7

Water insijpeling

Urco
Urco
#Muren · 9 jaren geleden

In 2008 kochten wij een nieuwbouw appartement.Het gebouw had 1 vrijstaande zijgevel. Vorig jaar werd er een appartementsgebouw tegen de vrijstaande zijgevel gebouwd. De daken van beide gebouwen komen precies overeen. Bij zware regenval heeft de bewoner van het bovenste appartement last van insijpelend water. Volgens de eigenaar is de oorzaak te zoeken bij de verluchtingsschouw die op ons dak staat  en waar hij tegenaan heeft gebouwd. Volgens hem, zou bij zware regenval de stenen vol met water zitten en zo bij hem binnensijpelen.Wij zelf hebben nog nooit last gehad van insijpelend water. Ik begrijp niet, wanneer men tegen een bestaande woning aanbouwd, men dan de schuld van insijpelend water bij het eerste gebouw kan leggen. Hoe kunnen wij de juiste oorzaak van het insijpelend water laten vaststellen.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je kan dit om te beginnen al eens laten onderzoeken door een dakwerker (een deskundige) die in uw opdracht werkt, een eenzijdige vaststelling dus die je zelf betaalt. Dit heeft geen juridische waarde maar kan misschien wel al aangeven waar de verantwoordelijkheid hoogstwaarschijnlijk ligt. Ofwel bij u (de medeeigenaars) en dan laat je dit maken op kosten van de medeeigenaars, ofwel bij de buren en dan stel je hen in gebreke en moeten zij het oplossen.

Zo dit geprotesteerd wordt zal het juridisch uitgeklaard moeten worden en dan zal er allicht een gerechtsdeskundige worden aangesteld.

0
Urco
Urco
0 11 Andere particulier
9 jaren geleden

Je kan dit om te beginnen al eens laten onderzoeken door een dakwerker (een deskundige) die in uw opdracht werkt, een eenzijdige vaststelling dus die je zelf betaalt. Dit heeft geen juridische waarde maar kan misschien wel al aangeven waar de verantwoordelijkheid hoogstwaarschijnlijk ligt. Ofwel bij u (de medeeigenaars) en dan laat je dit maken op kosten van de medeeigenaars, ofwel bij de buren en dan stel je hen in gebreke en moeten zij het oplossen.

Zo dit geprotesteerd wordt zal het juridisch uitgeklaard moeten worden en dan zal er allicht een gerechtsdeskundige worden aangesteld.

0
Urco
Urco
0 11 Andere particulier
9 jaren geleden

Beste, ons appartements gebouw werd nog niet volledig opgeleverd. Het valt ook nog steeds onder de 10 jarige garantie. Is het mogelijk dat de firma die de appartementen gebouwd heeft nog verantwoordelijk kan gesteld worden voor eventuele gebreken?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste, ons appartements gebouw werd nog niet volledig opgeleverd. Het valt ook nog steeds onder de 10 jarige garantie. Is het mogelijk dat de firma die de appartementen gebouwd heeft nog verantwoordelijk kan gesteld worden voor eventuele gebreken?

Urco,

Ik merk nu dat ik je wellicht verkeerd heb begrepen. Voor alle duidelijkheid:

Het is de bovenste bewoner van het naastgelegen gebouw die waterlast heeft en niet die van jullie gebouw?

In jullie gebouw was er dus geen probleem en is er ook nu nog altijd geen probleem?

Dan moet je eigenlijk niets doen, het initiatief ligt dan bij de buren. Het zou sowieso vreemd zijn dat een later aangebouwde gebouw wateroverlast zou krijgen van een vooraf gebouwd gebouw dat zelf nooit last heeft gehad en ook nu nog geen last heeft.

0
Urco
Urco
0 11 Andere particulier
9 jaren geleden

Urco,

Het is de bovenste bewoner van het naastgelegen gebouw die waterlast heeft en niet die van jullie gebouw?

In jullie gebouw was er dus geen probleem en is er ook nu nog altijd geen probleem?

Dan moet je eigenlijk niets doen, het initiatief ligt dan bij de buren. Het zou sowieso vreemd zijn dat een later aangebouwde gebouw wateroverlast zou krijgen van een vooraf gebouwd gebouw dat zelf nooit last heeft gehad en ook nu nog geen last heeft.

0
Urco
Urco
0 11 Andere particulier
9 jaren geleden

Urco,

Zo heb ik het inderdaad bedoeld. Ik was dan ook verwonderd dat het probleem bij ons zou liggen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Groene gevels: alles wat je moet weten van a tot z

Groene gevels: alles wat je moet weten van a tot z

Wat is een groene gevel? Ontdek voordelen, prijzen, soorten, onderhoud, regelgeving en tips om zelf aan de slag te gaan.

Lees meer

Last van witte uitslag op je gevel? Zo pak je het aan

Last van witte uitslag op je gevel? Zo pak je het aan

Witte uitslag op je gevel kan wijzen op zout- of gipsuitbloeiingen. Ontdek wat je eraan kan doen en hoe je deze witte vlekken kan vermijden.

Lees meer

De grootste fouten: dit zijn de oorzaken van vochtproblemen

De grootste fouten: dit zijn de oorzaken van vochtproblemen

Vochtproblemen zijn niet alleen heel vervelend, maar ook moeilijk te verhelpen. Ontdek de oorzaken van vocht en de grootste fouten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag