Buitenmuur (met koude brug in): mag ik hiervoor een gewoon houten lattenwerk en gyproc plaatsen

3

Buitenmuur (met koude brug in): mag ik hiervoor een gewoon houten lattenwerk en gyproc plaatsen

Marc K.
Marc K.
#Isolatie · 9 jaren geleden

Ik heb een stuk buitenmuur, waarvan ik weet dat er een koude brug zit. Mag ik aan deze muur een gewoon houten lattenwerk en daarbovenop een gyprocplaat plaatsen? Zou mogelijk condens op deze muur dan gewoon opdrogen? Of heb ik dan toch risico op schimmel achter deze gryproc?

Indien er risico op schimmel is. Zou ik dan toch beter een dun xps-plaatje monteren dan pas het lattenwerk en gyproc? En is er dan een dampscherm nodig?

Dank u voor alle hulp bij de vele vragen!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik heb een stuk buitenmuur, waarvan ik weet dat er een koude brug zit. Mag ik aan deze muur een gewoon houten lattenwerk en daarbovenop een gyprocplaat plaatsen? Zou mogelijk condens op deze muur dan gewoon opdrogen? Of heb ik dan toch risico op schimmel achter deze gryproc?

Indien er risico op schimmel is. Zou ik dan toch beter een dun xps-plaatje monteren dan pas het lattenwerk en gyproc? En is er dan een dampscherm nodig?

Veel hangt af van de kwaliteit van de buitenmuren, opstijgend vocht, doorslaand vocht, isolatiemethode enzovoort. Ook de aanwezigheid van een ventilatiesysteem en een verwarming heeft zijn invloed.

Zeker in het geval er nu soms al condensatie is hier en daar, zou ik dat niet doen, het kan de zaak enkel maar verergeren. Isoleren aan de binnenkant kan, maar is niet zo evident, er moet dan met zeer veel rekening worden gehouden wil je geen problemen krijgen. Dus een plaatje isolatie tegen de muur, enkele latten daarop en dan gyproc al dan niet met dampscherm lijkt mij een te eenvoudige voorstelling van zaken.

Er is ook te weinig geweten over de kwaliteit en de opbouw van uw muren, vloeren en verdiepingsvloeren om een poging tot advies te doen.

0
Marc K.
Marc K.
0 6 Verbouwer
9 jaren geleden

Deze kamers staan in ruwbouw (verbouwing), want alles is gestript. Momenteel is er geen verwarming en afzuigsysteem voor ventilatie werden in de keuken/ woonkamer, badkamer en wc voorzien. Later worden er roosters in de ramen voorzien in de slaapkamers. De vloer kan niet geïsoleerd worden. De buitenmuur bestaat uit beton met in de spouw argexkorrels.  Plafond werd geïsoleerd en voorzien van dampscherm.

Veel hangt af van de kwaliteit van de buitenmuren, opstijgend vocht, doorslaand vocht, isolatiemethode enzovoort. Ook de aanwezigheid van een ventilatiesysteem en een verwarming heeft zijn invloed.

Zeker in het geval er nu soms al condensatie is hier en daar, zou ik dat niet doen, het kan de zaak enkel maar verergeren. Isoleren aan de binnenkant kan, maar is niet zo evident, er moet dan met zeer veel rekening worden gehouden wil je geen problemen krijgen. Dus een plaatje isolatie tegen de muur, enkele latten daarop en dan gyproc al dan niet met dampscherm lijkt mij een te eenvoudige voorstelling van zaken.

Er is ook te weinig geweten over de kwaliteit en de opbouw van uw muren, vloeren en verdiepingsvloeren om een poging tot advies te doen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag