Isoleren tussen gelijkvloers en eerste verdiep

5

Isoleren tussen gelijkvloers en eerste verdiep

wietje1951
wietje1951
#Isolatie · 9 jaren geleden

Bij de renovatie van het huis is beneden de leefruimten (living, keuken, bijkeuken, hal) erboven slaapkamers en badkamer. De vloer tussen de verdiepen bestaat uit balken van 17cm hoogte. Ik wens deze te isoleren. ik heb de keus tussen rotswol of pur platen. Indien ik rotswol plaats is dan een dampscherm nodig? Is er een risico op vocht in de ruimten op de gelijkvloers als ik pur platen bevestig.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Bij de renovatie van het huis is beneden de leefruimten (living, keuken, bijkeuken, hal) erboven slaapkamers en badkamer. De vloer tussen de verdiepen bestaat uit balken van 17cm hoogte. Ik wens deze te isoleren. ik heb de keus tussen rotswol of pur platen. Indien ik rotswol plaats is dan een dampscherm nodig? Is er een risico op vocht in de ruimten op de gelijkvloers als ik pur platen bevestig.

Er is geen dampscherm nodig tussen leefruimte's. Zelfs het thermisch isoleren van plafonds of muren tussen zulke ruimte's heeft geen zin. Je kan die bijkomende isolatie veel beter als extra in het dak steken. 

Thermische isolatie plaats je enkel tussen het beschermde volume en de koude buitenomgeving. Dus enkel tussen vloer gelijkvloers en ondergrond, tussen buitenmuren en buitenlucht, tussen daken en buitenlucht of eventueel op een zoldervloer waarbij het dak dan ongeisoleerd is, de zolder hoort dan niet bij het beschermde volume en moet dan ook luchtdicht hiervan worden afgesloten.

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier

Inderdaad, verder opdelen binnen je geïsoleerd volume heeft geen zin. Tenzij je binnen dat volume grote temperatuurverschillen wil creëren. Dus : wie een garage binnen de woning heeft, kan die ook maar beter op een "aangename" temperatuur houden. Heb in geval van garage binnen de woning ooit via warmteverliesstudie bewezen dat het meer energie kost om de garage op 5° te houden en de naastliggende living op 21° dan garage op 18° en living op 21°. Waarom? Omdat de muur tussen beide niet geïsoleerd is terwijl de muren van de garage naar buiten toe wel goed geïsoleerd zijn.

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel

Het vullen met minerale wol heeft wel zin voor de akoestische prestaties van de vloer te verbeteren ook al blijft dit beperkt. Het is en blijft een houten vloer maar gevuld is beter dan een holle trommel.

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
9 jaren geleden

Inderdaad, maar het werd niet verduidelijkt of het hier om akoestisch gedrag ging. Heb zelf ook al geïsoleerd tussen balken van houten vloer en het enige wat je doet is de "echo in de holte van de vloer" dempen. Wie een echt oude woning (bv. 1930) grondig verbouwt (m.a.w. er blijft niet veel meer van het originele) kan ik echt aanraden om afbraak en heropbouw te overwegen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag