9

Kit weg in dubbelglas ramen

Margbekie
Margbekie
#Ramen en deuren · 9 jaren geleden

Sinds kort komt er regenwater langs de ramen naar binnen. We wonen nu 13 jaar in deze toentertijd nieuwbouwwoning. We hebben de aannemer erbij geroepen en hij zegt dat de kit elke 5 jaar vervangen moet worden, zeker nu het ramen zijn aan de zuidzijde. Is dit waar?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Waar komt het water precies binnen?

Het glas in het raam moet niet om de zoveel jaar opnieuw afgekit worden. Normaal nooit zelfs.

Hooguit de voeg tussen muur en raamkader, maar ook daar zou het uitzonderlijk zijn dat het na 5 jaar al zou moeten vervangen worden.

0
Margbekie
Margbekie
0 4 Andere particulier
9 jaren geleden

Het glas in het raam moet niet om de zoveel jaar opnieuw afgekit worden. Normaal nooit zelfs.

Hooguit de voeg tussen muur en raamkader, maar ook daar zou het uitzonderlijk zijn dat het na 5 jaar al zou moeten vervangen worden.

0
Margbekie
Margbekie
0 4 Andere particulier
9 jaren geleden

Het water komt door het houtwerk naar binnen. Het hout begint ook te rotten.

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Het water komt door het hout zeg je. Maar waar dan ergens? Tussen het hout en de muur, tussen het hout en het venstertablet, tussen het hout van de raamvleugel en het het hout van het raamkader of tussen het hout en het glas?

Van boven, van onder of langs de zijkant?

0
Margbekie
Margbekie
0 4 Andere particulier
9 jaren geleden

Misschien is het op bijgaande foto beter te zien.

Het water komt door het hout zeg je. Maar waar dan ergens? Tussen het hout en de muur, tussen het hout en het venstertablet, tussen het hout van de raamvleugel en het het hout van het raamkader of tussen het hout en het glas?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/30843/lekkage.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9128fd941c9bc53b11e1e15d25cd8dc5
0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Beste,

De foto is misschien wat misleidend, maar ik heb de indruk dat dit raam veel ouder is, ik heb ook de indruk dat er enkel glas in staat.

Ik zie dat het glas aan de binnenkant is afgekit in plaats van afgewerkt met een glaslatje, iets wat men al decennia lang doet.

Ik veronderstel dat het een raam is dat je kan openen en dat het water dan tussen de vleugel en het raamkader binnenkomt. In dat geval moet je de sluiting eens nazien, bij geopend raam zou je dan in de onderregel ook afwateringsgaatjes moeten zien, die voeren het water dat tussen vleugel en onderregel zou kunnen komen af naar buiten toe. Het zou kunnen dat die verstopt zitten.

Ik zie ook dat de kit onderaan het glas wat verweerd is, dat schijnt er op te wijzen dat er condensatie optreedt op uw glas en zo afloopt tot aan de onderkant op die kit en wellicht ook nog verder om zo tussen die voeg te dringen.

Heb je soms last van condens op het glas?

0
Margbekie
Margbekie
0 4 Andere particulier
9 jaren geleden

Beste Sjarel,

Het is een nieuwbouwhuis van 2003. Wij zijn de eerste bewoners. Het is wel degelijk dubbelglas en het zijn geen ramen die open kunnen.

We hebben geen last van condens.

Zouden wij de aannemer nog aansprakelijk kunnen stellen, want het gaat om veel ramen. 

Groet,

Marg

Beste,

De foto is misschien wat misleidend, maar ik heb de indruk dat dit raam veel ouder is, ik heb ook de indruk dat er enkel glas in staat.

Ik zie dat het glas aan de binnenkant is afgekit in plaats van afgewerkt met een glaslatje, iets wat men al decennia lang doet.

Ik veronderstel dat het een raam is dat je kan openen en dat het water dan tussen de vleugel en het raamkader binnenkomt. In dat geval moet je de sluiting eens nazien, bij geopend raam zou je dan in de onderregel ook afwateringsgaatjes moeten zien, die voeren het water dat tussen vleugel en onderregel zou kunnen komen af naar buiten toe. Het zou kunnen dat die verstopt zitten.

Ik zie ook dat de kit onderaan het glas wat verweerd is, dat schijnt er op te wijzen dat er condensatie optreedt op uw glas en zo afloopt tot aan de onderkant op die kit en wellicht ook nog verder om zo tussen die voeg te dringen.

Heb je soms last van condens op het glas?

0
Charel
Charel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Ik vrees dat ik u moet teleurstellen. Er bestaat in de bouw een 10-jarige aansprakelijkheid en die geldt dan nog maar enkel voor strukturele problemen, voor problemen die de stabiliteit van de woning in gevaar kunnen brengen. Dat is hier niet het geval en bovendien is het een werk van 13 jaar geleden.

Maar ik zou wel dringend de precieze oorzaak van het vocht (laten) opsporen. Met wat geluk zijn er slechts kleine ingrepen nodig om de ramen van verder verval te vrijwaren.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Lichtexpert Joël Sels geeft praktische tips om meer daglicht in je aanbouw te krijgen. Ontdek slimme oplossingen en voorkom lichtverlies.

Lees meer

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Hoe kies je pvc-ramen voor je nieuwbouw of renovatie? Ontdek alles over isolatie, prijs en mogelijkheden op vlak van stijl, kleur en veiligheid.

Lees meer

5 vragen over zonwerend glas

5 vragen over zonwerend glas

Wat is zonwerend glas? Waar heb je het nodig? Wat is de prijs en de meerkost voor jouw (ver)bouwbudget? We vroegen het aan Saint-Gobain Glass.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag