Volledig akkoord met Charel en RoelNagels. Versterking van het net is enkel nodig bij hoger verbruik en kan enkel vermeden worden indien er lokaal opslag is van elektriciteit. Lokaal kan individueel zijn, maar ook per transformator van het laagspanningingsnet of per wijk.
Het probleem van de energieprijs wordt voor veel gezinnen een zware dobber. Het gaat niet enkel over de elektriciteitsprijs, maar ook voor de gasprijs, stookolieprijs, benzineprijs, dieselprijs, enz...
De evolutie zal spijtig genoeg verder gaan in dezelfde richting met kleine prijsdalingen, gevolgd door grote prijsstijgingen.
Degenen die geloven in het verhaal van energiebesparing, dus isoleren, luchtdichtheid, ventileren en degenen die geloven in eigen energieaanmaak, die geloven in het verhaal dat een warmtepomp 2 maal meer energie beschikbaar stelt dan dat ze verbruikt, diegene die gelooft in buffering van energie in water, batterijen of gassen zullen degenen zijn die het minste de gevolgen dragen van prijsschommelingen.
Degenen die de stap niet durven zetten in dit verhaal, zeker nu er nog subsidies zijn, zullen de grote verliezers zijn, want zij zullen 2 keer betalen: 1 keer voor hun verbruik tot als ze de stap zetten en 1 keer voor de investering als ze de stap verplicht zetten.
Dit zeg ik uit persoonlijke ervaring, omdat ik 5 jaar geleden reeds al deze investeringen gedaan heb en dat deze al bijna volledig terugverdiend zijn. Door juist alle energieprijsverhogingen wordt de terugverdientijd ingekort! Daarbij komt nog dat uit studies van de vastgoedsector blijkt dat de waarde van een huis met goede energiescore, ook meer stijgt dan de rest van de markt.
Dus uit eigen ervaring, en niet uit wishful-thinking, geloof ik in het verhaal!