Renovatie: dubbel glas of driedubbel Glas / ventilatieroosters ja of nee?
Wij hebben een wonig gekocht van de jaren 1950.
Op deze moment zijn onze houten ramen voorzien van dubbel glas. (Begin jaren 80 geplaatst)
Wij zijn van plan om deze ramen te vervangen door nieuwe ramen in PVC en ook onze spouwmuur gaat geïsoleerd worden. Door deze combinatie zouden we in aanmerking komen voor de combipremie van 60€/m² voor het glas.
Ik ben op een paar plaatsen gaan informeren voor de nieuwe ramen.
Bij sommigen krijg ik te horen dat de premie de meerprijs van driedubbel glas van 0.6 a 0.7 zou compenseren tov dubbel glas van 1.0.
Op andere plaatsen zeggen ze dat dit de meerprijs niet waard is.(Ik heb nog geen offertes ontvangen, ik kan dus niet zeggen of het verschil nu groot of klein is door de bijkomende premie)
Gaat het driedubbel glas sneller vochtproblemen veroorzaken tov tov dubbel glas?
Onze spouwmuur (5cm) zouden we laten opvullen met parels.
Isolatiewaarde van de parels 0.033W/(m.K)Voor 5cm spouwmuur zou dit volgens de brochure neerkomen op een rd-waarde van 1.51m².K/W
Op termijn (binnen een jaar of 5 a 10) zouden we de muren nog extra isoleren langs buiten met isolatieplaten van 10cm en deze afwerken met steenstrips. Op deze moment is dit niet haalbaar in het budget (25.000€ a 30.000€ zou dit grapje kosten)
Geen idee of het belangrijk is, maar toch vermeld ik het maar even: ons dak is recent volledig vernieuwd en goed geïsoleerd.
Wat met ventilatieroosters in de ramen?
Sommigen zeggen niet doen voor het straatlawaai en omdat het een deel van de isolatiewaarde van je profielen en glas teniet doet. ==> Het is een "open gat" dat je allen kan dichtzetten met een flinterdun plaatje wat niets isoleerd natuurlijk. Ook zou hier tocht door blijven komen omdat dit nooit volledig afsluit. Elke dag het raam eventjes op kip open zetten zou voldoende zijn voor de ventilatie.
Sommigen zeggen dat je wel ventilatieroosters moet voorzien om vochtproblemen te vermijden.
Dit moet constant gebeuren, elke dag raam even open is niet voldoende.
Wat moet je nu beslissen? Wel of geen ventilatieroosters nemen?
Al onze ramen hebben rolluiken en deze zouden we ook vernieuwen.
1 leverancier werkt met het systeem Rolvent. Voor meer info:
Is dit een beter systeem dan ventilatieroosters boven het raam?
De wind kan nooit rechtstreeks op de rooster blazen waardoor er minder kans is op tocht?
Sorry voor de vele vragen, maar ramen vervangen doe je maar 1 keer in je leven en kost veel geld.
Ik doe het dus liever van de eerste keer correct :-)