beste ik ga mijn oning verzien van vloerverwarming in combinatie met warmtepomp en zonnepanelen,
nu is mijn vreaag is het nodig om boven ook vloerverwarming te leggen over het hele verdieop benenden komt dit overal, maar ik dacht dit boven alleen in de badkamer te doen en op de rest van de kamer een airco te hangen waar ik als het nodig is dan mee kan verwarmen en in de zomer mee kan koelen ,
is dit een goede en energiebesparende oplossing of wat adviseren jullie om te doen op mijn bovenverdieping
Beste Johan,
Veel hangt af van de aard van de woning, oud, nieuw, goed geisoleerd (hoe goed), goed luchtdicht, welk ventilatiesysteem enzovoort.
Stel dat het bijvoorbeeld een recente, goed geisoleerde en luchtdichte woning is met een ventilatiesysteem D, dan zal de noodzaak om een verwarmingsinstallatie in de slaapkamers er niet of nauwelijks zijn omdat er ten eerste al weinig warmte verloren gaat uit de woning en het ventilatiesysteem er ook nog eens voor zorgt dat de aanwezige warmte van het gelijkvloers over de gehele woning zal verdeeld worden. Het zal dan op de plaatsen zonder verwarmingsinstallatie wellicht maar enkele graden minder warm zijn dan op de verwarmde plaatsen.
Het gaat idd om een recente woning en ventilatie d met Wtw , isolatie is 12 muur 15 Vloer en twintig dak , tussen de verdiepingen is ook nog 4cm pir voorzien ,
ik zat dus ook met het gedacht dat vloerverwarming op de kamers miss overbodig was en dat de ventilatie al een beetje de kamers bij verwarmd , daarom het idee van airco's te voorzien op de kamers boven in geval dat het te koud moest worden je toch nog kan verwarmen , en dat he in de zomer kan koelen , bestaat er zo een systeem dat gekoppeld kan worden aan een lucht water warmtepomp
Ik ben absoluur geen voorstander van airco. Woningen zouden zo gebouwd moeten zijn dat dit overbodig is.
Er worden veel kosten en moeite gestoken om hedendaagse woningen zo energiezuinig mogelijk te maken, het is dan te gek om weer energie te gaan verspillen omdat het te warm zou worden in de zomer.
Het is beter om de nodige voorzieningen te treffen zodat er geen oververhitting kan optreden in de zomer.
Dat doe je door zonnewering te plaatsen. Dat kan met screens voor de ramen, met oversteken boven de ramen of met beplantingen die voor schaduw kunnen zorgen op de zonbeschenen ramen. Dat kan ook door nachtventilatie toe te passen, door 's nacht het huis zich te laten vullen met koele nachtlucht.