Beste,
Om verder te gaan met het onderwerp en het interessante van dit forum:
RoelNagels heeft zijn bouw volledig geoptimaliseerd en zijn verbruik geanalyseerd. Hierna heeft hij zijn verbruik geoptimaliseerd in functie van zijn stroomproductie. Hij heeft bereikt dat hij serieus kon afwijken van de verhouding 28% - 72% en dan pas heeft hij kunnen berekenen wat hij van vermogen nodig had om tot 80% van zijn elektriciteitsverbruik te kunnen afdekken met energieopslag in batterijen. Nog later heeft hij berekend wat het gevolg is als hij nu al investeerde in een elektriciteitsmeter die de mogelijkheid bood om zijn overschotten te verkopen en terug aan te kopen met de uitzondering die nu al aangeboden wordt door de netbeheerder en ondersteund wordt door Ecopower als zijn leverancier. Hij moet dan ook geen prosumententarief betalen omdat hij gebruik maakt van de uitzonderingsmaatregel. Dan heeft hij berekend hoeveel elektriciteit hij meer zou moeten produceren om financieel zijn verbruik af te dekken. Zijn investeringen zijn duidelijk energetisch en financieel (op een afschrijvingstermijn) nu al interessant. In de toekomst zal zijn opstelling nog interessanter worden als hij de aankoop doet van zijn elektriciteit op kwartiertarief, omdat hij op de goedkope kwartieren zijn elektriciteit zal aankopen om zijn batterijen op te laden in de minder zonrijke periodes. Omdat hij klant is van Ecopower met goedkope windenergie in deze periodes.
Dit heb ik geleerd uit dit en andere fora van en via RoelNagels. Bedankt RoelNagels!
Ik ben nu bezig met dezelfde analyse, maar zoek naar een oplossing met andere technieken, simpelweg omdat ik een ander soort huis heb met andere technieken dan RoelNagels en dat bvb het voor mij geen optie is om meer elektriciteit te produceren dan mijn verbruik.
Ik heb nu gedurende een jaar alle soorten en doel van verbruik elke dag gemeten en gekeken wat te optimaliseren valt.
Soorten van verbruik:
1. verwarming: 4300 kWh per jaar warmtevraag die geleverd wordt met een warmtepomp en een zonnebuffer van 500 l.
reeds geoptimaliseerd naar 3915 kWh per jaar door de stooklijn te optimaliseren en door gebruik te maken van onderbrekingen van mijn stookpatroon zodat de "massa vloerverwarming" gedeeltelijk afkoelt, waarna ik langer aan beter rendement kan verwarmen zonder dat dit invloed heeft op het comfort. De afschakeltijden an 1 Ã 2 uur zijn tijdens de nacht en in de dag van 10 tot 11u30 en van 13u15 tot 15u00.
optimalisatie door mijn zonnebuffer: deze buffer prioritair gemaakt voor het vloerverwarmingssysteem. Hierdoor krijg ik 13 Ã 15% (520 tot 570 kWh) van mijn verwarmingsvermogen uit dit systeem. Hierdoor is mijn rest warmtebehoefte verminderd van 3915 kWh naar 3915 kWh - 521 kWh = 3393 kWh.
mijn lucht-water warmtepomp, optimaliseert mijn verbruik van 3393 kWh tot 1212 kWh/jaar elektrisch verbruik door de SPF van 2.8 (3393 kWh / 2.8 SPF = 1212 kWh)
Totale warmtevraag naar aanmaakoptimalisatie bedraagt dus 4300 kWh -1212 kWh - 57 kWh hulpenergie van de zonnebuffer= 3026 kWh optimalisatie door stooklijn, afschakelplan, zonnebuffer en warmtepomp!
2. SWW: 756 kWh/jaar en aangemaakt door oorspronkelijk warmtepomp en zonnebuffer secundair gebruik.
geoptimaliseerd door de restwarmte van de zonnebuffer (na de gebruikte energie voor de vloerverwarming) prioritair te gebruiken en na te verwarmen met een elektronisch geregelde (modulaire) elektrische doorstromer.
de zonnebuffer levert me in deze opstelling een dekkingsgraad van 75% van mijn SWW = 567 kWh.
de modulaire doorstromer levert de overige 189 kWh (25% van mijn SWW)
Totale SWW-vraag naar aanmaakoptimalisatie bedraagt dus 756 kWh - 189 kWh - 57 kWh hulpenergie van de zonnebuffer = 511 kWh optimalisatie door instellingen zonnebuffer en na verwarmen met elektrische doorstromer!
3. voor de normale elektrische toepassingen (verlichting, TV, afwasmachine, wasmachine, drogen, strijken, domotica, D-ventilatie, huislift, garagepoort, ...) verbruik ik 3128 kWh/jaar.
hiervoor heb ik nog geen fundamentele optimalisaties gevonden (verlichting is reeds LED). Het enige wat ik kan doen is mijn wasmachine verplaatsen dicht bij de buffer zodat ik in de zomer kan gebruik maken van het warme bufferwater als toevoer voor de wasmachine. De maximumbesparing die ik hier kan teweegbrengen is 54 kWh op jaarbasis omdat de wasmachine minder energie nodig heeft om het water op te warmen. Ik zoek nog verder. Alle voorstellen zijn welkom!
Besluit:
ik gebruik nog 4450 kWh/jaar voor alle huiselijke toepassingen (verwarming, SWW en normaal verbruik) en dit stemt overeen met een comfortgebruik van 8000 kWh/jaar (4450 kWh van het net + 3031 kWh voordeel warmtepomp + zonnebuffer + 511 kWh SWW voordeel van zonnebuffer + doorstromer)
ik optimaliseer nu al mijn energiefactuur met de opbrengst van 2 kWp zonnepanelen die mij 2035 kWh per jaar opbrengen. Ik kan dit verder optimaliseren door 2.5 kWp zonnepanelen aan te schaffen voor 2021, zodat mijn verbruik van 4450 kWh volledig gedekt is. Mijn Ecopower factuur vermeld dus nu al een verbruik van 2430 kWh en zal ten laatste in 2020, 0 kWh verbruik vermelden.
Het onmiddellijk gebruik van de elektriciteit van een 4.5 kWp zonnepanelen is beperkt tot 1410 kWh => ongeveer 1000 kWh (berekend) voor het normaal elektrisch verbruik (3128 kWh), tot ongeveer 300 kWh (berekend) voor het verbruik verwarming + SWW (1212 kWh WP L/W + 189 kWh doorstromer) en tot de 110 kWh van de hulpenergie voor de zonnebuffer (verwarming + SWW hulpenergie). Dit is 32 % van het verbruik kan onmiddellijk gedekt worden door de zonnepanelen of 68 % (3040 kWh) kan indirect gedekt via netuitwisseling of moet gedekt worden via opslag.
Ik kan verder optimaliseren door opslag van energie in batterijen of in waterstof.
Batterijen: een 10 kW batterijenpack kan, in mijn verbruiksprofiel, over het hele jaar gezien 2000 kWh elektrische energie opslaan en afgeven, d.i. 65% van mijn indirect verbruik dat kan gedekt worden door 10 kW batterijen. Een grotere hoeveelheid batterijen geeft mij niet veel meer dekking. De overige 1000 kWh (35% van het indirect verbruik) zal sowieso via netuitwisseling moeten gebeuren bij deze opstelling.
Een andere oplossing is de energie opslag in waterstof (1kg H2 slaat 33.3 kWh energie op) met een systeem zoals de Solenco Power Box ( - - ) die het voordeel geeft dat de energie nodig voor het indirecte verbruik (3040 kWh/jaar) volledig kan opgeslagen en gebruikt worden uit de productie van de zonnepanelen. Het omzettingsrendement van deze techniek is 95%.
Ik kan me ook aansluiten op een warmtenet, waardoor mijn behoefte voor verwarming en SWW niet meer gedekt hoeft te worden door elektrische energie en ik niet hoef te investeren in extra zonnepanelen, ... Deze optie is te overwegen als mijn warmtepomp het zou begeven en als er een warmtenet beschikbaar zou zijn.
En … er zullen nog andere opslagtechnieken en commerciële oplossingen komen in de toekomst.
De beslissing om energie op te slaan, moet in mijn geval niet onmiddellijk genomen worden. Maar energetisch ken ik al mijn behoeften. De financiële afweging kan ik maken in een later stadium (na 2021) als er zich veranderingen in wetgeving, kostenstructuur of subsidies voordoen.
Ik sta open voor uw reacties en voor uw suggesties.