8

Osb platen dampopen?

Guest
Guest
#Dak · 9 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik ga deze zomer mijn zadeldak renoveren. Opbouw nu is van binnen naar buiten. 9mm gipsplaten, 22mm spouw, Alkreflex 2l-2 reflecterende folie, 22mm spouw. Houtvezelplaten 3cm uit de jaren 70. tengels/panlatten/sneldekkers. Nu komt de vraag, Kan ik 9mm osb3 over het huidige dakbeschot schroeven, met daarop een damp open folie zonder problemen met condens te krijgen? De reden is dat de vogels het huidige dakbeschot aangetast hebben, het grootste gedeelte is nog in orde. Op dit moment zijn er geen vochtproblemen. Dakbeschot compleet vervangen is geen optie aangezien de hele binnen afwerking ertegenaan zit gemonteerd. Ik wil het huidige dakbeschot gewoon wat meer body geven zodat het geheel de komende 30/40 jaar weer mee kan. Indien osb3 niet geschikt is, wat zijn dan de alternatieven? Mvg, Dennis

1
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
9 jaren geleden

Sjarel,

Bedankt voor je input. In Nederland is het vrij normaal om tussen de spanten en kepers af te werken zodat je de balken mooi in zicht hebt. Je rachelwerk komt dan tegen het dakbeschot aan. Zoals ik al aan heb gegeven, het vervangen van het huidige dakbeschot is GEEN optie.

Oké, ik denk dat ik het nu helemaal door heb.

Als dus het vervangen van die houtvezelplaten geen optie is en je kan maar maximum 9 mm verhogen dan wordt de keuze klein. Een osb plaat lijkt mij te dampdicht en met die houtvezelplaten zou ik geen enkel risico willen lopen op condens. Nu zijn ze nog goed belucht aan de bovenkant en kan eventueel vocht nog snel uitdampen, als je daar iets overheen legt (osbe, folie of wat dan ook ) dan zou de degeneratie van die platen wel eens kunnen versnellen en dan moet je alsnog binnen 5 à 10 jaar de boel misschien vervangen.

Moest het mij te doen staan en met wat ik nu weet zijn er twee opties:

- alles voorlopig laten zoals het is, wetende dat de platen hun tijd hebben gehad maar misschien nog 5 à 10 jaar kunnen meegaan. Wetende ook dat uw dak nauwelijks geisoleerd is en op dat gebied niet meer aan de huidige normen voldoet.

- de platen er af inclusief de binnenafwerking, vervangen door een isolerend onderdak in houtwolplaten, tussen de  spanten een volwaardige isolatie aanbrengen, een dampscherm aanbrengen eventueel een leidingspouw en hierop de afwerking. De spanten of kepers verdwijnen hierbij onde de afwerking (gyproc)

Alle reacties

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Beste,

Ik begrijp de door u vermelde opbouw niet helemaal, er is volgens mij ergens een lege ruimte van minstens 7 cm dik vergeten. Soit.

Indien je die osb platen boven op de houtvezelplaten wil aanbrengen zal je eerst de pannen, panlatten en tengellaten moeten verwijderen. Als je toch al zo ver bent zou ik ook die beschadigde vezelplaten verwijderen om in de vrijgekomen holle ruimte dan een volwaardige isolatie te kunnen aanbrengen (uw folie is dat niet!).

Daarna plaats je een nieuw waterdicht maar dampopen onderdak naar keuze (houtwolplaten bijvoorbeeld) en je werkt opnieuw af met tengellaten, panlatten en pannen.

Osb platen zou ik niet als buitenste laag gebruiken, ze zijn te dampdicht.

0
Guest
Guest
0 40
9 jaren geleden

Beste,

Ik begrijp de door u vermelde opbouw niet helemaal, er is volgens mij ergens een lege ruimte van minstens 7 cm dik vergeten. Soit.

Indien je die osb platen boven op de houtvezelplaten wil aanbrengen zal je eerst de pannen, panlatten en tengellaten moeten verwijderen. Als je toch al zo ver bent zou ik ook die beschadigde vezelplaten verwijderen om in de vrijgekomen holle ruimte dan een volwaardige isolatie te kunnen aanbrengen (uw folie is dat niet!).

Daarna plaats je een nieuw waterdicht maar dampopen onderdak naar keuze (houtwolplaten bijvoorbeeld) en je werkt opnieuw af met tengellaten, panlatten en pannen.

Beste Sjarel,

De opbouw klopt, waar zou die 7cm vandaan moeten komen dan? De dakspanten zijn zichtbaar bij mij, de isolatie en afwerking zit tussen de dagspanten. Zoals vermeld is het verwijderen van het huidige dagbeschot geen optie. Dak ophogen met nieuwe isolatie ook niet i.v.m. het dak van de buren. Alles moet dezelfde hoogte behouden. Dat kan als ik er 9mm plaatmateriaal overheen monteer met iets dunnere tengels. 

Mvg,

Dennis

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Beste,

Beste Sjarel,

De opbouw klopt, waar zou die 7cm vandaan moeten komen dan? De dakspanten zijn zichtbaar bij mij, de isolatie en afwerking zit tussen de dagspanten. Zoals vermeld is het verwijderen van het huidige dagbeschot geen optie. Dak ophogen met nieuwe isolatie ook niet i.v.m. het dak van de buren. Alles moet dezelfde hoogte behouden. Dat kan als ik er 9mm plaatmateriaal overheen monteer met iets dunnere tengels. 

Mvg,

Dennis

Oké, ik dacht dat het niet klopte omdat een gyproc afwerking praktisch altijd aan de onderkant van de kepers of de spanten wordt aangebracht. Bij jou zit die er dan blijkbaar tussen, het is uitzonderlijk maar het kan.

Ik veronderstel dat die oude houtvezelplaten geen isolerende houtwolplaten zijn maar dat het hardgeperste zijn, deels lijm deels houtsnippers, de voorlopers van de multiplex en OSB platen. In dat geval zou ik die platen verwijderen en vervangen door isolerende onderdakplaten in houtwol, liefts in de maximaal mogelijke dikte (dikte oude platen + 9 mm). Op die manier zal het dak dampopener zijn aan de koude kant (te verkiezen) en een betere isolatiewaarde krijgen.

0
Guest
Guest
0 40
9 jaren geleden

Sjarel,

Bedankt voor je input. In Nederland is het vrij normaal om tussen de spanten en kepers af te werken zodat je de balken mooi in zicht hebt. Je rachelwerk komt dan tegen het dakbeschot aan. Zoals ik al aan heb gegeven, het vervangen van het huidige dakbeschot is GEEN optie.

0
Guest
Guest
0 40
9 jaren geleden

Sjarel,

0
Guest
Guest
0 40
9 jaren geleden

Sjarel,

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Sjarel,

Oké, ik denk dat ik het nu helemaal door heb.

Als dus het vervangen van die houtvezelplaten geen optie is en je kan maar maximum 9 mm verhogen dan wordt de keuze klein. Een osb plaat lijkt mij te dampdicht en met die houtvezelplaten zou ik geen enkel risico willen lopen op condens. Nu zijn ze nog goed belucht aan de bovenkant en kan eventueel vocht nog snel uitdampen, als je daar iets overheen legt (osbe, folie of wat dan ook ) dan zou de degeneratie van die platen wel eens kunnen versnellen en dan moet je alsnog binnen 5 à 10 jaar de boel misschien vervangen.

Moest het mij te doen staan en met wat ik nu weet zijn er twee opties:

- alles voorlopig laten zoals het is, wetende dat de platen hun tijd hebben gehad maar misschien nog 5 à 10 jaar kunnen meegaan. Wetende ook dat uw dak nauwelijks geisoleerd is en op dat gebied niet meer aan de huidige normen voldoet.

- de platen er af inclusief de binnenafwerking, vervangen door een isolerend onderdak in houtwolplaten, tussen de  spanten een volwaardige isolatie aanbrengen, een dampscherm aanbrengen eventueel een leidingspouw en hierop de afwerking. De spanten of kepers verdwijnen hierbij onde de afwerking (gyproc)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je dak tegen vocht beschermen met een dampscherm: soorten, plaatsing en prijs

Je dak tegen vocht beschermen met een dampscherm: soorten, plaatsing en prijs

Om je dakisolatie luchtdicht af te werken en tegen vocht te beschermen, breng je best een dampscherm aan. Lees alles over de soorten en plaatsing.

Lees meer

Van plat dak naar dakterras: tips en aandachtspunten

Van plat dak naar dakterras: tips en aandachtspunten

Een plat dak is niet per se een verloren ruimte. Zo kan je het inrichten als terras. Wil je ook een dakterras? Hier zijn enkele aandachtspunten en tips!

Lees meer

Wat is een koud dak? Ontdek de risico’s en aandachtspunten

Wat is een koud dak? Ontdek de risico’s en aandachtspunten

Je plat dak langs de binnenkant isoleren? Een koud dak is goedkoper en sneller, maar brengt risico op vocht met zich mee. Ontdek de voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag