Ik wil het niet te lang maken, daarom een paar doordenkertjes:
- Systeem D is zeker energievriendelijker dan de andere (huidige) systemen, maar ik heb het over een ander systeem dat, voor zover ik weet, nog niet bestaat. En het is bovendien volledig gebaseerd op het systeem D en werkt zonder elektriciteit.
- Die 30 WH is wel meer dan 6,5% van het gemiddelde gezinsverbruik dat je noemt, het welk op zich al veel te hoog is. En 6,5% sparen is toch de moeite voor het klimaat. Het maken van zonnepanelen is ook niet milieuvriendelijk. En het terugsturen van de opgewekte elektriciteit door de elektriciteitsleidingen geeft veel extra verlies.
- Er is altijd wind en de molens kunnen tegenwoordig zo gemaakt worden dat niet alleen de ideale windrichting zonder elektriciteit bepaald kan worden, maar dat de wieken ook zonder elektriciteit de meest rendabele vorm aannemen. En in België is er altijd voldoende wind.
- In de huizen van tegenwoordig zul je waarschijnlijk wel 2 reservoirs nodig hebben. Maar hoeveel reservoirs heeft een huis niet: septische put, waterput, zinkput, boiler, elke toilet heeft een reservoir enz..
- Die 10 of 20 meter hoogte heb je niet nodig. 1 meter is al genoeg. Een toilet komt zelfs toe met een halve meter en geeft veel meer debiet dan een douche of een waterkraan. Dat komt door de grootte van de toevoer. Ook je systeem D gebruikt luchtleidingen van 10 cm en meer diameter, net om het debiet te verhogen (en om de weerstand en het lawaai te verlagen). Ik ga niet uit van de veel te dunne waterleidingsbuizen die nu gebruikt worden, maar van buizen met een veel grotere diameter. Stel je voor dat je zo'n dunne waterleidingsbuizen zou gebruiken voor je systeem D. Je zou nogal krachtige ventilators moeten hebben om aan hetzelfde debiet te komen. En de buizen zouden warm worden en veel lawaai maken. Dus gebruik buizen met een grote diameter, ook voor je regenwater.
- De bouwstijl moet ook herbekeken worden. Bv. als je in plaats van een plat dak of een zadeldag een dak bouwt in een omgekeerde piramide, dan heb je al een reservoir. Natuurlijk moeten die wanden niet stijl zijn of toch niet zo stijl als de piramide van Cheops. Een architect als Le Corbusier zou er prachtige huizen mee kunnen gemaakt hebben, met heel mooie dakranden in zijn toch zo bijzonder mooie stijl. Binnen kan de ruimte speels opgebouwd worden mits je een vooruitdenkend architect hebt. En er zijn nog vele ander mogelijkheden om geen 2 reservoirs te moeten gebruiken. En als je dan toch een zadeldak wil, dan moet je er maar extra voor betalen.
- Een tekort aan regenwater kan altijd, dat is nu ook. Maar met een reuzereservoir op of in je dak zal dat zelden of nooit voorkomen. En al draait je molen een maandje wat trager, er zal toch water bijkomen als het regent. Want dan is er meestal ook wel wat wind (meestal zelfs veel wind). En je hebt niet veel kracht nodig om water een metertje omhoog te brengen en helemaal geen kracht als je je dak in een ondiepe piramide-vorm (of andere gelijkaardige vorm) laat maken met prachtige dikke afgeronde dakranden bv.. Een nieuwe en mooie stijl. En energievriendelijk. En zeker niet duurder als je de juiste materialen kent.
Altijd interessant zulke jeugdige bevlogenheid, ik volg het met interesse:
- Het systeem D zoals jij het zou willen bestaat inderdaad niet en daar is een reden voor, het moet constant kunnen werken aan een voldoende debiet,uur na uur, dag en nacht. Maar doe gerust een poging om zullke balansventilatie met warmterecuperatie te bedenken, geef eens een te volgen denkpiste.
- of je het nu 1/15 noemt of 6,5 %, dat blijft even weinig. En 14/15 of 93,5 % kan je veel noemen. En zoals ik al zei: je investeert die energie om er veel meer voor terug te krijgen, je kan niet alles willen.
- je zou kunnen werken met een quasi drukloze toevoer van water maar dan moeten de toestellen en de leidingen hier speciaal voor voorzien worden, denk ook aan de wasmachine die enkel op druk kan werken. Maar goed met een wastobbe zoals 60 jaar geleden zal ook nog wel gaan (wie?).
- de bouwstijl aanpassen: een omgekeerde pyramide om daarin het water te verzamelen. Je gebruikt dan een aanzienlijk deel van de woningconstructie en van de ruimte enkel en alleen om beschikbaar te houden voor duizenden liters water. Hier is nog een boel denkwerk te verichten, denk maar aan het gewicht dat bij op de woning rust, denk aan hoe je het regenwater gaat beschermen tegen vervuiling en tegen licht (algengroei). Waar en hoe hoog zal het laagste punt, het aftappunt kunnen liggen. Wat met eventuele calamiteiten met zoveel water boven je hoofd en inboedel. Grote of kleine barsten komen in elk gebouw wel eens voor. Uiteraard kan je daartegen een hoop voorzorgen nemen maar daar zal een deftig prijskaartje aan hangen.
- kwestie van die windmolens en de tijd dat die effectief rechtstreekse kracht kunnen leveren. Ik raadt u toch aan om u hierover nader te informeren. Geloof me, dat valt dik tegen hoor. Zeker bij particuliere en dus kleine laag geplaatste molentjes. Velen zijn hiermee al eens begonnen, veel van die dingen zijn ondertussen op de schroothoop beland.