ik ben al op verschillende plaatsen gaan praten waar ze verwarmingsinstallaties verkopen maar ik hoor telkens een ander verhaal: VVW beneden en convectoren boven, dan weer VVW beneden en radiatoren boven omdat convectoren lawaai maken op een slaapkamer en de stralingswarmte van een radiator aangenamer is dan van een convector. De laatste keer is mij VVW aangeraden beneden en niets boven omdat het in nieuwbouw warm genoeg blijft en als ik het toch te koud zou krijgen electrisch bij kan verwarmen mits ik zonnepanelen ga zetten, wel raden ze me aan een wartmepompboiler aan te schaffen terwijl ik helemaal geen boiler wil omdat ik een condensatieketel op aardgas verkies met een doorstromer. Dan kreeg ik als tegenargument dat bij VVW er geen warmwater in de leidingen kan stromen terwijl je douchet. Ik ben al die tegenstrijdige verkoperspraatjes beu en wil het graag horen van particulieren die spreken uit eigen ervaring: ga ik verwarming boven nodig hebben en is het dan goedkoper van radiatoren te nemen of overal VVW of is het echt overbodig?
Beste, ik kan begrijpen dat je danig in de war bent.
Je hebt een redelijk goed geisoleerde woning, hopelijk ook redelijk luchtdicht.
Verwarming met een gascondensatieketel is het meest economische. Een warmtepomp is een stuk duurder en geeft zeker niet minder energiekosten. Ook het principe van doorstroom is het meest voordelige voor de aanmaak van warm water. Op dat punt zit je dus juist volgens mij.
Voor de slaapkamers is er in principe geen verwarming meer nodig, zeker niet in geval je alsnog voor een ventilatiesysteem D zou kiezen ipv C. Met D trek je daar immers geen koude lucht binnen en krijg je een betere warmteverdeling in de gehele woning ook naar de plaatsen waar geen verwarming is voorzien.
Eventueel zou je sporadisch nog kunnen bijverwarmen met een elektrisch vuurtje. Dat zal zo weinig nodig zijn en zo weinig verbruiken dat je daarvoor absoluut geen PV- installatie moet voorzien. Waarmee ik niet wil zeggen dat een PV- installatie niet aan te raden is, integendeel, maar niet omwille van dat bijverwarmertje.
Het argument dat er geen warm water extra in de vloerverwarming kan stromen terwijl je doucht klopt ergens wel , maar dat geeft absoluut geen nadeel, geen afkoeling. Het is gewoon dat dat tijdens het douchen het toestel tijdelijk voorrang geeft op het verwarmen van het sanitaire water, het verwarmingswater zal hierbij nauwelijks afkoelen.
Ik zou dus eerder mijn geld uitgeven aan een ventilatiesysteem D en zeker niet aan die verwarming boven. Dat zal veel meer aan comfort opleveren en bovendien veel minder kosten.