Neen Sjarel ik verkoop niets ik heb geplaatst en mij afgevraagd het vocht in de leidingen pvc of staal hoe hou je dat uit de installatie in de opbouw en vocht betekend schimmel .Al eens gezien hoeveel water er gebruikt word bij chappe en bepleitering en al eens het vocht op ramen gezien na bepleistering dat zit overal.En het zijn geen verhaaltjes er is in Nederland wel degelijk onderzoek gedaan naar het fenomeen het is geen cafepraat over één wijk het zijn meerdere gevallen,zelfs een universiteit is er mee bezig.Maar er zijn vandaag middelen genoeg om u te informeren en dan zie de voor en tegen argumenten.
Beste Roland,
Ik heb nergens denk ik gezegd dat je een verkoper zou zijn, dat maakt ook niets uit.
Dat er bij nieuwbouw veel vocht in de woning wordt binnengebracht klopt, en dat moet je zo snel mogelijk laten uitdrogen. Maar dat heeft verder niets te maken met het ventilatiesysteem, dat wordt normaal ook pas opgestart na droging en afwerking van de woning.
En moest iemand het systeem toch al vroeger gebruiken omdat hij denkt dat de woning hierdoor sneller zal uitdrogen dan zou ik dat weliswaar niet aanraden maar na verloop van tijd zou ook eventueel vocht dat hierdoor in het systeem zou komen mee weggeventileerd worden. Nog steeds geen probleem.
Er is toen in Nederland inderdaad veel te doen geweest om dat ene geval en er waren ook veel tegenstrijdige meningen en interpretaties hierover. Ondertussen hebben ook al verschillende onafhankelijke en wetenschappelijke instituten zich hiermee bezig gehouden. Het gevolg is dat inmiddels al zeer lang geleden onomstotelijk is komen vast te staan dat het systeem op zich niets te verwijten valt, het waren andere zware tekortkomingen die aan de basis lagen van de problemen daar.
Desondanks dat eenieder het hier ondertussen over eens is, blijft dit spook af en toe toch nog eens opduiken, al wordt het met de jaren wel minder.
Maar goed, u informeren is een goede raad maar dan moet je bij de geraadpleegde publicatie's altijd nagaan van waar ze komen en of het er geen zijn uit die periode, zo'n acht jaar geleden, toen de zaak nog niet grondig was onderzocht en de wildste geruchten hierover nog volop hun gang konden gaan. En die dingen mag je dan gerust klasseren bij cafépraat.
Feit is ook wel dat het systeem D hoe langer hoe meer de standaard begint te worden bij hedendaagse energiezuinige woningen. Het systeem heeft mij niet nodig als verdediger, het prijst zichzelf wel. Overige systemen worden daarentegen hoe langer hoe meer passé.