Wat is voordeliger: overal vloerverwarming of enkel beneden en boven radiatoren?

53

Wat is voordeliger: overal vloerverwarming of enkel beneden en boven radiatoren?

wijwillenbouwen
wijwillenbouwen
#Verwarming & koeling · 9 jaren geleden

Ik ben van plan een nieuwbouwwoning met E50norm te bouwen. Als energiebron aardgas te nemen met een condensatieketel. Ventilatiesysteem C+ en 20 zonnepanelen. Het staat ook al vast dat ik vloerverwarming verkies beneden, maar nu weet ik niet of ik het beste ook boven vloerverwarming voorzie of radiatoren. Wat is het voordeligste in verbruik?

Alle reacties

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik woon al 20 jaar in een woning met vloerverwarming beneden en in de badkamer boven. In deze laatste liggen er tegels op de vloer, beneden heb ik een mix van tegels, natuursteen en parket. Buiten de badkamer heb ik boven overal parket, wat sowieso al warmer aanvoelt dan een vloer, en bovendien worden de ruimtes eronder verwarmd dus is de vloer op de verdieping ook nooit koud. Boven staan er dus radiatoren geïnstalleerd, ook een bijkomende handdoekradiator in de badkamer. De radiatoren in de kamers hebben een hoger vermogen dan nodig, maar daardoor kan je bijna de hele winter de hele woning warm houden met ketelwater van slechts 40°C.

Warmteafgifte van vloerverwarming hangt af van watertemperatuur, debiet en aantal lopende meter buis per m² vloeroppervlakte. Bespaar niet op dit laatste. Ik heb in totaal 1 km buis en daardoor hoeft de temperatuur van het water dat in mijn vloerverwarming gaat eigenlijk nooit boven de 28°C te liggen.

0
roland s
roland s
8 55 Andere particulier

Ik kan u aanraden uw installatie te laten berekenen door een firma en niet op eigen houtje uw huis vol leggen met buizen.Je hebt dan  kringen aan de buiten gevel waar de buizen dichter bij elkaar liggen dan in het midden van de kamer.Men spreekt van randzones van een meter waar de buizen op 10 cm liggen.Voor boven zou ik ook radiatoren nemen en mogelijk een combinatie van de twee in de badkamer of eventueel muur verwarming het zelfde systeem als de vloer verwarming.Sucses grtjes Roland.

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel

Momenteel raad ik mijn klanten een vloerverwarming zowel boven als beneden aan. Maar berekend op 30 graden dus voor de toekomst mogelijk met een warmtepomp te voeden. Radiatoren kunt u ook laten berekenen op lage temperatuur maar vallen dan vrij groot uit. De isolatie voor de vloerverwarming dient dan ook als geluids demper. De dikte kan vrij dun zijn met een gietvloer. Er zijn even veel verschillende meningen als dat er installateurs zijn. Dus ik kan enkel voort gaan op eigen ervaring en wat in de vakpers verschijnt. Bedenk dat in een goed geïsoleerde woning het verwarmings water zeer laag blijft b.v. nu bij mij 21.65cº living het verwarmings water 24cº in de badkamer is het 22.8cº als u meer wilt kunt u inderdaad de temperatuur van het verdiep boven verhogen en met zone ventielen werken. Wat het voor mij complex en duur maakt. Ik verkies een elektrische plint convector die indien nodig kort, krachtig en snel opwarmt enkel wanneer het nodig is en niet constant. In de praktijk stel ik vast dat niemand tot heden er behoefte heeft aan deze warmte boest.

Succes

0
wijwillenbouwen
wijwillenbouwen
0 19 Bouwer
9 jaren geleden

ik ben al op verschillende plaatsen gaan praten waar ze verwarmingsinstallaties verkopen maar ik hoor telkens een ander verhaal: VVW beneden en convectoren boven, dan weer VVW beneden en radiatoren boven omdat convectoren lawaai maken op een slaapkamer en de stralingswarmte van een radiator aangenamer is dan van een convector. De laatste keer is mij VVW aangeraden beneden en niets boven omdat het in nieuwbouw warm genoeg blijft en als ik het toch te koud zou krijgen electrisch bij kan verwarmen mits ik zonnepanelen ga zetten, wel raden ze me aan een wartmepompboiler aan te schaffen terwijl ik helemaal geen boiler wil omdat ik een condensatieketel op aardgas verkies met een doorstromer. Dan kreeg ik als tegenargument dat bij VVW er geen warmwater in de leidingen kan stromen terwijl je douchet. Ik ben al die tegenstrijdige verkoperspraatjes beu en wil het graag horen van particulieren die spreken uit eigen ervaring: ga ik verwarming boven nodig hebben en is het dan goedkoper van radiatoren te nemen of overal VVW of is het echt overbodig?

0
Charel
Charel
932 5441 Andere professioneel

ik ben al op verschillende plaatsen gaan praten waar ze verwarmingsinstallaties verkopen maar ik hoor telkens een ander verhaal: VVW beneden en convectoren boven, dan weer VVW beneden en radiatoren boven omdat convectoren lawaai maken op een slaapkamer en de stralingswarmte van een radiator aangenamer is dan van een convector. De laatste keer is mij VVW aangeraden beneden en niets boven omdat het in nieuwbouw warm genoeg blijft en als ik het toch te koud zou krijgen electrisch bij kan verwarmen mits ik zonnepanelen ga zetten, wel raden ze me aan een wartmepompboiler aan te schaffen terwijl ik helemaal geen boiler wil omdat ik een condensatieketel op aardgas verkies met een doorstromer. Dan kreeg ik als tegenargument dat bij VVW er geen warmwater in de leidingen kan stromen terwijl je douchet. Ik ben al die tegenstrijdige verkoperspraatjes beu en wil het graag horen van particulieren die spreken uit eigen ervaring: ga ik verwarming boven nodig hebben en is het dan goedkoper van radiatoren te nemen of overal VVW of is het echt overbodig?

Beste, ik kan begrijpen dat je danig in de war bent.

Je hebt een redelijk goed geisoleerde woning, hopelijk ook redelijk luchtdicht.

Verwarming met een gascondensatieketel is het meest economische. Een warmtepomp is een stuk duurder en geeft zeker niet minder energiekosten. Ook het principe van doorstroom is het meest voordelige voor de aanmaak van warm water. Op dat punt zit je dus juist volgens mij.

Voor de slaapkamers is er in principe geen verwarming meer nodig, zeker niet in geval je alsnog voor een ventilatiesysteem D zou kiezen ipv C. Met D trek je daar immers geen koude lucht binnen en krijg je een betere warmteverdeling in de gehele woning ook naar de plaatsen waar geen verwarming is voorzien.

Eventueel zou je sporadisch nog kunnen bijverwarmen met een elektrisch vuurtje. Dat zal zo weinig nodig zijn en zo weinig verbruiken dat je daarvoor absoluut geen PV- installatie moet voorzien. Waarmee ik niet wil zeggen dat een PV- installatie niet aan te raden is, integendeel, maar niet omwille van dat bijverwarmertje.

Het argument dat er geen warm water extra in de vloerverwarming kan stromen terwijl je doucht klopt ergens wel , maar dat geeft absoluut geen nadeel, geen afkoeling. Het is gewoon dat dat tijdens het douchen het toestel tijdelijk voorrang geeft op het verwarmen van het sanitaire water, het verwarmingswater zal hierbij nauwelijks afkoelen.

Ik zou dus eerder mijn geld uitgeven aan een ventilatiesysteem D en zeker niet aan die verwarming boven. Dat zal veel meer aan comfort opleveren en bovendien veel minder kosten.

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier

Ik ben particulier en heb al eerder gereageerd.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer

Je wil een E50 woning plaatsen met een C- ventillatie.

We zijn dan wel erg verschillend, ik heb een E30 met D-ventillatie.

Ik kom toe met een kleine warmtepomp om mijn huis te verwarmen.

Beter isoleren komt de volle leeftijd van de woning te goede, zo ook de D ventillatie.

Met wat zonnepanelen heb ik gratis een warm huis voor vele jaren. Ik heb enkel vloerverwarming in de living en de badkamer, de rest van het huis wordt warm met de ventilatie. Het is hier goed warm in de hele woning.

Misschien de zaak eens opnieuw bekijken?

0
roland s
roland s
8 55 Andere particulier

Productie van warmwater heeft altijd voorrang op verwarming en dat kan je maar één keer ondervinden bij de opstart van de installatie als je werkt met een boiler.Met een doorstroom toestel heb je dat niet werkt maar als er warmwater word gebruikt en de tijd dat je een douche neemt zal je huis niet afkoelen.Maar volgens mijis het zoals Charels schrijft een goede condensatie ketel het goedkoopst in verbruik.

0
Charel
Charel

Beter isoleren komt de volle leeftijd van de woning te goede, zo ook de D ventillatie.

Met wat zonnepanelen heb ik gratis een warm huis voor vele jaren. Ik heb enkel vloerverwarming in de living en de badkamer, de rest van het huis wordt warm met de ventilatie. Het is hier goed warm in de hele woning.

Ik zie een ventilatiesysteem D niet zitten om verschillende redenen: de buizen die door elke kamer lopen, ik wil zelfs geen C evo met smartzones dat door elke slaapkamer gaat, enkel een C+ die het vocht uit de badkamers, keuken, wasplaats en wc's wegvoert is voor mij voldoende. Ook de filters die je geregeld moet vervangen vond ik een nadeel. En mijn levensstijl, ik zet heel graag mijn ramen open om mijn woning te ventileren en verse lucht binnen te laten in de plaats van een toestel aan te schaffen dat de lucht ververst, daarom heb overal ramen die open gaan en kunnen kiepen. Wat een warmtepomp betreft, dat wordt mij overal afgeraden omdat het nog niet rendabel zou zijn, de kostprijs van de aanschaf ligt hoger dan het rendement dat je ermee terugwint, tegen dat je warmtepomp is terugbetaald kan je een nieuwe aanschaffen  mijn budget is voor mij belangrijker. Er zijn veel mensen die beweren dat ze tegenwoordig zelfs geen verwarming meer nodig hebben op de slaapkamer, diegene die het hebben gebruiken het niet meer en zeggen dat het overbodig is. Ik heb geen flauw idee daarvan, ik woon nu nog in een heel oud huis (uit 1930) zonder isolatie, als ventilatiesysteem een A want de ramen zijn in 2001 wel veranderd met van die ventilatieroosters in en verwarming gebeurd hier met radiatoren en aardgas met een doorstroomwandketel, ik moet hier juist heel veel verbruiken om het hier warm te krijgen in de winter en in de zomer is het hier een sauna. Niet te vergelijken met een nieuwbouw dus.

Beste, je hebt blijkbaar, zoals de  meesten die hiermee nog geen ervaring hebben, een heel vertekend beeld van een ventilatiesysteem D in een nog te bouwen woning. Je gaat hierbij geen enkele buis door kamers zien lopen net zoals je ook geen elektriciteits- waterleiding- of verwarmingsbuizen ziet lopen. Een filter vervangen (ik doe het om de twee jaar) duurt ongeveer even lang als het vervangen van een filter in uw koffiezetapparaat. Het reinigen van de filter met de stofzuiger (ik doe het om de drie maanden) duurt 1 minuut, een koffiezet apparaat reinigen duurt een stuk langer. Je hebt wel al de nadelen van ramen met roosters mogen ervaren, reden te meer zou ik denken om dat hoegenaamd niet meer te willen.

Je hebt blijkbaar ook een vertekend beeld van de ventilatiecapaciteit van ramen op kiep (hoe vaak dicht en hoe vaak open?). Die kan redelijk zijn bij lichte wind en tegenovergestelde ramen geopend, het grootste deel van de tijd echter geeft dat een zeer ondermaatse luchtverversing. Maar uiteraard mag je ook met systeem D nog altijd de ramen openzetten als je dat wilt, al zal je na een tijdje die behoefte niet meer voelen omdat het comfortabeler is met gesloten ramen, betere luchtverversing en veel minder tot geen geluid.

0
Charel
Charel

Ik zie een ventilatiesysteem D niet zitten om verschillende redenen: de buizen die door elke kamer lopen, ik wil zelfs geen C evo met smartzones dat door elke slaapkamer gaat, enkel een C+ die het vocht uit de badkamers, keuken, wasplaats en wc's wegvoert is voor mij voldoende. Ook de filters die je geregeld moet vervangen vond ik een nadeel. En mijn levensstijl, ik zet heel graag mijn ramen open om mijn woning te ventileren en verse lucht binnen te laten in de plaats van een toestel aan te schaffen dat de lucht ververst, daarom heb overal ramen die open gaan en kunnen kiepen. Wat een warmtepomp betreft, dat wordt mij overal afgeraden omdat het nog niet rendabel zou zijn, de kostprijs van de aanschaf ligt hoger dan het rendement dat je ermee terugwint, tegen dat je warmtepomp is terugbetaald kan je een nieuwe aanschaffen  mijn budget is voor mij belangrijker. Er zijn veel mensen die beweren dat ze tegenwoordig zelfs geen verwarming meer nodig hebben op de slaapkamer, diegene die het hebben gebruiken het niet meer en zeggen dat het overbodig is. Ik heb geen flauw idee daarvan, ik woon nu nog in een heel oud huis (uit 1930) zonder isolatie, als ventilatiesysteem een A want de ramen zijn in 2001 wel veranderd met van die ventilatieroosters in en verwarming gebeurd hier met radiatoren en aardgas met een doorstroomwandketel, ik moet hier juist heel veel verbruiken om het hier warm te krijgen in de winter en in de zomer is het hier een sauna. Niet te vergelijken met een nieuwbouw dus.

Beste, je hebt blijkbaar, zoals de  meesten die hiermee nog geen ervaring hebben, een heel vertekend beeld van een ventilatiesysteem D in een nog te bouwen woning. Je gaat hierbij geen enkele buis door kamers zien lopen net zoals je ook geen elektriciteits- waterleiding- of verwarmingsbuizen ziet lopen. Een filter vervangen (ik doe het om de twee jaar) duurt ongeveer even lang als het vervangen van een filter in uw koffiezetapparaat. Het reinigen van de filter met de stofzuiger (ik doe het om de drie maanden) duurt 1 minuut, een koffiezet apparaat reinigen duurt een stuk langer. Je hebt wel al de nadelen van ramen met roosters mogen ervaren, reden te meer zou ik denken om dat hoegenaamd niet meer te willen.

Je hebt blijkbaar ook een vertekend beeld van de ventilatiecapaciteit van ramen op kiep (hoe vaak dicht en hoe vaak open?). Die kan redelijk zijn bij lichte wind en tegenovergestelde ramen geopend, het grootste deel van de tijd echter geeft dat een zeer ondermaatse luchtverversing. Maar uiteraard mag je ook met systeem D nog altijd de ramen openzetten als je dat wilt, al zal je na een tijdje die behoefte niet meer voelen omdat het comfortabeler is met gesloten ramen, betere luchtverversing en veel minder tot geen geluid.

Ik heb zelf inderdaad geen ervaring met het systeem D, maar voor wij besloten om zelf te bouwen zijn we eerst op huizenjacht geweest om een woning te kopen. We zochten nieuwbouwwoningen van maximum 5 jaar oud, dus gebouwd na 2010. We zijn toen op verschillende plaatsen zo een ventilatiesysteem tegengekomen en daar liepen de buizen echt wel letterlijk door de slaapkamers tegen de muur en het plafond. Bij 1 huis was het zelfs niet afgekast dus voor mij een horror toen ik het zag. Ik dacht dus dat het er altijd zo uit ziet (gelukkig maar dat dit volgens u dus niet meer zo is) Ik wist inderdaad ook niet dat de vervanging van de filters zo eenvoudig is, ik dacht dat hier een firma voor moest langskomen zoals bij het onderhoud van de gasketel. Ook heb ik gelezen dat een ventilatiesysteem veel energie verbruikt vermits het constant moet blijven draaien en een ventilatiesysteem C+ enkel werkt wanneer er vraag naar is (bijvoorbeeld na een douche, koken, ...) Schiet mij dus niet af voor de vooroordelen die ik heb, het klopt dat dit eerder uit onwetendheid is. De regels verstrengen ook alleen maar en ik vraag me ook af of het allemaal nodig is. In ieder geval als ik het dus goed begrijp is met een ventilatiesysteem D geen verwarming meer nodig op de slaapkamers maar met een ventilatiesysteem C+ dus wel degelijk nog wel verwarming nodig? Dan kom ik dus terug bij het begin: zou ik dan radiatoren voorzien of ook vloerverwarmings zoals beneden? Wat is het voordeligste keuze tussen beide? 

Een systeem D draait inderdaad constant en dat is ook logisch, de lucht moet immers niet af en toe maar constant optimaal zijn. En om u een idee te geven van het verbruik bij constante werking; mijn toestel verbruikt in de normale stand iets minder dan 20 Wh per uur x 24 uur/dag x 365 dagen = 175.200 Wh of 175 kWh per jaar x 0,25 €/kWh =  43,75 €. Heel af en toe laten we hem wel eens met wat groter dan normaal debiet draaien (veel volk, veel kooklucht...), laat ons zeggen dat het ons per jaar maximum 60 € zal kosten. Van het systeem C weet ik het niet zeker maar wellicht zal dat de helft zijn. Dus systeem D zal maximaal 30 €/jaar meerverbruik geven. Voor dat geld heb je dan wel constante ventilatie, constante luchtzuivering, constante warmterecuperatie, nooit de minste tocht want voorverwarmde verse lucht, nooit geluid van buiten naar binnen want geen openingen in de ramen enzovoort.

De regels zijn op gebied van ventilatie terecht verstrengt, dat heeft te maken met de verbeterde kwaliteit van de woningen, een veel hoger streven om warmteverliezen tegen te gaan en het daaruit voortvloeiende streven naar een zo goed mogelijke luchtdichting.

In een goed geisoleerde woning, uitgerust met het ventilatiesystem D, heb je inderdaad geen verwarming nodig in de slaapkamers vermits die constant worden voorzien van voorverwarmde verse lucht. Met het systeem C worden de slaapkamers ook voorzien van verse lucht maar dat is dan koude buitenlucht via de constant open ventilatieopeningen in de ramen.

Laat ons stellen dat het probleem radiatoren versus vvw zich niet stelt bij D en iets meer bij C. Maar dan ken ik het antwoord ook niet meteen, dan hangt van meerdere factoren af maar in principe kan het allebei met een voorkeur voor vvw.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen met hout- en pelletkachels: is de hype voorbij?

Verwarmen met hout- en pelletkachels: is de hype voorbij?

Eén op de vijf Belgen verwarmt met een hout- of pelletkachel. Ontdek waarom deze kachels nog steeds populair zijn en hoe je energie kan besparen.

Lees meer

9 tips om je woning te koelen zonder airco

9 tips om je woning te koelen zonder airco

Voor je denkt aan een airco of omgekeerde warmtepomp, kijk eens wat je zelf kan doen. Met deze negen tips kan je je huis koelen zonder airco.

Lees meer

Een offerte voor een airco aanvragen: zo krijg je een duidelijk beeld van de kosten

Een offerte voor een airco aanvragen: zo krijg je een duidelijk beeld van de kosten

Offerte airco aanvragen? Ontdek prijzen, installatiekosten en krijg tips. Zo kan je goed vergelijken en de beste airco kiezen voor jouw woning.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag