Onderkappen of niet?
Hallo iedereen,
Ik zal even onze situatie schetsen:
Wij gaan dit jaar een woning die gebouwd is rond 1920 renoveren. We wonen hier nu momenteel al 3 jaar in, en hebben nu beslotten om ze aan te passen aan de huidige normen (voor zover het kan).
Eén van de zaken die we hiervoor gaan doen, is het isoleren van de buitenmuren, langs de buitenzijde. Nu rijst er ons hierbij ook nog een dilemma op: namelijk of we de muur, voor we hem gaan isoleren, nog gaan onderkappen of niet.
Het ding is dat we deze muren 3 jaar geleden al hebben laten injecteren tegen opstijgend vocht. Nu horen we natuurlijk een aantal verschillende dingen (zo is het altijd, toch? :-)).
De ene zegt dat we het moeten onderkappen, en er eventueel zelfs een thermoblock tussen moeten steken. We gaan echter de vloer niet uitbreken (er ligt een heel mooie oude parket nu), dus vloerisolatie gaat er niet komen. Thermoblock zou dan ook overbodig zijn krijg ik dan als antwoord.
De andere zegt dat, als we het hebben laten injecteren, het te zot is om het nu nog te gaan onderkappen...
Als het niet zou moeten, zou ik natuurlijk liever niet onderkappen. We gaan immers bij ons blijven wonen, en het onderkappen gaat toch een gedoe worden dan..
Langs de andere kant zijn we wel van het principe, dat als we iets doen, we het liever goed doen.
Concreet: wat zijn jullie bevindingen hierover? Hoe meer info we krijgen, hoe beter we ons besluit kunnen maken.
Bedankt alvast voor jullie reactie!
Jasper & Sige