Vorstveilige buitenkraan die vrij opgesteld staat.

4

Vorstveilige buitenkraan die vrij opgesteld staat.

Tom Lepoutre
Tom Lepoutre
#Sanitair · 9 jaren geleden

Graag had ik in de tuin een buitenkraan gehad. Door omstandigheden kan ik geen kraan aan een buitenmuur bevestigen. Ik kan enkel een waterleiding door een wachtbuis vanaf de garage tot net voorbij de terras steken. De wachtbuis komt zo'n 70cm onder het maaiveld vanonder het terras. Bestaat een leegloopkraan die vertikaal kan opgesteld worden? Met andere woorden wanneer de kraan wordt dichtgedraaid dat de stijgbuis zichzelf ontwaterd? Dat beetje water kan dan in de grond lopen. Of kan ik een waterleiding (alupex of socarex) extreem ommantelen met isolatie zodat de leiding niet kan bevriezen in de winter? Bvb een zuil metselen van 30x30cm met daarin de leiding omgeven door opgespoten isolatie? Voor de kraan denk ik dan aan standaard leegloopkraan zoals deze op een gevel wordt gemonteerd. Elektrische antivorstkabels gebruik ik liever niet. 

Bedankt voor de reacties. 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik had een gelijkaardig probleem voor een kraan achter in de tuin. Ik heb ondergronds de leiding laten toekomen in een pvc putje met deksel waar ik dan onderaan een leegloopkraantje heb gezet alvorens naar boven naar de kraan te gaan. Ik zet nu binnen de afsluitkraan in de winter dicht, de tapkraan open en het leegloopkraantje open.

Ik denk niet dat er een andere  mogelijkheid is tenzij je vanuit een kelder kunt vertrekken, dan kan de leiding daar naar toe leeglopen.

0
Tom Lepoutre
Tom Lepoutre
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

Goedemorgen sjarel,

bedankt voor uw reactie. Een pvc putje op 70 cm diepte met een aflaatkraan vind ik een prima idee. 

Welk type van waterleiding zou u aanraden, (versterkte) socarex ½" of alupex 16mm? Afstand garage tot buitenkraan is ongeveer 20m/25m.

Toch blijf in me afvragen hoe men buitendouches (met warm water) installeert (bvb in welnesscentra)? 

Mvg Tom

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik zou dat met die versterkte socarex van 1/2' doen.

Wellicht zullen die leiding naar die buitendouches vertrekken vanuit een lager gelegen ruimte, een put of een kelder.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Warmtepompboiler als energiezuinige oplossing: werking, prijs, premies, terugverdientijd

Warmtepompboiler als energiezuinige oplossing: werking, prijs, premies, terugverdientijd

Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Ontdek alles over de werking, prijs, premies en terugverdientijd.

Lees meer

De waterfactuur blijft stijgen in 2025: zo bespaar je op drinkwater

De waterfactuur blijft stijgen in 2025: zo bespaar je op drinkwater

Kathleen De Schepper van De Watergroep vertelt hoe de waterfactuur precies in elkaar zit en deelt praktische tips om te besparen op drinkwater.

Lees meer

Je waterleiding leggen, vervangen en onderhouden: zo doe je het

Je waterleiding leggen, vervangen en onderhouden: zo doe je het

Waterleiding vervangen of nieuw leggen? Leer alles over buizen, materialen en onderhoud voor een veilige en duurzame installatie!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag