Ik heb een stuk buitenmuur, waarvan ik weet dat er een koude brug zit. Mag ik aan deze muur een gewoon houten lattenwerk en daarbovenop een gyprocplaat plaatsen? Zou mogelijk condens op deze muur dan gewoon opdrogen? Of heb ik dan toch risico op schimmel achter deze gryproc?
Indien er risico op schimmel is. Zou ik dan toch beter een dun xps-plaatje monteren dan pas het lattenwerk en gyproc? En is er dan een dampscherm nodig?
Dank u voor alle hulp bij de vele vragen!
Veel hangt af van de kwaliteit van de buitenmuren, opstijgend vocht, doorslaand vocht, isolatiemethode enzovoort. Ook de aanwezigheid van een ventilatiesysteem en een verwarming heeft zijn invloed.
Zeker in het geval er nu soms al condensatie is hier en daar, zou ik dat niet doen, het kan de zaak enkel maar verergeren. Isoleren aan de binnenkant kan, maar is niet zo evident, er moet dan met zeer veel rekening worden gehouden wil je geen problemen krijgen. Dus een plaatje isolatie tegen de muur, enkele latten daarop en dan gyproc al dan niet met dampscherm lijkt mij een te eenvoudige voorstelling van zaken.
Er is ook te weinig geweten over de kwaliteit en de opbouw van uw muren, vloeren en verdiepingsvloeren om een poging tot advies te doen.