Afvoer wasmachine aansluiten op afvoer van luchtpijp wc

4

Afvoer wasmachine aansluiten op afvoer van luchtpijp wc

alwin
alwin
#Sanitair · 9 jaren geleden

In mijn woning loopt er een luchtafvoer van de eerste etage naar de zolder en dat loopt door naar het dak. Op de eerste etage is deze pvc buis (75 cm) aangesloten op de afvoer van de wc. naar boven is er geen aftakking en gaat dus rechtstreeks naar buiten. Nu wil ik op de zolder een wasmachine plaatsen en wil op de zolder de luchtafvoer doormidden snijden en een T-stuk op plaatsen. 40cm verloop naar 75 cm. vervolgens wil ik de wasmachine afvoer daar op aansluiten. Is dit een gangbare manier. kan dit tot stank leiden?. Heeft iemand een simpele oplossing om dit te doen?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Dat kan je zonder problemen doen, tenminste als het een gemengde afvoerleiding betreft (grijs+ zwart). In vele gevallen echter worden de afvoerbuizen voor wc's afzonderlijk van het overige afvalwater eerst naar een septische put geleid. In dat geval mag je dit niet doen omdat anders de goede werking van de septische put wordt verstoord.

Als dit niet het geval dan plaats je een T- stuk met aftakking van 40 of 50 mm tussen de standleiding. Liefst geen aansluiting onder 45° maken.

0
alwin
alwin
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Dat kan je zonder problemen doen, tenminste als het een gemengde afvoerleiding betreft (grijs+ zwart). In vele gevallen echter worden de afvoerbuizen voor wc's afzonderlijk van het overige afvalwater eerst naar een septische put geleid. In dat geval mag je dit niet doen omdat anders de goede werking van de septische put wordt verstoord.

Als dit niet het geval dan plaats je een T- stuk met aftakking van 40 of 50 mm tussen de standleiding. Liefst geen aansluiting onder 45° maken.

Reactie van Alwin:

De buis is volledig grijs. Ik heb een muurtje opgengebroken en vastgesteld dat op de eerste etage uitsluitend de WC aan de standleiding gekoppeld is. Op de begane grond idem. In de kruipruimte zie ik dat de afvoer van de keuken (droger en wastafel) uitkomen op de buis naar het riool en de afwastafel in het beneden toilet ook via een aparte buis op dezelfde buis uitkomen die naar het toilet gaan.  Wat ik raar vind is dat de afvoer van bad en wastafel van de eerste etage via een putje in de vloer verdwijnen en ogenschijnlijk nergens uitkomen. Zelfde geldt voor de afvoer op zolder van de cv ketel. Het lijkt er op dat op de standleiding uitsluitend de toiletten zijn aangesloten en een deel van de afvoer pas in de kruipruimte bij elkaar komen. 

Is het nog steeds verstandig dit te doen? 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Reactie van Alwin:

De buis is volledig grijs. Ik heb een muurtje opgengebroken en vastgesteld dat op de eerste etage uitsluitend de WC aan de standleiding gekoppeld is. Op de begane grond idem. In de kruipruimte zie ik dat de afvoer van de keuken (droger en wastafel) uitkomen op de buis naar het riool en de afwastafel in het beneden toilet ook via een aparte buis op dezelfde buis uitkomen die naar het toilet gaan.  Wat ik raar vind is dat de afvoer van bad en wastafel van de eerste etage via een putje in de vloer verdwijnen en ogenschijnlijk nergens uitkomen. Zelfde geldt voor de afvoer op zolder van de cv ketel. Het lijkt er op dat op de standleiding uitsluitend de toiletten zijn aangesloten en een deel van de afvoer pas in de kruipruimte bij elkaar komen. 

Is het nog steeds verstandig dit te doen? 

Ofwel zijn de leidingen voor faecalien volledig afzonderlijk tot in de septische put gebracht en dan sluit je hier de wasmachine beter niet op aan, ofwel komen de leidingen voor faecalien (zwart) en voor ander afvalwater (grijs) ergens toch samen (in de kruipkelder bijvoorbeeld) en dan heb je dus sowieso gemengd afvalwater (zwart + grijs) en mag je ook de wasmachine daarop aansluiten.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: hoe je met grijswater je waterfactuur kan verlagen

In de kijker: hoe je met grijswater je waterfactuur kan verlagen

Water besparen wordt steeds belangrijker. Een nieuwe techniek maakt het mogelijk om grijswater, afvalwater van je huishouden, te hergebruiken.

Lees meer

Elektrische doorstromer: werking, prijs, onderhoud en alternatieven

Elektrische doorstromer: werking, prijs, onderhoud en alternatieven

Onbeperkt warm water, duurzaam geproduceerd? Ontdek alles over de elektrische doorstromer of geiser: werking, kostprijs, onderhoud en alternatieven.

Lees meer

Toilet blijft doorlopen? Met dit stappenplan herstel je het

Toilet blijft doorlopen? Met dit stappenplan herstel je het

Niets zo vervelend als een toilet dat blijft doorlopen. Met dit stappenplan kan je het probleem verhelpen en je wc herstellen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag