Conflict elektricien betreft mondelinge overeenkomst

7

Conflict elektricien betreft mondelinge overeenkomst

belgje
belgje
#Elektriciteit · 9 jaren geleden
Afgelopen September heb ik een elektricien volledig in het zwart in mijn woning laten werken. Wij hadden een mondelinge afspraak voor de totale werken en materialen van om en beide 3000 euro. Er is voor de duidelijkheid geen schriftelijke werkovereenkomst gemaakt. Hiermee ging ik akkoord mits hij mij de kassabonnen van de winkels zou bezorgen zodat ik kon controleren wat de gebruikte materialen gekost hebben. Ineens vroeg hij 1000 euro voorschot (zwart). Dit heb ik cash betaald omdat hij dreigde niet meer langs te komen. Enkele weken later kwam de eindafrekening en die bleek veel hoger te liggen dan de 3000 euro die was afgesproken namelijk 4500!!! Ook heb ik alle werkuren opgeschreven vanaf het moment dat hij bij mij begon want over reiskosten is niet gesproken. Hij heeft 30 uren meer geteld terwijl dan hij gewerkt heeft! Toen hij mij vertelde dat ik nog 3500 euro moest betalen ging ik uiteraard niet akkoord en is hij na een verhitte discussie weg gelopen. Ineens kreeg ik een witte factuur in de bus (waar hij voorheen al mondeling mee gedreigd heeft) waar het bedrag bijna is verdubbeld tot maar liefst 6000 euro! Ik ben natuurlijk niet van plan dit te betalen maar voel me wel verbaal bedreigd door hem. Ik ben wel bereid de 2000 euro te betalen na mijn voorschot van 1000 euro omdat 3000 euro in het begin was afgesproken. Wat kan hij ondernemen tegen mij?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik kan enkel maar zeggen dat je wel een heel groot risico hebt genomen door werken te laten uitvoeren zonder schriftelijk akkoord, door een voorschot te betalen zonder rekening of betaalbewijs en vooral door dit alles in het zwart te willen regelen.

Omwille van een discussie over de uiteindelijke kostprijs heeft hij nu voor het zekere gekozen en heeft hij dus besloten om van dat zwartwerk af te zien en alles officieel aan te rekenen en dat is iets dat niemand hem kan verwijten, het is trouwens de enige wettelijk geoorloofde manier. Het enige dat je nu kan doen is de factuur aangetekend betwisten, maar dan moet je wel gaan bewijzen dat ze onterecht is. Sowieso zou ik alvast het niet betwiste bedrag (+ BTW uiteraard) al betalen.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
9 jaren geleden

Los van wit of zwart is het bij werken in regie (dus effectieve prestaties aanrekenen) logisch dat hij ook z'n boodschap-, offerte- en reistijd aanrekent als hij géén marge heeft op het aangekochte materiaal en als z'n uurloon "marktconform" is.

Als het gefactureerde bedrag door een expert als "redelijk" zou beschouwd worden zal de rechtbank hem gelijk geven.  Als je niet betaalt zal hij eerst een herinnering sturen en vervolgens (al dan niet na een poging door een incassobureau) een advocaat aanstellen om de factuur - verhoogd met de voorziene kosten - via de rechtbank te vorderen.   

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
9 jaren geleden

Effe een domme vraag: hoe kan die elektricien bewijzen dat hij dat werk effectief heeft uitgevoerd?

0
belgje
belgje
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Maar hoe kan de rechter hem gelijk geven als er helemaal geen schriftelijke overeenkomst  of offerte is opgesteld. Hij kan niet zomaar vragen wat hij wil. Ook heeft hij geen enkele verantwoording gedaan naar de materiaalkost en komen de werkuren die hij geteld heeft niet overeen met de werkelijke gewerkte uren.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
9 jaren geleden

Als belgje koudweg zou liegen door te beweren dat de betrokken aannemer de werken niet uitgevoerd heeft riskeert hij zich wel op zeer glad ijs.  Het niet bestaan van een bestelbon is op zich niet voldoende om dit te claimen.  Ben juridisch quasi zeker dat belgje z'n claim zal moeten kunnen bewijzen (bv ahv factuur van andere aannemer of minstens de materiaalaankopen als hij 't werk claimt zelf gedaan te hebben).  Dit is dus mi géén optie.

Als belgje de factuur deels protesteert (per aangestekend schrijven en voldoende snel) erkent hij al meteen dat de aannemer de werken uitvoerde doch is de "3.000€" nog steeds niet afdwingbaar want er was niets op papier gezet (géén bestelbon ondertekend en geen werkbonnen met gepresteerde uren afgetekend). 

Je kan nog proberen om minnelijk te schikken maar de kans dat dat lukt is klein. 

Als je voor de rechtbank de onredelijke hoogte van de factuur aanbrengt zal de rechter in't beste geval een (dure) expert aanstellen (op uw kosten) die dit moet onderzoeken.  Rechters kennen nu eenmaal niets van electriciteit.

'k Denk dat jij (en je bent niet alleen) een harde les geleerd hebt.

0
nicolas123
nicolas123
0 3 Andere particulier
8 jaren geleden

Zolang je geen offerte hebt ondertekend staat er niks wettelijk vast. Hij kan ook niet zomaar de kosten zoveel verhogen als dreigement. Je moet nu gewoon voet bij stuk houden. Gelukkig heb ik dit soort vervelende ervaringen niet met mijn elektricien in Zutphen.

http://www.hesselpostma.nl/elektrotechniek

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag