3

Grond verkavelen

Stefanie Agostino
Stefanie Agostino
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Beste, Wij wonen in een halfopen bebouwing, onze perceelgrootte is bijna 6 are. De achterkant van onze tuin komt uit op een anders straat. Mijn vraag is, kunnen wij een stuk van onze grond achteraan laten verkavelen en verkopen voor bebouwing (daar wij onze tuin kleiner willen)? De perceelbreedte is 10m. Hoe breed moet de perceelbreedte zijn voor een half-open bebouwing en kan je dit alleen aanvragen? Of moet je buur dan ook willen verkavelen erlangs?
Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

De regels hiervoor kunnen per gemeente en per straat verschillen. Ik zou dit navragen bij de dienst ruimtelijke ordening van uw gemeente.

0
lbielen
lbielen
1 7 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

De percelen die je creert moeten voldoende tuin hebben. 

De afstand die nog moet overblijven achter de achtergevel is verschillend van gemeente tot gemeente. 

De achterliggende weg moet wel uitgerust zijn met de nodige nutsleidingen! dit is soms niet het geval. Ook moet de buur voor akkoord tekenen dat je een gebouw gaat creeren op de grenslijn. 

Best een landmeter-expert contacteren die voor jou het nodige kan uitzoeken om daarna de opmeting te doen en het verkavelingsdossier op te stellen, 

Wat je ook niet mag vergeten is dat als je huidig perceel in een verkaveling is gelegen al de betrokken percelen moeten aangeschreven zorden voor akkoord, aangezien het dan gaat om een herverkaveling. 

Ook hierbij weet de landmeter-expert raad. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag