4

Aanpassing Variation Order

Elke123
Elke123
#Bouwpartners · 9 jaren geleden

Ik heb in 2014 een nieuwbouwappartement gekocht. Nadat ik mijn keuken, sanitair, vloeren, deuren, ... had gekozen, heb ik hiervoor per onderwerp een Variation Order ontvangen met wat er buiten budget werd gekozen. Deze documenten zijn allemaal ondertekend door mezelf en door de firma in kwestie.

Ik heb er echter voor gekozen om tussen mijn slaapkamer en badkamer geen deur te laten zetten en er werd mij gemeld dat er één deur in mindering zou worden gebracht. Dit is ook zo gebeurd en staat vermeld op de Variation Order.

Vandaag komen ze hierop terug dat ze vergeten zijn om de afwerking van deze deuropening bij te tellen, wat neerkomt op +/- 350 Eur extra. Op het moment van de besprekingen is er nooit sprake geweest van een meerkost wanneer je een deur zou weglaten, ik heb dit ook nooit op papier ontvangen.

Naast het feit dat ik 350 Eur enorm veel vind voor het afwerken van een deurgat, vraag ik mij af of ze dit kunnen maken en ik deze kost op mij moet nemen?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Wanneer een deurgat niet moet voorzien worden van een deur inbegrepen omkasting dan staat daar uiteraard een prijsvermindering tegenover, die heb je ook gehad.

In de plaats van het plaatsen van die deur en de deuromkasting vraagt men dan normaal wel om dat deurgat netjes af te werken, hetzij met een omkasting, hetzij met bepleistering en hoekprofielen. Dus is het normaal dat dit werk dan weer als plus kan worden gerekend.

We weten niet op welke manier dat deurgat is afgewerkt, er kan een groot verschil in manier van uitvoering zitten, maar de genoemde prijs lijkt mij toch ook erg veel.

Of je reden tot protest hebt zal afhangen van het feit of je al dan niet opdracht hebt gegeven om het deurgat op een of andere manier af te werken. Sowieso zou je de hoogte van het aangerekende bedrag kunnen protesteren, temeer omdat hier geen voorafgaandelijk akkoord over was.

0
Elke123
Elke123
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Wanneer een deurgat niet moet voorzien worden van een deur inbegrepen omkasting dan staat daar uiteraard een prijsvermindering tegenover, die heb je ook gehad.

In de plaats van het plaatsen van die deur en de deuromkasting vraagt men dan normaal wel om dat deurgat netjes af te werken, hetzij met een omkasting, hetzij met bepleistering en hoekprofielen. Dus is het normaal dat dit werk dan weer als plus kan worden gerekend.

We weten niet op welke manier dat deurgat is afgewerkt, er kan een groot verschil in manier van uitvoering zitten, maar de genoemde prijs lijkt mij toch ook erg veel.

Of je reden tot protest hebt zal afhangen van het feit of je al dan niet opdracht hebt gegeven om het deurgat op een of andere manier af te werken. Sowieso zou je de hoogte van het aangerekende bedrag kunnen protesteren, temeer omdat hier geen voorafgaandelijk akkoord over was.

Bedankt voor het antwoord, Sjarel. Ik heb per mail bevestigd dat ik de deur liet wegvallen en ik heb toen gevraagd hoe het deurgat afgewerkt ging worden. Hierop ontving ik antwoord dat het bepleisterd ging worden, maar geen melding van een meerkost. Dat is de enige schriftelijke bevestiging die ik heb ontvangen.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Bedankt voor het antwoord, Sjarel. Ik heb per mail bevestigd dat ik de deur liet wegvallen en ik heb toen gevraagd hoe het deurgat afgewerkt ging worden. Hierop ontving ik antwoord dat het bepleisterd ging worden, maar geen melding van een meerkost. Dat is de enige schriftelijke bevestiging die ik heb ontvangen.

Er is dus duidelijk naast een werk dat is weggevallen een ander werk in de plaats gekomen waarvan je op de hoogte was. Je wist enkel niet hoeveel dat zou gaan kosten, maar als je dat niet hebt gevraagd hoeft men dat ook niet te zeggen. Dus vrees ik dat je zwak staat.

Ik zou wel de hoogte van het bedrag betwisten, je kan bijvoorbeeld als teken van bereidwilligheid, voorstellen om de helft hiervan te betalen. Op hun beurt kunnen ze dan als 'commerciele geste' hiermee akkoord gaan of niet. Zo niet dan zal je moeten betalen vrees ik.  

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag