Ik vrees dat dit altijd met tussenkomst van een architect moet gebeuren. Het gaat namelijk over stabiliteitswerken, en om werken aan de gevel van de woning. Beide vereisen een stedenbouwkundige vergunning en dus een tussenkomst van een architect voor het opstellen en indienen van het dossier.
Ik ben daar eigenlijk niet zo zeker van. Het gaat hier om het bouwen van een aanbouw van minder dan 40 m², hiervoor hoef je geen bouwvergunning aan te vragen, hier geldt enkel de meldingsplicht. Voor het afbreken van eenzelfde aanbouw geldt hetzelfde, ook een meldingsplicht. Verder heb je dan enkel nog een architect nodig indien hierbij ook structurele wijzigingen dienen aangebracht te worden aan het hoofdgebouw, bijvoorbeeld een nieuwe doorgang van woning naar garage. Als die er nu al is of indien er geen nodig is dan zal er dus volgens mij ook geen architect bij nodig zijn.
Verder zou het ook nog kunnen dat dit kan beschouwd worden als onderhoudswerken, vernieuwen wat versleten is, in dat geval zou het nog gemakkelijker kunnen.