13

Verwarming boven en beneden

sterckx johan
sterckx johan
#Hernieuwbare energie · 9 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

beste ik ga mijn oning verzien van vloerverwarming  in combinatie met warmtepomp en zonnepanelen, 

nu is mijn vreaag is het nodig om boven ook vloerverwarming te leggen over het hele verdieop benenden komt dit overal,  maar ik dacht dit boven alleen in de badkamer te doen en op de rest van de kamer een airco te hangen waar ik als het nodig is dan mee kan verwarmen en in de zomer mee kan koelen ,

is dit een goede en energiebesparende oplossing of wat adviseren jullie om te doen op mijn bovenverdieping 

1
sterckx johan
sterckx johan
0 3 Andere professioneel
9 jaren geleden

beste ik ga mijn oning verzien van vloerverwarming  in combinatie met warmtepomp en zonnepanelen, 

nu is mijn vreaag is het nodig om boven ook vloerverwarming te leggen over het hele verdieop benenden komt dit overal,  maar ik dacht dit boven alleen in de badkamer te doen en op de rest van de kamer een airco te hangen waar ik als het nodig is dan mee kan verwarmen en in de zomer mee kan koelen ,

is dit een goede en energiebesparende oplossing of wat adviseren jullie om te doen op mijn bovenverdieping 

Beste Johan,

Veel hangt af van de aard van de woning, oud, nieuw, goed geisoleerd (hoe goed), goed luchtdicht, welk ventilatiesysteem enzovoort.

Stel dat het bijvoorbeeld een recente, goed geisoleerde en luchtdichte woning is met een ventilatiesysteem D, dan zal de noodzaak om een verwarmingsinstallatie in de slaapkamers er niet of nauwelijks zijn omdat er ten eerste al weinig warmte verloren gaat uit de woning en het ventilatiesysteem er ook nog eens voor zorgt dat de aanwezige warmte van het gelijkvloers over de gehele woning zal verdeeld worden. Het zal dan op de plaatsen zonder verwarmingsinstallatie wellicht maar enkele graden minder warm zijn dan op de verwarmde plaatsen. 

Het gaat idd om een recente woning en ventilatie d met Wtw , isolatie is 12 muur 15 Vloer en twintig dak , tussen de verdiepingen is ook nog 4cm pir voorzien ,

ik zat dus ook met het gedacht dat vloerverwarming op de kamers miss overbodig was en dat de ventilatie al een beetje de kamers bij verwarmd ,  daarom het idee van airco's te voorzien op de kamers boven in geval dat het te koud moest worden je toch nog kan verwarmen , en dat he in de zomer kan koelen , bestaat er zo een systeem dat gekoppeld kan worden aan een lucht water warmtepomp 

Alle reacties

0
TimPicarelle
TimPicarelle
6 46 Andere professioneel
9 jaren geleden

Heb je studerende kinderen? Die hebben geaag een warme studeerkamer ;)

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste Johan,

Veel hangt af van de aard van de woning, oud, nieuw, goed geisoleerd (hoe goed), goed luchtdicht, welk ventilatiesysteem enzovoort.

Stel dat het bijvoorbeeld een recente, goed geisoleerde en luchtdichte woning is met een ventilatiesysteem D, dan zal de noodzaak om een verwarmingsinstallatie in de slaapkamers er niet of nauwelijks zijn omdat er ten eerste al weinig warmte verloren gaat uit de woning en het ventilatiesysteem er ook nog eens voor zorgt dat de aanwezige warmte van het gelijkvloers over de gehele woning zal verdeeld worden. Het zal dan op de plaatsen zonder verwarmingsinstallatie wellicht maar enkele graden minder warm zijn dan op de verwarmde plaatsen. 

0
sterckx johan
sterckx johan
0 3 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste Johan,

Het gaat idd om een recente woning en ventilatie d met Wtw , isolatie is 12 muur 15 Vloer en twintig dak , tussen de verdiepingen is ook nog 4cm pir voorzien ,

ik zat dus ook met het gedacht dat vloerverwarming op de kamers miss overbodig was en dat de ventilatie al een beetje de kamers bij verwarmd ,  daarom het idee van airco's te voorzien op de kamers boven in geval dat het te koud moest worden je toch nog kan verwarmen , en dat he in de zomer kan koelen , bestaat er zo een systeem dat gekoppeld kan worden aan een lucht water warmtepomp 

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Beste Johan,

Ik ben absoluur geen voorstander van airco. Woningen zouden zo gebouwd moeten zijn dat dit overbodig is.

Er worden veel kosten en moeite gestoken om hedendaagse woningen zo energiezuinig mogelijk te maken, het is dan te gek om weer energie te gaan verspillen omdat het te warm zou worden in de zomer.

Het is beter om de nodige voorzieningen te treffen zodat er geen oververhitting kan optreden in de zomer.

Dat doe je door zonnewering te plaatsen. Dat kan met screens voor de ramen, met oversteken boven de ramen of met beplantingen die voor schaduw kunnen zorgen op de zonbeschenen ramen. Dat kan ook door nachtventilatie toe te passen, door 's nacht het huis zich te laten vullen met koele nachtlucht. 

0
sterckx johan
sterckx johan
0 3 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste Johan,

Ik ben absoluur geen voorstander van airco. Woningen zouden zo gebouwd moeten zijn dat dit overbodig is.

Er worden veel kosten en moeite gestoken om hedendaagse woningen zo energiezuinig mogelijk te maken, het is dan te gek om weer energie te gaan verspillen omdat het te warm zou worden in de zomer.

Het is beter om de nodige voorzieningen te treffen zodat er geen oververhitting kan optreden in de zomer.

Dat doe je door zonnewering te plaatsen. Dat kan met screens voor de ramen, met oversteken boven de ramen of met beplantingen die voor schaduw kunnen zorgen op de zonbeschenen ramen. Dat kan ook door nachtventilatie toe te passen, door 's nacht het huis zich te laten vullen met koele nachtlucht. 

Zonnewering voor ramen is geen optie aangezien deze dan aan betengevel moeten komen , ik vind het gewoon zot om overal vloerverwarming te leggen als die DNA blijkbaar toch bijna nooit op moet staan op de slaapkamers en drm dacht ik aan een airco waar ik dan eventueel snel mee kan verwarmen moest het nodig zijn en ook mee kan koelen moest het nodig zijn maar blijkbaar is dit dan geen goede optie 

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Zonnewering voor ramen is geen optie aangezien deze dan aan betengevel moeten komen , ik vind het gewoon zot om overal vloerverwarming te leggen als die DNA blijkbaar toch bijna nooit op moet staan op de slaapkamers en drm dacht ik aan een airco waar ik dan eventueel snel mee kan verwarmen moest het nodig zijn en ook mee kan koelen moest het nodig zijn maar blijkbaar is dit dan geen goede optie 

Als het aan de buitenkant niet gaat kan het ook altijd nog aan de binnenkant, zo doe ik het ook, het is iets minder effectief maar meestal toch voldoende. Zelfs een gewoon gordijn kan al helpen.

Voor het kleine beetje dat je misschien uitzonderlijk al eens moet bijverwarmen kan je veel beter een klein los elektrisch stralertje voorzien, iets van 500 W is dan ruim voldoende. Het kost u misschien iets van een 30 € en dat plaats je dan in de kamer waar het op dat moment nodig is.

0
sterckx johan
sterckx johan
0 3 Andere professioneel
9 jaren geleden

Als het aan de buitenkant niet gaat kan het ook altijd nog aan de binnenkant, zo doe ik het ook, het is iets minder effectief maar meestal toch voldoende. Zelfs een gewoon gordijn kan al helpen.

Voor het kleine beetje dat je misschien uitzonderlijk al eens moet bijverwarmen kan je veel beter een klein los elektrisch stralertje voorzien, iets van 500 W is dan ruim voldoende. Het kost u misschien iets van een 30 € en dat plaats je dan in de kamer waar het op dat moment nodig is.

Ok bedankt, maar is dit genoeg om de kamer dan eventueel op temperatuur te brengen en Wa als het nu echt te warm word op de slaapkamers aangezien die een hele namiddag zon krijgen hoe moet ik dan koelen, ik wil gewoon niet dat het te warm word op de kamers of gaat dit niet zo zijn volgens jullie 

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Sowieso bij deze blijkbaar goed geisoleerde woning en systeem D zal de temperatuur zich verdelen over de ganse woning, ook een eventuele overhitting waardoor die wat wordt gemilderd. Als je daarbij de zon ook nog zo veel mogelijk kunt buitenhouden hetzij met buitenscreens, binnenscreens, gordijnen of  buitenbeschaduwing, dan zal het uiteindelijk misschien nog maar over enkele dagen gaan dat je daarvan last kunt hebben. En dan heb je altijd nog de mogelijkheid om nachtventilatie toe te passen. Dat kost je geen verbruik of geen aankoop van één of ander toestel. Het komt er op neer dat je 's avonds, 's nachts en/of 's morgens de frissere nachtlucht door het huis laat stromen.

Het lijkt mij de moeite om dit eerst allemaal uit te proberen, wellicht kom je dan tot de vaststelling dat het allemaal nogal meevalt, dat je die toestellen in feite niet of te weinig nodig hebt.

Ok bedankt, maar is dit genoeg om de kamer dan eventueel op temperatuur te brengen en Wa als het nu echt te warm word op de slaapkamers aangezien die een hele namiddag zon krijgen hoe moet ik dan koelen, ik wil gewoon niet dat het te warm word op de kamers of gaat dit niet zo zijn volgens jullie 

0
roland s
roland s
8 55 Andere particulier
9 jaren geleden

Airco en energie zuinigheid gaat veelal niet samen om een kamer één graad te koelen heeft men 4maal meer energie nodig dan om de temperatuur 1 graad te doen stijgen.Als je PV panelen op je dak liggen hebt is het afwegen  voor de koeling maar voor verwarming zou ik voor vloerverwarming kiezen als je genoeg uitvul hoogte hebt voor je vloeren

0
JG1
JG1
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

Als de zon heel de namiddag op de ramen van je slaapkamers staat, dan liggen die slaapkamers fout georiënteerd. Als de plannen van je woning opgemaakt zouden zijn door iemand die verstand heeft van de energiehuishouding in een woning, dan zou die de slaapkamers anders georiënteerd hebben en/of zonnewering voorzien hebben om oververhitting in de zomer te vermijden zodat airco niet nodig is. Je had je plannen ook eens kunnen laten nakijken in één van de proviciale centra voor duurzaam bouwen (ik denk dat dat zelfs gratis is); zij zouden je meteen gewezen hebben op de risico's van oververhitting. 

Ik ben benieuwd hoe uw EPB-aangifte eruit zal zien en welk E-peil u zal behalen. Als de airco mee in rekening wordt gebracht, geen zonnewering enz... dan ziet dat er niet goed uit. Energiezuinig bouwen is méér dan alleen maar dik isoleren en voor vloerverwarming kiezen hé.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag