4

Waterschade bij verbouwing badkamer

S1983
S1983
#Ontwerp · 9 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

We hebben voor de verbouwing van onze badkamers een aannemer onder de arm genomen. Voor het plaatsen van leidingen, etc werd de vloer opgehoogd met osb en hierop getegeld. Door de verkeerde lijm en toepassing waren de tegels reeds na enkele dagen terug losgekomen. Vandaag werd de vloer opnieuw gelegd, maar bij het uitbreken kwam er een nieuw probleem aan het licht. Blijkbaar hebben ze de balken voor de kader waarop de osb werd vastgemaakt in een leiding van de chauffage geboord. Gevolg. Osb nat, chape over een oppervlakte van ongeveer 10m2 doorweekt, etc. We hebben een houtskelet met als gevolg dat er onder de chape ook osb ligt en ook deze is dus doorweekt. Is op de eerste verdieping en de lagen daaronder zullen ook wel nat zijn maar voorlopig nog geen doorsijpeling naar het plafond eronder. Het water heeft ongeveer 6 weken kunnen sijpelen. Wat kunnen we hieraan doen? De aannemer heeft het lek gedicht, maar lijkt geen verdere stappen te willen ondernemen terwijl wij toch graag een expert ter plaatse hadden gehad om te kijken of we geen grotere problemen hebben of gaan krijgen. Graag wat raad!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/30711/image-11.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=76831ddf3f99b18200f5726b16c6c494
1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Volgens mij is het enige wat je nu kan en moet doen het laten drogen van de chape en de osb platen.

Chape is bestand tegen water, na uitdroging zal hieraan geen schade zijn. Ook OSB kan tegen water voor minstens 6 weken zonder erge schade.

Dus laat het nu zo veel mogelijk open liggen zodat het water zo snel mogelijk kan uitdampen en volg het mee op. Werk alles pas opnieuw af als je zeker bent dat alles terug uitgedroogd is.

Een expert gaat u niet veel anders kunnen vertellen.

Alle reacties

0
Charel
Charel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Volgens mij is het enige wat je nu kan en moet doen het laten drogen van de chape en de osb platen.

Chape is bestand tegen water, na uitdroging zal hieraan geen schade zijn. Ook OSB kan tegen water voor minstens 6 weken zonder erge schade.

Dus laat het nu zo veel mogelijk open liggen zodat het water zo snel mogelijk kan uitdampen en volg het mee op. Werk alles pas opnieuw af als je zeker bent dat alles terug uitgedroogd is.

Een expert gaat u niet veel anders kunnen vertellen.

0
S1983
S1983
0 6 Verbouwer
9 jaren geleden

Sjarel, bedankt voor je antwoord. Maar wat met de isolatie in plafond en luren die toch wel goed nat zal zij ? Mij werd steeds gezegd dat isolatie die nat wordt zijn isolatiewaarde verliest. Ook maak ik me zorgen over de inloopdouche die vlak naast het lek werd geplaatst en er dus ook nog staat. Hier werd de chape een stuk voor uitgehaald en de bak werd in een kader gelegd, maar voor zover je kan voelen is daaronder ook alles doorweekt, maar natuurlijk kunnen we hier niks vrijmaken om de droging sneller te laten verlopen. Tenzij ook de douche terug wordt afgebroken... Wat misschien niet slecht zou zijn want stel dat het vocht al naar de wanden omhoog getrokken zou zijn, dan wil dit zeggen dat de kerdidoek achterkant ook vochtig geworden is.

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Sjarel, bedankt voor je antwoord. Maar wat met de isolatie in plafond en luren die toch wel goed nat zal zij ? Mij werd steeds gezegd dat isolatie die nat wordt zijn isolatiewaarde verliest. Ook maak ik me zorgen over de inloopdouche die vlak naast het lek werd geplaatst en er dus ook nog staat. Hier werd de chape een stuk voor uitgehaald en de bak werd in een kader gelegd, maar voor zover je kan voelen is daaronder ook alles doorweekt, maar natuurlijk kunnen we hier niks vrijmaken om de droging sneller te laten verlopen. Tenzij ook de douche terug wordt afgebroken... Wat misschien niet slecht zou zijn want stel dat het vocht al naar de wanden omhoog getrokken zou zijn, dan wil dit zeggen dat de kerdidoek achterkant ook vochtig geworden is.

Beste,

Natte isolatie verliest inderdaad veel van zijn waarde, maar eens ze terug uitgedroogd is zal dat geen probleem meer zijn. Afhankelijk van welke isolatie er is gebruikt zal dat uitdrogen snel of minder snel gaan.

Ik veronderstel dat onder de vloerlaag waar het lek zich bevond ook een bewoonde ruimte bevindt, dat dus zowel de ruimte boven die vloerlaag als de ruimte er onder in het beschermde volume liggen.

In feite hoeft daar dan zelfs geen thermische isolatie te zitten. Dus daar kan zeker na uitdroging geen probleem zitten.

De isolatie in de buitenmuren van het houtskelet zit volledig afgesloten van al wat zich aan de binnenkant bevindt. Er is nergens een open verbinding met binnenmuren en verdiepingsvloeren. Dus de kans dat die isolatie nat is geworden is quase nihil. Maar zelfs moest er iets vocht zijn binnengedrongen dan nog zal dat uitdrogen met de tijd.

Vermits er aan de onderkant geen lek te zien is geweest gaat het hier nergens over lopend water maar enkel over vocht dat volledig door poreuze materialen is opgenomen en hieruit dus ook kan verdampen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag