ik ga mijn huur voortijdig opzeggen en weet dat ik dus schadevergoeding moet betalen. Contract lange duur. MAAR art 10 in contract spreekt van bij vervroegde verbreking zal ik pas ontast zijn vanaf de dag van het in bezitnemen van het goed door een nieuwe huurder aanvaard door de verhuurder. Dat kan dan nog heel lang duren en spreekt toch tegen in dat ik de huurovereenkomst mag beeindigen mits x-aantal maanden schadevergoeding?
Je verwart twee dingen met elkaar. Sowieso moet je een opzeg doen van drie maanden, dus die drie maanden kan je er nog blijven en moet je ook elke maand nog huur betalen tenzij er een andere huurder wordt aanvaard binnen die drie maanden. Dus indien na 1 maand al een nieuwe huurder is aanvaard dan moet je vanaf dan geen huur meer betalen. Is er na drie maanden nog steeds geen nieuwe huurder gevonden dan moet je desondanks verder geen huur meer betalen, de opzeg was immers slechts voor maximum drie maanden.
Maar: Los daarvan heb je nog een wederverhuringvergoeding te betalen. Als je de opzeg doet na drie jaar hoef je hiervoor niets te betalen. Doe je de opzeg gedurende het derde jaar dan moet je nog 1 maand wederverhuringskosten betalen, binnen het tweede jaar nog twee maanden als wederverhuringskosten, binnen het eerste jaar is dat drie maanden.
Dus vanaf de opzeg nog maximaal drie maanden huur plus wederverhuringskosten ten belope van één, twee of drie maanden huur naargelang je de opzeg doet gedurende het derde, het tweede of het eerste jaar.