uitleg kan volgen en correct interpreteer is de herstelvordering dan ook reeds verjaart op 01/09/2014.

0
Own
Own
1 4 Andere particulier
9 jaren geleden

Hieronder even hetgeen ik vind op de site van ruimtelijke ordening:

Welke zijn de verjaringstermijnen van straf- en herstelvorderingen van de handhavende overheid?

Sinds  1 september 2009 (nieuwe verjaringsbepalingen voor herstelvorderingen van de overheid in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (art. 6.1.41, §5 en 7.4.4. VCRO) gelden volgende verjaartermijnen voor herstelvorderingen op basis van een aflopend misdrijf: 

De overgangsregeling van artikel 7.7.4. VCRO voorziet dat de nieuwe verjaringstermijn ook van toepassing is op de herstelvorderingen die vóór de inwerkingtreding van de VCRO konden ingesteld worden en waarvoor de verjaringstermijn toen langer was (20 jaar, 30 jaar). Er kan dus ook verjaring optreden in oudere dossiers.

Dit wilt zeggen dat bij aflopende misdrijven gepleegd buiten ruimtelijk kwetsbaar en openruimte gebied van vóór 1 september 2009, de verjaring in principe intreedt vanaf 1 september 2014. Misdrijven gepleegd vanaf 1 september 2009 verjaren 5 jaar na de afloop van het misdrijf.

Let op: dit moet geval per geval bekeken worden, om volgende redenen:

De termijnen gelden enkel voor de verjaring van herstelvorderingen van de overheid en hebben dus geen impact op de termijnen van de vorderingen van derden (buren etc.).

Voor zover ik u uitleg kan volgen en correct interpreteer is de herstelvordering dan ook reeds verjaart op 01/09/2014.

Dat is nu precies hetzelde antwoord dat ik van de notaris kreeg "'De strafvordering welke uw huisje belast is verjaard".

Echter bij ruimtelijke ordening op het gemeentehuis zeggen ze dat dit niet klopt, er werd mij het volgende gezegd "De strafvordering welke uw huisje belast, kan NOOIT verjaren! Bij een bouwmisdrijf kan de overheid een strafvordering en/of herstelvordering instellen en dit moet gebeuren binnen de 5 jaar na het bouwmisdrijf. En het is nu net omdat de herstelvordering van uw huisje werd ingesteld binnen de 5 jaar na het bouwmisdrijf, dat deze NOOIT kan verjaren".

Naar mijn inziens raakt de uitleg van de gemeente, kant noch wal!?                                    Als de herstelvordering van mijn huisje niet kan verjaren omdat deze is ingesteld binnen de 5 jaar na de bouwovertreding, dan vraag ik mij af WELKE herstelvordering kan er dan wel verjaren? In feite kan er dan géén enkele herstelvordering verjaren, want elke bestaande herstelvordering is ooit toch binnen de 5 jaar ingesteld aangezien na 5 jaar er geen herstelvordering meer kan worden ingesteld.

Ik vraag me af of ze op het gemeentehuis de wetten wel correct kennen? ;-)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag