Vervanging dak bijbouw
Binnekort kunnen wij in ons nieuw huisje beginnen verbouwen.
Een van de eerste werken die ik wil uitvoeren is het vernieuwen van het huidige asbest-golfplaten dak boven de keuken, zie foto.
De platen worden vervangen door sandwichpanelen van Joris ide, Ji roof 1000 met 100 mm isolatie.
Het dak is 6 meter breed en 4,8 meter lang en loopt onder een hoek van ongeveer 25°.
De overspanning is dus ongeveer 4,3 meter.
Het is ondersteund door 2 balken die in de lengterichting lopen, deze balken zijn echter gaan doorhangen onder het gewicht van de golfplaten en moeten dus ook vervangen worden.
Voor de hoogte van de kopmaat vind je redelijk veel info, veel gebruikte formule is 1/20.
Ik zou dus balken nemen met minimum 25 cm hoogte.
Over de breedte van de balk wordt echter weinig gezegd.
Vermits de balken op zijn minst gedeeltelijk zichtbaar blijven overwegen wij Douglas of eik.
Een veel voorkomende kopmaat in deze balken is 25 x 25 cm.
Nu is mijn vraag of als ik zo een balk in de lengte laat doorzagen, waardoor ik 2 balken van 25 x ± 12 cm krijg, dit nog steeds sterk genoeg zal zijn?
De platen zelf wegen in het totaal iets meer dan 400 kg, maar ik wil de constructie zeker sterk genoeg maken om later nog een 8 zonnepanelen te plaatsen. (plus sneeuw, overloopbaar, ...).
Alle input hierover is dus welkom, ook over eventuele andere houtopties of goede adressen.
Groeten,
Koen