4

Bedenkingen bij afwerking keuken

POLLETJE
POLLETJE
#Keuken · 9 jaren geleden

De keukenbouwer heeft de kasten van onze nieuwe keuken geleverd maar nog niet geplaatst. Ik heb een paar vraagjes in verband met de uitvoering hiervan. Alle kasten zijn samengeschroefd met houtvijzen en niet samengebouwd met verbindingsdeugels. Er is geen lijm gebruikt. De rugwanden van de kasten zijn niet afgeboord waardoor de brute randen (18 mm dikte) in spaanderplaat zichtbaar zijn. Bij de gesloten kasten (4 wanden + 1 rugpaneel) is het rugpaneel tegen de omkadering van de kast gevezen. Ook hier is er geen lijm gebruikt. De omtrek van de rugplaat is niet afgeboord waardoor de brute spaanderplaat zichtbaar is. Voor de afboording van de laminaat fronten stond er op de prijsofferte dat deze in laminaat zouden uitgevoerd worden. In werkelijkheid is dit uitgevoerd door een PVC of ABS afboording van ongeveer 1 mm dikte. Volgens de keukenbouwer is het afboorden van de rugzijden helemaal niet nodig en overbodig. Nu is mijn vraag of dit staandaard op de achterkanten van de kasten altijd zonder afboording uitgevoerd wordt? Kan dit gevolgen hebben door vochtopname? De afboording van de fronten (deuren en laden) is, volgens de keukenbouwer, met een kunststofband (hotmeld?) uitgevoerd omdat bij gebruik van laminaat het zwarte (Dovy) lijntje een storend effect zou hebben. Wat is het kwaliteitsverschil tussen een kunststof en laminaat afboording?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3484 Andere particulier
9 jaren geleden

Rugranden - dus de 18mm rand van de zijpanelen - worden al zeker bij keukens uit normale prijsklasse niet afgeboord.  De IKEA pakketten (waarbij eigenlijk de deuren de prijs grotendeels bepalen) komen ook zo toe. 

De achterwanden zijn normaliter uitgevoerd in boardkarton van 4mm dik, ingefreesd en vastgeniet.  Lijm komt daar niet aan te pas.

Als de keukenmuren waaraan de kasten opgehangen worden vochtsponzen zijn dan zal je keuken ook met afboordingen niet lang meegaan ...  Bij drogen muren géén probleem.

Als je zekerheid wil belet niets je om die randen in te smeren met siliconenpasta (vuil prutswerkje).  Ik heb het bij de laatste keuken die'k in DIY geplaatst heb gedaan voor inzagingen in enkele onderkasten waarin natte toestellen geplaatst werden.

Voor het laminaatboordje pas ik ;-)

0
POLLETJE
POLLETJE
0 3 Andere particulier
9 jaren geleden

Bij mijn keuken zijn de achterpanelen (ruggen) 18 mm dik en achter aan op de kast vast geschroefd. Is de kast bijvoorbeeld 60 cm breed, 70 cm hoog, dan is het achterpanelen 60x70 cm en niet is afgeboord. Bij de kast van de spoelbak is er onderaan een plank van 25 cm hoog. Hier is de achterkant van de kast (4 panelen van de kast) niet afgeboord.

0
Con Gusto
Con Gusto
4 35 Andere professioneel
9 jaren geleden

Een degelijke fabrikant boord normaal alle 4 zijde van een plaat af, dus ook de achterzijde. Meestal is dit wel een goedkopere melamine afboording, maar het is toch iets netter dan geen. Of het kwalijk kan zijn als het niet is afgeboord, heeft zoals vermeld in de andere reactie, veel te maken met de vochtigheid. 

Wat mij echter meer zorgen baart, is het feit dat de rugwand volledig tegen de 4 zijden van de kast is geschroefd. Dit wil zeggen dat die frontaal tegen de muur komt te staan of hangen. Iedere kastbouwer weet dat er een verluchting moet zijn tussen de rugwand van de kast en de muur. Daarom wordt de rugwand door vrijwel alle fabrikanten een aantal cm van de achterkant af, in de zijpanelen gefreesd. U zoekt dit maar eens op. Het zou kunnen dat men eerst wat latten tegen de muur bevestigd en daar de kasten aan vastmaakt, dan heeft u ook weer de nodige verluchting.

Wat de afboording betreft, is er een onderscheid tussen een afboording in melamine, ABS (of PP) en laminaat. Melamine wordt tegenwoordig zelden nog gebruikt voor zichtbare delen en enkel nog voor de rugwanden. Zowel voor esthetische (geen zwart randje) als voor technische (kans dat er kleine stukjes afbreken aan rand) worden zichtbare randen afgeboord in ABS. Dit is de laatste jaren sterk geëvalueerd zodat bij goede fabrikanten vrijwel het onderscheid tussen rand en plaat nihil is. Voor echte degelijke laminaat (HPL) is er keuze tussen ABS en HPL. Een afboording in HPL is sterker, maar vroeger had men dan een duidelijke zwarte lijn en er is de kans op afbreken van de rand. Daarom produceren fabrikanten nu dikke (+/- 1 mm) randen die gekleurd zijn in de massa, dus zwarte rand is weg en kan men de rand afschuinen zodat de kans dat er stukjes afbreken uiterst klein is.

Met alle respect voor alle partijen en zonder iemand iets te willen verwijten, wil ik wel nog volgende kwijt. U stelt zich nu terecht vragen bij de kwaliteit die men geleverd heeft. Maar ik weet natuurlijk niet wat u onderhandelt heeft. Heeft u een kwaliteitskeuken gevraagd en daarvoor betaalt, dan vrees ik dat u iets tekort wordt gedaan. Maar als u uitdrukkelijk op zoek bent gegaan naar iets goedkoop, mag u natuurlijk ook geen topkwaliteit verwachten.

Op zoek naar een nieuwe keuken? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’

Op zoek naar een nieuwe keuken? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’

Ben je op zoek naar tips, tools en inspiratie om je keuken in te richten? Bestel dan snel ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’. We helpen je graag op weg met ontwerpen, plannen en inrichten.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Breng de zomer in je keuken: laat je inspireren door aardetinten en diepgroen

Breng de zomer in je keuken: laat je inspireren door aardetinten en diepgroen

Wil je dat zomerse buitengevoel voor eeuwig in je keuken? Met een paar slimme ingrepen transformeer je je keuken.

Lees meer

Met deze tips renoveer je je keuken op-en-top

Met deze tips renoveer je je keuken op-en-top

Als je je keuken gaat renoveren is een doordachte planning essentieel. Maar met wat kleinere ingrepen kan je je keuken ook al opwaarderen.

Lees meer

Droom jij van een open keuken? Zo richt je die ideaal in

Droom jij van een open keuken? Zo richt je die ideaal in

Open keukens zijn helemaal ingeburgerd. Hoewel de mogelijkheden quasi eindeloos zijn, hou je toch het best rekening met enkele aandachtspunten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag