Beste,
Vooraleer de discussie een andere wending neemt dan het onderwerp, wil ik nog eens een paar zaken kaderen:
1. het prosumenten tarief voor zonnepanelen is berekend op 28% eigen verbruik en 72% "opslag" in het elektriciteitsverdelings netwerk. Deze verdeling komt normaal overeen met iemand die in zonnepanelen voor zijn volledige verbruik heeft geïnvesteerd. Deze verdeling werd berekend en bevestigd door metingen en studies van ondermeer het VITO. Deze regeling stopt NIET in 2021 voor de bestaande zonnepanelen.
2. In 2021 zal de regeling voor nieuwe investeringen in zonnepanelen verlopen zoals in de meeste Europese landen (o.m. Duitsland is afwijkend omdat daar alle productie op het net moet geplaatst worden). Alle zelf geproduceerde elektriciteit zal eerst intern (dus de onveer 28%) gebruikt worden en de overschot (ongeveer 72% dus) zal op het net gezet worden en er is een voorkeurstarief voor de aankoop van elektriciteit als deze terug wordt gbruikt. Dit vervangt dan het prosumententarief voor de nieuwe installaties van 2021. De elektriciteit wordt afgegeven aan het geldende tarief op het ogenblik dat het aan het net wordt afgegeven en wordt terug aangekocht aan geldende het tarief op het ogenblik dat deze van het elektriciteitsnet wordt afgenomen. Het voordeeltarief bestaat erin dat de netwerkkost voor transport wordt verminderd. Dit voordeel geeft men aan de producent omdat deze elektriciteit afgeeft in een kort netwerk op het ogenblik van afgifte en dus de verdeler hier niet de kosten heeft van een lang netwerk voor zijn afnemers. Deze "besparing netwerkkosten" wordt dus opgespaard voor de producent en hem terug gegeven bij afname van dezelfde hoeveelheid van het net.
In theorie verandert er dus niet zoveel tussen 2020 en 2021, het wordt enkel afgerekend op basis van metingen i.p.v. berekeningen voor de nieuwe installaties.
3. Wat kan er wel veranderen?
a. als u een contract afsluit met de elektriciteitsprijs van het kwartier, dan zal waarschijnlijk uw productie goedkoop verkocht worden en zal uw aankoop waarschijnlijk (steeds) in de duurdere periode vallen. Dit hoeft niet want er zijn ook goedkopere periodes wanneer er overproductie is van windenergie bvb., maar de kans is vrij groot. U geniet nog wel het voordeel van de gereduceerde nettarieven.
b. als uw electricieitsmaatschappij of de netwerkbeheerder u verplicht uw zelf geproduceerde elektriciteit af te geven aan het kwartiertarief en de aangekochte elektriciteit aan te kopen aan het contracttarief, dan zal u steeds meer betalen voor de aangekochte elektriciteit dan voor de zelf geproduceerde elektriciteit. U geniet nog wel het voordeel van de gereduceerde nettarieven.
c. door bovenstaande kan het interressant worden om uw zelf geproduceerde elektriciteit zelf zo veel mogelijk te gebruiken op het ogenblik dat ze geproduceerd wordt. Dit zou je kunnen doen door gebruik te maken van de slimme meter op voorwaarde dat je de juiste apps aankoopt en deze dan ook ten volle inzet. Ik heb persoonlijk hier mijn bedenkingen bij, omdat ik niet een afwas ga doen als mijn machine 2/3 vol is, maar wel bvb. na het avondeten wanneer mijn machine volledig gevuld is, Mijn vrouw zal ook haar strijk niet uitstellen totdat de zon schijnt, enz...
d. door bovenstaande a en b, kan het interressant worden om uw zelf geproduceerde elektriciteit zelf zo veel mogelijk op te slaan op het ogenblik dat ze geproduceerd wordt en te gebruiken op het ogenblik dat je zelf wil. Deze opslag kan verschillende vormen aannemen: het kan door batterijen , door omzetting naar waterstof en terug omzetting naarelekticiteit, door omzetting naar warmte, ...
Het is aan iedere individueel gezin om zijn manier van energie-aankoop te beheren. Dit kan dus via gewone aankoop, maar kan dus geoptimaliseerd worden door zonnepanelen, zonneboiler, warmtenet, warmtepomp, batterijen, waterstoftechnologie, warmtebuffers, ...
In het geval van plaatsen van nieuwe zonnepanelen vanaf 2021, zal je dus best berekenen hoeveel zonnepanelen je gaat zetten in combinatie met de kost van energieopslag om de goedkoopste energieprijs te hebben voor jouw verbruiksprofiel.
En ... hierover gaat het onderwerp van dit forum