Grondwater dat stijgt in muren van gelijkvloers

15

Grondwater dat stijgt in muren van gelijkvloers

KristelP
KristelP
#Muren · 9 jaren geleden

Ik heb een oude woning van de jaren 30, gekocht in een leemstreek.

De woning is maar gedeeltelijk onderkelderd, 1/2 van het salon is onderkelderd, het andere deel niet. Mijn tuin vanachter ligt hoger dan de voorkant van mijn woning.

Gisteren was er hevige regen, veel meer dan een normale regenbui.

Ik zag dat de tegels in ons salon die niet onderkelderd is, dat deze nat waren. Ik zag geen plassen, maar wel heel vochtig. De muur in de gang ook aan die kant was nat in een hoekje op ongeveer 20 cm.

Ik weet gewoon niet wat doen...

In de kelder was de muur heel vochtig, aan de kant van niet-onderkeldert salon.

Ik hoop dat mijn huis geen schade oploopt, ik ben er niet goed van! :-(

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven en mij kan uitleggen wat ik daaraan kan doen?

Is het mogelijk om aan de hogere kant (dus de kant van de tuin) iets te zetten zodat het grondwater dat naar mijn huis vloeit wordt tegengehouden?

Alvast bedankt!

Groeten,

Kristel

Alle reacties

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
9 jaren geleden

Ben je zeker dat het geen condens is?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ben je zeker dat het geen condens is?

Omdat het gisteren was, ben ik bijna zeker dat het condens was. Extreem vochtige en warme lucht die zowat overal waar een iets kouder vlak is (vloer op volle grond bijvoorbeeld) ging condenseren.

Het was gisteren en ook nog vandaag een zeer uitzonderlijke situatie.

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
9 jaren geleden
Omdat het gisteren was, ben ik bijna zeker dat het condens was. Extreem vochtige en warme lucht die zowat overal waar een iets kouder vlak is (vloer op volle grond bijvoorbeeld) ging condenseren.

Inderdaad, zo was ook "gisteren" de betonnen vloer van mijn vrijstaande garage kletsnat door condens, vandaar mijn eerdere opmerking.

0
Eddyadam
Eddyadam
0 1 Verbouwer
9 jaren geleden

Beste Kristel,

Vloeren liggen in deze oude huizen meestal gewoon rechtstreeks op de ondergrond. Om dit euvel te verhelpen dien je vloeren op te breken en een nieuwe opbouw te maken met eerst een dikke plastiek folie, dan beton met bewapening. Dan je eventuele leidingen van electriciteit en verwarming. Deze met een egalisatie chape weg te werken dan isolatie (harde platen, die geschrankt geplaatst worden). Dan weeral chape & je tegels. Bij ons hebben wij dat gedaan. Totale laag van deze opbouw is ca 34cm. Zo krijg je een droge en geisolleerde vloer (warme voeten!). Foto's van onze opbouw in bijlage.

Wij hebben tevens de muren laten injecteren tegen opstijgend vocht! (zie blauwe noppenfolie)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32602/img20130420165832.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ad019fe23159e7df68ec9073ce69ad6chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32602/2013-06-30-183015.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a4a658721c677669439e6f5deb9043f9https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32602/2013-07-18-110253.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=07834f4d2d5fb7fb29128daca0699d24https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32602/2014-05-10-130830.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=85a1ce44310167673aac5c7cb9057db4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32602/img20150304131156.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=51c49c2564431ece6aae4970fa6905c5https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32602/img20150305172944.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a3362ee7873c1c27e49c2a50e84c855d
0
erkati
erkati
0 3 Architect
9 jaren geleden

Aan Kristel.

Je kan twee dingen doen: aan de " gevolgen " proberen te verhelpen of de "oorzaken " proberen weg te nemen.

De gevolgen proberen te verhelpen is bv. de muren onderkappen of de muren injecteren. Dit vergt heel wat afbreekwerk en herstellingen binnen.

De oorzaken proberen weg te nemen kan gebeuren middels het aanleggen van een drainage rondom het huis. Dit vraagt het uitgraven van de grond tegenaan de gevel tot op de nodige diepte, de funderingsmuren bezetten, hier tegenaan een noppenfolie aanbrengen, onderaan een drainage aanleggen waarbij het water afloopt naar een pompput die het water dan verder wegpompt.

Je kan ook het terrein draineren zodat de grondwaterstand permanent verlaagd wordt. Doch dit vergt wel een aparte studie.

Ik ben een gepensioneerd bouwkundig ingenieur met 44 jaar studiebureau én praktijk-ervaring.

Je mag me steeds contacteren: mensen helpen doe ik graag.

0
Yvette
Yvette
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Kan je mij ook eens contacteren aub. Ik heb een beetje gelijkaardig probleem. Heb al eens 'laten oplossen' voor 4500 euro. Het is minder maar zeker niet opgelost. Tel 0470/066546. Ik heb een 10tal mensen laten langskomen. Ze gingen allemaal prijsofferte sturen maar heb nadien niets meer gehoord. Heel raar. Huis is van 68 en ligt langs een bos in Schaffen. Door de helling van de bos denk ik dat het water bij mij accumuleert op het vlakke stuk. Een deel van de woning ligt ook 30 cm lager dan buiten. Geen onderkeldering voor zover ik weet. Ik wil zo graag raad hebben wat ik hiermee moet doen om dit op te lossen. Grootste probleem is 1 van de 2 slaapkamers..

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32611/20160405124250.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=309c8a52cb384687f689ed9fd4cda22b
0
erkati
erkati
0 3 Architect
9 jaren geleden

Vaak los ik dingen op door ook de geschiedenis van het huis en de manier van (eventuele gewijzigde) bewoning te noteren, ook wat er in de omgeving zoal gebeurd is in de voorbije periode. Dan pas kan ik mee naar een oplossing zoeken. Via een bouwforum denk ik niet dat er zo maar een oplossing kan gevonden worden. Vaak dient er in fases gewerkt en/ of per eliminatie. In dergelijke gevallen, zoals U het beschrijft, zal eerst het grondwater en het oppervlaktewater (bij weinig doordringbare gronden) onder controle dienen gebracht. Pas daarna kan eventueel naar andere bouwfouten gezocht (bv. ontbeken van waterkeringen, loden slabben, enz.....).

P.S. ik ben een gepensioneerd bouwkundig ingenieur met 44 jaar studiebureau en praktijkervaring. Ik werk het liefst per mail. Ik probeer contact met U op te nemen.  

0
Raymo
Raymo
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Beste, ik heb een ander probleem. Enkele maanden terug is de afloop van mijn bad stukgegaan( wij konden dat niet zien) en toen we vaststelden dat onze binnenmuren vochtig werden en zelfs bepaalde binnendeuren niet meer dicht konden ben ik in onze kruipkelder gaan zien en kwam in een moeras te kruipen. Het water van ons bad is gewoon in de kelder gelopen en hoelang dat gebeurd is heb ik wel het raden naar. Ik ben onmiddellijk drainagebuizen gaan halen en beetje bij beetje is het water gezakt, maar door de aanhoudende regen krijg ik die kelder moeilijk droog en bepaalde binnenmuren staan toch nog vochtig tot op een hoogte van  ongeveer 20cm. Mijn drainage buizen steken nu ongeveer 30cm onder de grond en in de kelder heb ik ook een grote ventilator geplaatst. Moet ik nu gewoon geduld hebben of kan ik eventueel een bouwdroger gebruiken? Graag uw advies aub. Mvg Raymond

0
erkati
erkati
0 3 Architect
9 jaren geleden

Ventileren om te drogen = koude lucht binnenlaten, deze opwarmen (in de woning) doorheen de woning laten gaan en aan de andere kant afzuigen, dus " spoelen ".

En veel geduld: het kan tot twee jaren duren vooraleer het vocht terug weg is.

Watervreters zijn ook een optie.

0
Bart D'Haese Bouwfanaticus
3 29 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste Raymond , vocht is in heel veel gevallen een probleem om op te lossen , maar ik kan je de gegevens doorsturen van een bedrijf waar wij - na bijna een jaar van problemen en discussie met de originele plaatsers- een zéér professionele aanpak hebben gekregen , en een oplossing voor ons probleem ! Je kan hiervoor bellen naar C3K Bouwvhemie , vraag naar Cedric Van Der Vecken , 0473/ 60 15 71 . Quasi zeker dat zijn team een betaalbare oplossing kan bieden ! Doe hem de groeten van Bart uit Essene , t kan misschien iets schelen in de factuur ;-))) SUCCES !

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Wil je je woning snel isoleren én tegelijkertijd afwerken? Dan zijn sandwichpanelen geschikt. Ontdek meer over de voordelen, prijs en plaatsing.

Lees meer

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Ontdek hoe je een gevel moet metselen: materialen, kosten, zelf doen of laten doen en onderhoudstips voor een duurzame gevel.

Lees meer

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Ontdek alles over gevelplinten: wat ze zijn, de voor- en nadelen, materialen, stijlen, prijzen en handige plaatsingstips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag