Isoleren is een must,maar...k40 norm voor heel de woning?
Isoleren is een must,maar...k40 norm voor heel de woning?
Alle reacties
Op dit ogenblik gebruiken we voor een hele woning een beschermde schil, met een isolatie waarde: K40. De warmte behoefte van elk lokaal in een woning is anders; bv:De temperatuur van de leefruimte is anders dan deze van de badkamer en een slaapkamer enz. Als we deze redenering doortrekken in functie van de tijd die we in deze ruimten doorbrengen dan gaat het isolatieplaatje dat we nu hanteren niet meer op. Nemen we hierbij de hygrothermie in rekening dan zal de plaats van de isolatie (langs binnen of buiten)ook variëren indien we optimaal willen isoleren. Isoleren=ventileren; Het gedwongen ventileren met huidige systemen kost ook energie. We stoppen ons zelf in een thermos door lucht dicht te bouwen. Ik vraag me af of we wel goed bezig zijn met de huidige regelgeving?
Ventileren moet je sowieso, verse lucht is onontbeerlijk voor de gezondheid. Vroeger gebeurde dat ongekontroleerd via niet luchtdichte woningen, niet perfect sluitend schrijnwerk, zolders waar je het licht door de pannen zag schijnen enzovoort. En dat kostte handenvol geld om daartegen te stoken, de kost van het ventileren is in verglijking hiermee te verwaarlozen.
K40 is niet zo geweldig, K15 lijkt mij eerder het streefdoel, persoonlijk kies ik zelfs voor passief om dan helemaal geen verwarmingsinstallatie meer te moeten voorzien.
Temperatuurverschillen binnen de woning zijn helemaal niet nodig en zal je ook nauwelijks nog hebben in een luctdichte woning die is uitgerust met een ventilatiesysteem met warmteterugwinning.
Ik vraag me af of we wel goed bezig zijn met de huidige regelgeving?
De huidige regelgeving is zeker niet perfect, een aantal zaken staan ter discussie, maar het heeft toch mensen aangezet om energiebewuster te gaan bouwen. Mij verbaast het alleszins dat de E-peil eis de laatste jaren veel strenger geworden is, maar we blijven nog steeds bij K 40. ( dit verandert binnenkort ). Uiteraard een K-peil voor je hele woning, de verschillen in warmtebehoefte per lokaal worden opgevangen door de warmtebronnen anders te dimensioneren. En ja, het ventileren vergt energie, maar ik hoop dat stilaan iedereen overtuigd is van het belang van ventilatie
Als men de evolutie van de energie kosten bekijkt en naar de voorspellingen, en dan nog rekening houden met de lagere uitstoot van vervuilende stoffen. Denk ik dat we niet anders kunnen. Toen ik aan mijn project begon en al de voor en tegen stellingen hoorde, was ik bang voor een keuze te maken. Uiteindelijk heb ik voor een zo goed mogelijk luchtdicht en dik geïsoleerde woning gekozen, met een D ventilatie. De isolatie waarde en luchtdichtheid moeten nog worden gecertificeerd, maar ik zie en voel nu reeds dat dit zeeeeeer goed is. Na 7 maanden van februari tot nu 3800 kwh verwarmen en warmwater, de muur isolatie nog maar een week geplaatst. Steeds verse lucht overal. Een voorbeeld na dat de zoon of dochter zijn opgestaan kunt u de kamers betreden zonder dat er een onaangename muffe geur u overweldigd. Of bij het klaarmaken van spruiten, kool, vis is de geur na korte tijd verdwenen, zonder een deur of raam te openen. Conclusie naar mijn mening zijn we wel op de goedeweg, maar perfect nog niet. Dat was vroeger ook niet. Wenst u meer info of breng een bezoekje tel 0498103012
Beste,
Voor welk D systeem heeft u gekozen?
Brecht, syteem D met warmtewisselaar en volledige by-pass

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken
De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.
Lees meer
Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?
Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.
Lees meer
Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting
Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen