6

Ventilatie achter valse wand

Bert Cryns
Bert Cryns
#Wanden en plafond · 9 jaren geleden

In de badkamer ga ik een valse wand plaatsen waarachter zich de leidingen voor douche, WC en verwarming bevinden. De ruimte achter de valse wand bedraagt ongeveer 220 x 230 x 20 cm (bxhxd). Aangezien er doorvoeringen voor de douche en de WC door de valse wand zullen gaan, en aangezien er een luik in geplaatst wordt om aan de collectors te kunnen is het niet mogelijk de ruimte hermetisch af te sluiten. De badkamer zelf zal goed geventileerd worden m.b.v. een ventilator met timer. Ik wil voorkomen dat de ruimte achter de valse wand een schimmel- en vochtruimte wordt. Is het nodig dat ik de ruimte achter de valse wand ook ventileer en zo ja, op welke manier is dit mogelijk? Ik had eventueel al gedacht aan het plaatsen van 2 kleine roosters, één vlak boven de plint, en één vlak onder het plafond. Of is dit helemaal niet nodig?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Dat hangt allemaal een beetje af van de omstandigheden. Als die valse wand staat tegen een buitenwand die niet of slechts minimaal is geisoleerd dan zal je daar zeker condensatievocht krijgen zelfs met die eventuele verluchtingsroostertjes.

Vermits je blijkbaar 20 cm ruimte hebt zou ik in dat geval die buitenmuur eerst isoleren, dan een dampscherm voorzien en dan pas de valse wand met daarin de leidingen.

Een ventilator met een timer is eigenlijk ook minimaal, beter is het om een constante ventilatie te hebben in (minstens) de badkamer .

0
Bert Cryns
Bert Cryns
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

Dag Sjarel

Bedankt voor uw reactie. Het is inderdaad een buitenmuur, die geisoleerd is (spouwmuur opgevuld). Helaas zijn de leidingen al geplaatst en kan ik geen dampscherm meer plaatsen...

Mvg

Bert

0
Bert Cryns
Bert Cryns
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

Sjarel, ik heb nog eens over je antwoord nagedacht.

De muur is dus al geïsoleerd. Ik zou dus eventueel een dampscherm kunnen plaatsen, maar dan over de geplaatste leidingen heen. Dit betekent dat  de opbouw er zo uit zal zien:

Geïsoleerde buitenmuur --> leidingen --> dampscherm --> profielen met daartussen eventueel nog isolatie --> gyproc

Of beter geen isolatie meer plaatsen tussen dampscherm en voorzetwand? Indien wel plaatsen, welke isolatie neem ik dan best? Vochtafstotende?

Op de plaatsen waar het dampscherm doorbroken wordt (aanvoer wc en douche) zal ik dit natuurlijk moeten afwerken met gepaste tape.

Wat denk je van deze oplossing ter voorkoming van vocht achter de voorzetwant?

Bijkomende vraag: wat gebeurt er met het vocht achter een voorzetwand als dit niet tegen de buitenmuur kan neerslaan? Gaat dit dan geen problemen geven aan de achterkant van de geplaatste gyproc? Met uiteindelijk problemen aan de voorkant ook?

Bedankt voor uw reactie.

Mvg

Bert

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Bert,

De buitenmuur is geisoleerd en dus zal je bij voldoende ventilatie geen condensatie hebben op die buitenmuur en al zeker niet op de achterkant van die voorzetwand met al dan niet bijkomende isolatie. Een dampscherm  achter die voorzetwand heeft dus geen zin.

Uw laatste vraag over vocht achter die voorzetwand. Dat is geen vocht, dat is hooguit lucht met dezelfde relatieve vochtigheidsgraad al de lucht in de badkamer zelf. Zonder of met onvoldoende ventilatie is die te hoog zowel voor als achter de wand, met voldoende ventilatie is die aan beide kanten normaal en zal die bij afwezigheid van een koudebrug ook geen problemen geven.

0
Bert Cryns
Bert Cryns
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

Dag Sjarel

Bedankt voor het advies en de uitleg.

Mvg

Bert

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Laat jouw pleisterwerk uitvoeren door experts. Vraag vandaag nog gratis offertes aan, geheel vrijblijvend.

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Ontvang gratis en zonder verplichtingen offertes van experts voor jouw gipsplatenproject.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Deze 5 klussen zijn ideaal voor de kerstvakantie

Deze 5 klussen zijn ideaal voor de kerstvakantie

De kerstvakantie is het ideale moment om eindelijk die klussen aan te pakken die je al het hele jaar hebt laten liggen. Ontdek 5 haalbare klussen!

Lees meer

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gebruik gipskarton bij een renovatie. Dit materiaal biedt je een waaier aan mogelijkheden, van je living tot en met het kleinste kamertje.

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag