Bij vervroegde onderbreking huurcontract: toch huur verder moeten betalen?

4

Bij vervroegde onderbreking huurcontract: toch huur verder moeten betalen?

Frist
Frist
#Ontwerp · 9 jaren geleden

ik ga mijn huur voortijdig opzeggen en weet dat ik dus schadevergoeding moet betalen. Contract lange duur. MAAR art 10 in contract spreekt van bij vervroegde verbreking zal ik pas ontast zijn  vanaf de dag van het in bezitnemen van het goed door een nieuwe huurder aanvaard door de verhuurder. Dat kan dan nog heel lang duren en spreekt toch tegen in dat ik de huurovereenkomst mag beeindigen mits x-aantal maanden schadevergoeding?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

ik ga mijn huur voortijdig opzeggen en weet dat ik dus schadevergoeding moet betalen. Contract lange duur. MAAR art 10 in contract spreekt van bij vervroegde verbreking zal ik pas ontast zijn  vanaf de dag van het in bezitnemen van het goed door een nieuwe huurder aanvaard door de verhuurder. Dat kan dan nog heel lang duren en spreekt toch tegen in dat ik de huurovereenkomst mag beeindigen mits x-aantal maanden schadevergoeding?

Je verwart twee dingen met elkaar. Sowieso moet je een opzeg doen van drie maanden, dus die drie maanden kan je er nog blijven en  moet je ook elke maand nog huur betalen tenzij er een andere huurder wordt aanvaard binnen die drie maanden. Dus indien na 1 maand al een nieuwe huurder is aanvaard dan moet je vanaf dan geen huur meer betalen. Is er na drie maanden nog steeds geen nieuwe huurder gevonden dan moet je desondanks verder geen huur meer betalen, de opzeg was immers slechts voor maximum drie maanden.

Maar: Los daarvan heb je nog een wederverhuringvergoeding te betalen. Als je de opzeg doet na drie jaar hoef je hiervoor niets te betalen. Doe je de opzeg gedurende het derde jaar dan moet je nog 1 maand wederverhuringskosten betalen, binnen het tweede jaar nog twee maanden als wederverhuringskosten, binnen het eerste jaar is dat drie maanden.

Dus vanaf de opzeg nog maximaal drie maanden huur plus wederverhuringskosten ten belope van één, twee of drie maanden huur naargelang je de opzeg doet gedurende het derde, het tweede of het eerste jaar.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
9 jaren geleden

Bovenstaande is correct als je een klassiek 3-6-9 huurkontrakt hebt dat geregistreerd is :

Als uw huurkontrakt niet geregistreerd is kan je opzeggen zonder opzegtermijn (dus slechts huur betalen tot het einde van de maand waarin je vertrokken bent)

Als uw huurkontrakt er een is van bepaalde duur dan moet je blijven betalen tot het einde van de contractuele duurtijd (tenzij er eerder een nieuwe huurder intrekt natuurlijk)

Voor een contract van "lange duur" (meer dan 9 jaar) gelden dezelfde regels als voor een klassiek 3-6-9 huurcontract

Ga bij twijfel met je contract eens langs bij een wetswinkel met een kopie van je kontrakt.  De huurwetgeving heeft immers voorrang op wat mogelijks in individuele kontrakten staat

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Bovenstaande is correct als je een klassiek 3-6-9 huurkontrakt hebt dat geregistreerd is :

Als uw huurkontrakt niet geregistreerd is kan je opzeggen zonder opzegtermijn (dus slechts huur betalen tot het einde van de maand waarin je vertrokken bent)

Als uw huurkontrakt er een is van bepaalde duur dan moet je blijven betalen tot het einde van de contractuele duurtijd (tenzij er eerder een nieuwe huurder intrekt natuurlijk)

Voor een contract van "lange duur" (meer dan 9 jaar) gelden dezelfde regels als voor een klassiek 3-6-9 huurcontract

Ga bij twijfel met je contract eens langs bij een wetswinkel met een kopie van je kontrakt.  De huurwetgeving heeft immers voorrang op wat mogelijks in individuele kontrakten staat

Kris, met een huurcontract van bepaalde duur bedoel je wellicht een kortlopend contract van maximum drie jaar? Dan zou het inderdaad kunnen dat bijvoorbeeld bij opzeg en verlaten van het pand na 1 jaar, je toch nog twee jaar huur moet betalen indien geen andere huurder wordt aanvaard. Een wederverhuringsvergoeding is hier dan wel niet van toepassing.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag