Beste,
Je wil waarschijnlijk alles reorganiseren omdat je de slaapkamers en de badkamer boven wil maken, en wellicht ook om de living richting het zuiden aan het terras en tuin te laten grenzen.
Wellicht zullen een aantal muren draagmuren zijn en dus moeilijk te verplaatsen. Moest je de onverplaatsbare stukken muur apart kunnen aanduiden dan zou het gemakkelijker zijn om mee te denken.
Mijn eerste indruk is dat de indeling nogal complex is , verspringende muren, hoeken, kleine onderverdelingen, smalle doorgangen, sommige ruimtes te groot, sommigen te klein.
- een (te) grote berging en een (te) grote wasplaats naast elkaar. Ik zou die verkleinen en er één plaats van maken, op doe manier zou je de zithoek in de living wat ruimer kunnen maken.
- De ingebouwde kasten naast de koele berging, één voor de logeerkamer en één voor de keuken: Zowel logeerkamer en keuken zijn groot genoeg, die hebben dat niet nodig. Moest je, door deze weg te laten, de doorgang tussen keuken en eetplaats ruimer kunnen maken dan zou ik dat zeker proberen.
- Ik veronderstel dat het extra isoleren en ventileren ook een prioriteit gaat zijn bij uw verbouwing, en dan is een koele berging niet echt goed meer te realiseren, ik denk dat het dan handiger is om eventueel een extra grote koelkast in uw keuken te integreren voor de zaken die echt koel moeten bewaard worden, de rest kan in gewone kasten (plaats genoeg in de keuken). Als dus zowel de koele berging en de inbouwkasten kunnen wegvallen dan kan je een veel ruimtelijk geheel maken van keuken, eethoek en zithoek.
Een buitendeur in de wasplaats om van daaruit dan via berging en inkom verder binnen te komen lijkt mij onpraktisch en onnodig. Beter een buitendeur dan in de keuken.
Ik zou op papier alle muren die eventueel gemakkelijk kunnen verwijderd worden wegdoen en enkel de draagmuren laten staan om dan alles vanaf nul terug te bedenken.