5

dakisolatie afwerking PUR-platen

lieze
lieze
#Isolatie · 9 jaren geleden

We hebben ons dak recentelijk laten isoleren door een dakwerker. Hierbij werden PURplaten gebruikt. Nu zijn de dakwerken, volgens de dakwerker, vervolledigd. Veel PUR-platen vertonen echter beschadiging, gaande van de aluminium die er oppervlakkig af is, tot gaten in de PUR-platen. De overgang naar de muur sluit ook nergens mooi aan. (zie foto in bijlage) Heeft dit veel effect op de isolatiewaarde van de PUR-platen en kan dit eventueel nog verholpen worden (door aanbrengen van aluminium-tape of zo)? Kunnen we dit effectief als afgewerkt beschouwen, aangezien PUR-platen geen mooi aaneengesloten geheel vormen? Alvast bedankt voor de hulp, Vriendelijke groeten, Lieze

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/30156/pur-isolatie.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7ce0925e376796b8dda49dd62e2858c6

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik heb mijn bedenkingen bij het uitgevoerde werk en gebruikte materiaal.Normaal worden naden met Al. tape afgedicht.Het opspuiten tegen de zijkanten kan volgens mij ook stukken beter.En die beschadigde plaat die te zien is op de foto kan helemaal niet.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
9 jaren geleden

Kan je niet opgeven hoe de dakopbouw juist is gemaakt?

Ik zie nu dat de pur platen op de kepers zijn gelegd, hoe dik zijn deze platen?

Ik veronderstel dat boven op die platen een onderdak is geplaatst, welk en hoe dik?

Normaal zouden dan hierop tengellaten, panlatten en pannen moeten geplaatst zijn, klopt dit?

Of is die pur-isolatie het onderste deel van een samengestelde onderdakplaat?

Sowieso is dat alles dakwerkerswerk, het dak is dicht en er is een (basis)isolatie aangebracht.

De definitieve afwerking langs binnen moet (kan) nu nog gebeuren, hier heb je keuze uit veel verschillende manieren van afwerken te vertrekken met een damscherm en een luchtdichte afwerking met daarop gyproc of schootjes of plafondtegels enzovoort.

Die pur platen zijn wel niet echt dampopen (aluminiumfolie) en dat is bij verder isoleren, tegen het principe om van binnen naar buiten van dampdicht naar meer dampopen te gaan.

0
lieze
lieze
0 1 Andere professioneel
9 jaren geleden

Het dak is van binnen naar buiten uit opgebouwd uit PUR-platen linitherm 10cm sarking, onderdakfolie, lattenbodem, dakpannen (zo dacht ik dat de dakwerker het had uitgelegd).

Dus eigenlijk zou de binnenkant dan nog volledig moeten afgewerkt worden als ik het goed begrijp om het luchtdicht en vochtafwerend te kunnen maken?

Merci allebei voor de reactie!

0
Vdb
Vdb
5 76 Andere professioneel
9 jaren geleden
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag