Ventilatiesysteem in klein nieuwbouw appartementsgebouw en afzuigkap met motor

2

Ventilatiesysteem in klein nieuwbouw appartementsgebouw en afzuigkap met motor

BL185
BL185
#Ventilatie · 9 jaren geleden

Wij bewonen een kleine flat op het glv en als de buren naast ons ( zelfde gebouw en ook op het glv) hun afzuigkap opzetten komt er een sterke luchtstroom met kookgeur en een hels lawaai uit onze verluchtingsroosters van het toilet en de badkamer. Eveneens bij onze bovenburen met een duplex appartement komt er op hetzelfde ogenblik uit alle verluchtingsroosters een luchtstroom met kookgeur. Ik vermoed dat de keukeninstallateur de dampkap heeft aangesloten op het ventilatiesysteem ipv met het afvoerkanaal door de gevel naar buiten te gaan ( zoals bij ons en de bovenburen het geval is).  Ik vermoed dat dit niet toegelaten is ( EPC wetgeving ) en kan ik hiertegen protesteren zodat ze zelf een afvoerkanaal plaatsen of een afzuigkap met filter plaatsen.

Reeds bedankt

Mvg,

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Uiteraard kan het nooit de bedoeling zijn dat de dampkap van de ene de kooklucht bij de andere zou binnensturen. Dat mag je niet aanvaarden dus.

Indien je huurder bent moet je je vooreerst beklagen bij de eigenaar die dan verdere stappen moet ondernemen. Ben je eigenaar dan lijkt het mij best om eerst uw beklag te doen bij de VVM (vereniging van medeeigenaars) vertegenwoordigd door de syndicus.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Centrale of decentrale ventilatie in je badkamer? Zo zorg je voor gezonde lucht

Centrale of decentrale ventilatie in je badkamer? Zo zorg je voor gezonde lucht

Efficiënte ventilatie in je badkamer zorgt voor gezonde lucht en voorkomt schimmel. Ontdek het juiste systeem voor je woning en de prijs ervan.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen en schimmel in de winter: tips om je luchtvochtigheid op peil te houden

Meer kans op vochtproblemen en schimmel in de winter: tips om je luchtvochtigheid op peil te houden

In de winter is er meer kans op schimmel en vocht in huis. Met deze tips hou je je luchtvochtigheid op peil en vermijd je vochtproblemen!

Lees meer

Ventilatie-eisen voor je woning: zo voldoe je aan de EPB-regelgeving

Ventilatie-eisen voor je woning: zo voldoe je aan de EPB-regelgeving

Wie bouwt of renoveert moet voldoen aan de EPB-regelgeving en de ventilatie-eisen respecteren. Ontdek hoe ventilatie je EPB-score beïnvloedt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag