2

Onderkappen of niet?

jasperloos
jasperloos
#Muren · 9 jaren geleden

Hallo iedereen,

Ik zal even onze situatie schetsen:

Wij gaan dit jaar een woning die gebouwd is rond 1920 renoveren. We wonen hier nu momenteel al 3 jaar in, en hebben nu beslotten om ze aan te passen aan de huidige normen (voor zover het kan). 

Eén van de zaken die we hiervoor gaan doen, is het isoleren van de buitenmuren, langs de buitenzijde. Nu rijst er ons hierbij ook nog een dilemma op: namelijk of we de muur, voor we hem gaan isoleren, nog gaan onderkappen of niet. 

Het ding is dat we deze muren 3 jaar geleden al hebben laten injecteren tegen opstijgend vocht. Nu horen we natuurlijk een aantal verschillende dingen (zo is het altijd, toch? :-)). 

De ene zegt dat we het moeten onderkappen, en er eventueel zelfs een thermoblock tussen moeten steken.  We gaan echter de vloer niet uitbreken (er ligt een heel mooie oude parket nu), dus vloerisolatie gaat er niet komen. Thermoblock zou dan ook overbodig zijn krijg ik dan als antwoord. 

De andere zegt dat, als we het hebben laten injecteren, het te zot is om het nu nog te gaan onderkappen...

Als het niet zou moeten, zou ik natuurlijk liever niet onderkappen. We gaan immers bij ons blijven wonen, en het onderkappen gaat toch een gedoe worden dan.. 

Langs de andere kant zijn we wel van het principe, dat als we iets doen, we het liever goed doen. 

Concreet: wat zijn jullie bevindingen hierover? Hoe meer info we krijgen, hoe beter we ons besluit kunnen maken. 

Bedankt alvast voor jullie reactie!

Jasper & Sige

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5443 Andere professioneel
9 jaren geleden

Je moet er in alle geval voor zorgen dat er een effectieve waterkering is aangebracht onderaan de muren. In jouw geval is dat drie jaar geleden gebeurd en indien je nu geen klachten meer hebt van opstijgend vocht wil dat zeggen dat de waterkering werkt en dat zal blijven doen. Ik zie dus geen reden om dit te negeren en om opnieuw een waterkering te laten aanbrengen door onderkapping.

Het aanbrengen van een thermoblock samen met het isoleren van de vloeren zal uiteraard het warmteverlies naar de ondergrond toe sterk verminderen, de vloeren zouden hierbij dan vanwege hun grotere contactoppervlakte de grootste winst geven, doe je echter enkel de muren dan gaat dat in vehouding niet zo erg veel verschil maken.

Desondanks zou je het wel kunnen overwegen, zeker in het geval je er aan denkt om later alsnog de vloeren te isoleren. Het thermoblock zou je dan best kunnen aanbrengen beginnende onder het niveau van de vloer. In het geval van die thermoblock is het uiteraard een kleine moeite om tegelijkertijd dan ook een waterkeringsfolie te voorzien.

Weet wel dat bij het isoleren van de muren tegen de buitenomgeving er veel meer winsten te halen zijn dan bij het isoleren van de vloeren en onderkant muren tegen de ondergrond. De buitenomgevingstemperatuur kan immers geregeld tot - 10 ° zakken, de temperatuur van de ondergrond daarentegen blijft meestal constant rond de + 12 °. Het verschil met de binnentemperatuur is daar dus veel kleiner, het warmteverlies dus ook.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Groene gevels: alles wat je moet weten van a tot z

Groene gevels: alles wat je moet weten van a tot z

Wat is een groene gevel? Ontdek voordelen, prijzen, soorten, onderhoud, regelgeving en tips om zelf aan de slag te gaan.

Lees meer

Last van witte uitslag op je gevel? Zo pak je het aan

Last van witte uitslag op je gevel? Zo pak je het aan

Witte uitslag op je gevel kan wijzen op zout- of gipsuitbloeiingen. Ontdek wat je eraan kan doen en hoe je deze witte vlekken kan vermijden.

Lees meer

De grootste fouten: dit zijn de oorzaken van vochtproblemen

De grootste fouten: dit zijn de oorzaken van vochtproblemen

Vochtproblemen zijn niet alleen heel vervelend, maar ook moeilijk te verhelpen. Ontdek de oorzaken van vocht en de grootste fouten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag