Wie is verantwoordelijk voor schade/bouwmisdrijf

6

Wie is verantwoordelijk voor schade/bouwmisdrijf

lize0522
lize0522
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Beste ,

Naast mijn woning staat een nieuwe appartementsgebouw met een eigendoms overschrijding van 25cm isolatie zowel in  mijn tuin als mijn dak. Hierbij ondervind ik schade. We hebben in de bouwplanning gekeken en ze hebben niet geheel volgens de planning gevolgd.

We hebben de eigenaars aangesproken. Zij zeiden dat ze daat niet voor verantwoordelijk zijn, doordat het appartementsgebouw niet van hen is, maar van de bouwfirma.  De grond staat wel op de naam van de eigenaars. Zij krijgen in ruil van de bouwfirma 2 van de 6 appartementsblokken. De andere 4 worden doorverkocht door de bouwfirma.

Mijn vraag is nu: Zijn de eigenaars aansprakelijk voor mijn schade? En zij moeten alle kosten vorderen bij de bouwfirma/aannemers? En heb ik in principe niks te maken met de aannemers volgens artikel 544 B.W

Alvast bedankt

Lize

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5443 Andere professioneel
9 jaren geleden

Als de eigenaars van de grond waarop gebouwd is, en zij hebben twee appartementen van de zes op hun naam staan, dan zijn zij al minstens medeeigenaar van het gehele gebouw en kunnen zij mede aansprakelijk worden gesteld samen met de eigenaar(s) van de overige appartementen.

Indien de aannemer nog eigenaar is van de overige appartementen zou ik hem tegelijkertijd met de grondeigenaar aansprakelijk stellen.

0
lize0522
lize0522
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Als de eigenaars van de grond waarop gebouwd is, en zij hebben twee appartementen van de zes op hun naam staan, dan zijn zij al minstens medeeigenaar van het gehele gebouw en kunnen zij mede aansprakelijk worden gesteld samen met de eigenaar(s) van de overige appartementen.

Indien de aannemer nog eigenaar is van de overige appartementen zou ik hem tegelijkertijd met de grondeigenaar aansprakelijk stellen.

Bedankt Sjarel!

Zowel de gemeente als de politie willen niet optreden omdat dit een burgerlijke geval is. En de gemeente zei zelfs dat zo een bouwmisdrijf mogelijk is om te regulariseren (wat ik raar vind omdat ik daardoor schade ondervind). Nou ja mijn laatste optie is dan een rechtszaak aangaan. 

Nogmaals bedankt!

0
k.b.
k.b.
1 13 Bouwer
9 jaren geleden

De enige partij waar TS hier moet rekening mee houden is de grondeigenaar ... op deze zijn naam is normaal ook de bouwverguning aangevraagd ...

Dat men in de toekomst van deze 6 app er twee zal "geven" / "ruilen"  etc met de grondeigenaar als zijn aandeel in de medeeigendom speelt vandaag niet ...

Vandaag is juridisch enkel de persoon  of personen op wiens naam de bouwvergunning is aangevraagd "verantwoordelijk" ... alle anderen zijn er zogezegd als zijn aangestelden of in zijn opdracht ...

De medeeigendom ontstaat pas na ondertekening van de zogenaamde "basisakte" door de partijen ... In deze abasisakte ( die vermoedelijk nog niet eens bestaat) wordt dan beschreven welke bouwdelen privatief zijn en welke delen gemeenschappelijk zijn ...  Deze basisakte is een notarieel document dat geregistreerd wordt en dus tegenstelbaar is aan derden ... 

Neem de nodige stappen opdat deze "bouwovertreding" officieel geregistreerd zou worden ... er zal dan ook vermeld dienen te worden in de basisakte dat het geheel bezwaard is met een bouwovertreding met mogelijke mindere opbrengst als gevolg voor deze projectontwikkelaar ...

Doe alles aangetekend ... u werkt met overheden ... langsgaan op diensten is informatief correct maar laat niet toe antwoorden "vast te leggen" en later te toetsen op hun waarheid ...

Vraag al eens aan die "grondeigenaar" of ze al weten bij elke notaris de basisakte zal worden opgemaakt ...

k.b.

0
k.b.
k.b.
1 13 Bouwer
9 jaren geleden

http://www.foxinvest.be/uploads/projecten/waterleide/verkoopsdocumenten/Ontwerp_Basisakte_website.pdf

Hier een voorbeeldje dat ik online vond van een basisakte ...

Op de derde pagina ongeveer de tiende lijn staat de dat de "verkoper" geen weet heeft van bouwovertredingen ...   Als je een bouwovertreding laat vaststellen moet de verkoper dit hier melden ...

Doet hij dit niet dan begaat hij  "het afleggen van een valse verklaring"   en dat is een misdrijf .

k.b.

0
k.b.
k.b.
1 13 Bouwer
9 jaren geleden

Bedankt Sjarel!

Zowel de gemeente als de politie willen niet optreden omdat dit een burgerlijke geval is. En de gemeente zei zelfs dat zo een bouwmisdrijf mogelijk is om te regulariseren (wat ik raar vind omdat ik daardoor schade ondervind). Nou ja mijn laatste optie is dan een rechtszaak aangaan. 

Nogmaals bedankt!

Doe uw klacht aan beide diensten maar eens aangetekend  ( en ook bij stedebuw in de provincie etc) ... dit is gewoon geen "burgerlijk geval" ... het is volgens mij  minimaal  "een klachtmisdrijf" ...

k.b.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag