Men is nu verplicht om in een tupperweardoos met ventilatie te wonen.In Nederland staan ze wat betreft ventilatie 20jaar verder dan hier google eens problemen met ventilatiesystemen in Nederland als je kindereen hebt is het om schrik van te krijgen een toename van astma en copd door schimels en bacteriéen in het systeem.Ik heb zelf systemen geplaatst en wat je soms hoorde dat op veel plaatsen het knopje op off staat.U spreekt van 20 pv panelen ik zou in de plaats condensatie ketel zonneboiler en zonnepaneel voor ww productie nemen en vloerverwarming beneden en rad boven.Dat zijn maar twee kringen en afzonderlijk gestuurd.De temperatuur van de ketel zal uitzonderlijk op hoge temperatuur draaien omdat de buiten sonde of voeler de temperatuur van het cv water bepaald vb buiten -5 binnen +22 en dan nog.Voor ventilatie zou ik het verplichte minimun nemen want het kost een pak geld om het later misschien uit te schakelen. Niet simpel om de juiste keuze te maken en zien dat je geen appelen met peren vergelijkt.Kies een merk wat je vertrouwen geeft en vraag dan een paar offertes van het zelfde merk en dan kan je de prijs vergelijken Veel sucses
Mijn zonnepanelen zijn voor elektriciteit op te wekken voor mijn elektrische apparatuur (wasmachine, vaatwas, koken, strijken, koelkast, diepvries, ....) niet voor mijn verwarming. Mij lijkt een condensatieketel met doorstromer logischer dan een boiler omdat je dan enkel aardgas verbruikt wanneer je de waterkraan opent en warm water vraagt, met een boiler moet ik het constant verwarmen. Een zonneboiler verwarmt dan wel gratis met de zon het water in die boiler maar het is wel een dure aankoop die ik in feite niet echt nodig heb, een doorstromer is veel goedkoper. Waarom opteert u voor een combinatiesysteem van vloerverwarming en radiotoren idpv overal vloerverwarming? Ik heb na de info van de mensen hier zo een D systeem bekeken en ik vind het heel vreemd, er wordt namelijk verse lucht van buiten vermengd met de lucht van badkamers, keuken, wasplaats en WC's, vooral dat laatste lijkt voor mij heel bizar, er is dan wel over nagedacht dat men zo de warmte van de badkamer, keuken en wasplaats niet zomaar naar buiten afvoert maar herbruikt maar die lucht is dan echt niet meer "vers" wel vermengd met vers maar mij lijkt een systeem zoals de C dat verse lucht aanvoert van buiten en vochtige lucht afvoert naar buiten nu eenmaal veel logischer, neem dan de C+ die enkel werkt wanneer het moet en voor de rest dus niets verbruikt en ik ben volledig gewonnen. De D is er voor mij net iets over, sorry mensen, maar voor de voorstanders ervan, ik geraak er niet van overtuigd.
Beste Wijwillenbouwen,
U heeft het duidelijk niet begrepen, waarom laat u zich niet goed informeren bij een installateur voor zulke uitspraken te doen?
De afvoerlucht uit keuken, badkamer, wasruimte en WC wordt helemaal niet gemengd met verse lucht. Die lucht die warm is wordt door een warmtewisselaar gestuurd en gaat dan naar buiten. De verse lucht gaat door de andere kant van de warmtewisselaar en wordt dan naar de woon en slaapkamers gestuurd. Zo wordt meer dan 80% van de warmte gerecupereerd.
Over het C-systeem, u zegt er gordijnen voor te schuiven, dat houdt niet tegen dat er koude lucht binnenstroomt, dat zal u zeker gewaar worden.
Het D-systeem heeft iets meer onderhoud nodig, de filters stofzuigen en soms eens vervangen. De doemsenario's waar je soms van hoort zijn erg oud, dus in veel minder goed geïsoleerde woningen die ook niet luchtdicht zijn, gebrek aan onderhoud en dan krijg je soms ongezonde toestanden. Het voordeel van een D is immens, als u dat niet wil begrijpen kan ik daar niets aan veranderen.