Wat kan ik het best doen met mijn septische put ?

6

Wat kan ik het best doen met mijn septische put ?

Steve412
Steve412
#Fundering · 9 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

we hebben een septische put zitten onder ons berging,

een put van 3M op4M op 1m60 diep.

het probleem is dat we eigenlijk niet weten wat ermee te doen. We zouden deze graag willen dicht gooien zodat we het 0-punt van de vloer kunnen doortrekken. 

Als we dit doen dan zouden we de dallen moeten doorslijpen waar ook de buitenmuren op rusten. (Wat hiermee doen?)En dan de put doorboren voor het opkomend grondwater ? Vullen met steenpuin ? Vulzand erover ? En een nieuw betonnen dek maken? 

Is dit mogelijk of hoe moet ik dit aanpakken? 

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
9 jaren geleden

het probleem is dat we eigenlijk niet weten wat ermee te doen. We zouden deze graag willen dicht gooien zodat we het 0-punt van de vloer kunnen doortrekken. 

Als we dit doen dan zouden we de dallen moeten doorslijpen waar ook de buitenmuren op rusten. (Wat hiermee doen?)En dan de put doorboren voor het opkomend grondwater ? Vullen met steenpuin ? Vulzand erover ? En een nieuw betonnen dek maken? 

Dat is mogelijk maar niet gemakkelijk. Om de betonnen welfsels te verwijderen tot iets minder dan de binnenkant van de  muur (je moet de rest nog kunnen bijwerken gelijk met de overige muurafwerking) zal je met slijpen niet kort genoeg tot aan/in de muur kunnen komen. Ik meen dat je dit best doet dan met een pneumatische breekhamer. De brokstukken laat je in de put vallen.

De bodem van de put kan je inderdaad best doorbreken of doorboren op verschillende plaatsen.

Een mogelijke werkwijze is dan dat je verder aanvult met gestabiliseerd zand dat je in lagen telkens aandrilt met trilplaat. Uiteindelijk stort je hierop een betonnen ondervloer die je verankert in de muren

Alle reacties

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Wat bedoel je met het nulpunt van de vloer doortrekken? Wil je die verlagen en liggen daarom de betonnen welfsels te hoog? Is er nog iets op die put aangesloten ? Staat er water of afvalwater in?

0
Steve412
Steve412
0 2 Verbouwer
9 jaren geleden

De welfsels liggen nu gelijk met het nulpunt zonder de chape en de tegels erop. Dus ik kom altijd een 5 cm hoger uit. 

Er staat nog afvalwater of grondwater in en een laag van 10 cm vuiligheid. Heb de  put al eens grotendeels leeg getrokken maar het water stijgt terug. 

Er zijn geen aansluitingen op aangesloten

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Dat is mogelijk maar niet gemakkelijk. Om de betonnen welfsels te verwijderen tot iets minder dan de binnenkant van de  muur (je moet de rest nog kunnen bijwerken gelijk met de overige muurafwerking) zal je met slijpen niet kort genoeg tot aan/in de muur kunnen komen. Ik meen dat je dit best doet dan met een pneumatische breekhamer. De brokstukken laat je in de put vallen.

De bodem van de put kan je inderdaad best doorbreken of doorboren op verschillende plaatsen.

Een mogelijke werkwijze is dan dat je verder aanvult met gestabiliseerd zand dat je in lagen telkens aandrilt met trilplaat. Uiteindelijk stort je hierop een betonnen ondervloer die je verankert in de muren

0
Steve412
Steve412
0 2 Verbouwer
9 jaren geleden

Kan er dan geen water stijgen via het gestabiliseerd zand ? 

Alvast bedankt! 

0
Charel
Charel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Kan er dan geen water stijgen via het gestabiliseerd zand ? 

Alvast bedankt! 

Het grondwaterpeil blijft zoals het is (hoog of laag). Wel zal er opstijgend vocht kunnen zijn in het gestabiliseerd zand net zoals dat zich ook voordoet in de volledige ondergrondse constructie van de woning, ook in de fundamenten. Op zich kan dit absoluut geen kwaad, enkel moet belet worden dat dit opstijgend vocht zich doorzet naar de bovengrondse delen van de woning. Daarvoor dienen de waterkeringen in de muren en onder de vloeren. Dat hoort bij het bouwen volgens de regels.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag