5

Bijkomende ontbossing

bijkomende ontbossing
bijkomende ontbossing
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Mijn vrouw en ik zijn van plan een bouwgrond (verkaveling met 4 bouwgronden, 1 eigenaar) aan te kopen. Voor deze bouwgrond is al compensatie betaald door de eigenaar van de bouwgrond om een gedeelte te ontbossen.

Nu, wij willen uiteindelijk graag meer ontbossen. Vooraleer we dus de bouwgrond kopen, willen we weten of dit voor problemen kan zorgen of dat dit toegestaan is. Als we de bouwgrond kopen is het immers te laat.

Totale oppervlakte kavel/bouwgrond is 1315m². Er mag volgens het plan ongeveer 780m² ontbost worden. Wij willen in totaal 1100m² ontbossen. Wat is de kans dat deze bijkomende ontbossing van 320m² geweigerd wordt? Welke stappen moet we ondernemen?Misschien nog even de reden van bijkomende ontbossing: onze bouwlijn ligt op 15 meter van de rand van de weg, we mogen 15 meter diep bouwen en de ontbossing is tot 9 meter achter de achterste bouwlijn. Wij willen graag 25m vrij hebben achter de achterste bouwlijn. Er blijft nog 20m breedte en 16m diepte bos over.

Alle reacties

0
Samiya
Samiya
0 3 Andere particulier
9 jaren geleden

Waarom koop je dan net die grond? Wordt er nog niet genoeg bos gekapt?
Sorry, maar ofwel wil je in de natuur wonen (bos) ofwel op het platte land ofwel in de stad.
Maar bos kopen om er platteland van te maken?
Plant zelf wat bomen hé... Zoiets begrijp ik écht niet...^^

0
bijkomende ontbossing
bijkomende ontbossing
0 1 Bouwer
9 jaren geleden

Tja, ik dacht dat dit forum mij zou kunnen helpen. Dacht niet dat het een forum was voor groenactivisten. We spreken hier over 300m², geen beschermd regenwoud hé. Trouwens het zijn allemaal ingevoerde dennen die dienden voor de mijnbouw.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Toch heeft Samiya wel een punt hé. Als je liever bouwt op een perceel met minder bomen dan kan je beter naar zo een perceel op zoek gaan dan er een te kopen met volgens jou te veel bomen die je dan vervolgens gaat omhakken. Of je zoekt een perceel zonder bomen, dan kan je er zo veel of zo weinig planten als je zelf wilt. Jij hebt dan je zin terwijl het bomenbestand er niet op achteruitgaat, integendeel.

0
Samiya
Samiya
0 3 Andere particulier
9 jaren geleden

Je moet een kapvergunning aanvragen bij de gemeente en normaal moet je per gekapte boom een nieuwe planten, als dat een antwoord is op je vraag.
En nee, het is geen beschermd regenwoud, maar eender naar welk land ik op reis ben geweest, valt het me zo pijnlijk op hoe betonvol ons land is, hoe bebouwd en hoe weinig groen/bos er is.
Wist je dat wij Belgen geld besteden om propere lucht te kopen omdat we niet voldoen aan de europese normen wat bos betreft? We kappen dus bomen en kopen dan propere lucht ^^
Als iedereen zo redeneert en bouwgrond koopt om dan te kappen is het gewoon wéér een beetje minder...

Ik heb zelf een weide gekocht en bomen gepland, je zet ze waar je ze wilt, je bouwt waar je wil én je krijgt subsidie omdat je bomen plant... iedereen gelukkig.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag