Wat is voordeliger: overal vloerverwarming of enkel beneden en boven radiatoren?

53

Wat is voordeliger: overal vloerverwarming of enkel beneden en boven radiatoren?

wijwillenbouwen
wijwillenbouwen
#Verwarming & koeling · 9 jaren geleden

Ik ben van plan een nieuwbouwwoning met E50norm te bouwen. Als energiebron aardgas te nemen met een condensatieketel. Ventilatiesysteem C+ en 20 zonnepanelen. Het staat ook al vast dat ik vloerverwarming verkies beneden, maar nu weet ik niet of ik het beste ook boven vloerverwarming voorzie of radiatoren. Wat is het voordeligste in verbruik?

Alle reacties

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
9 jaren geleden

Als je met SOD firma's gaat werken, heb je waarschijnlijk ook hun architect gekozen.

Dus niemand die een onafhankelijke mening kan geven over de technieken van de SOD firma.

Waarschijnlijk werken ze met een Renson ventillatie, die hebben geen D-systeem en raden een D dus ook ten stelligste af.

Ik hoop dat uw vertrouwen in de SOD firma niet beschaamd wordt, Maar u zal het verschil nooit aan de lijve kunnen ondervinden.

Veel succes met uw bouw.

Erwin

0
roland s
roland s
8 55 Andere particulier
9 jaren geleden

Ik heb nog eens alles herlezen en je plaatst 20 pv panelen hoe groot is de geschatte opbrengst en hoe groot is je verbruik dan zou ik zelfs boven elektrisch  verwarmen.Een hoop kosten bespaard van installatie van het en of het andere systeem

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
9 jaren geleden

wilt u aandacht doen dat de firma die uw c+ plaatst geen pvc buis gebruikt (afloop buis) dit heb ik reeds 3 maal vastgesteld. U kunt boven eventueel overgedimensineerde radiatoren plaatsen deze werken ook op lage th.( deze zijn dan ook groter) en u kunt dan ook enkel de buizen voorzien en indien nodig of gewenst waar nodig en volgens Uw budget er bij plaatsen .

0
wijwillenbouwen
wijwillenbouwen
0 19 Bouwer
9 jaren geleden

wilt u aandacht doen dat de firma die uw c+ plaatst geen pvc buis gebruikt (afloop buis) dit heb ik reeds 3 maal vastgesteld. U kunt boven eventueel overgedimensineerde radiatoren plaatsen deze werken ook op lage th.( deze zijn dan ook groter) en u kunt dan ook enkel de buizen voorzien en indien nodig of gewenst waar nodig en volgens Uw budget er bij plaatsen .

de leidingen voor sanitair worden PE-X buizen met een aluminium beschermlaag in PVC-gaine maar voor de ventilatie weet ik eerlijk gezegd niet, dat zal ik eens moeten vragen dan. Het punt van overgedimensioneerde radiatoren heb ik nog gehoord maar mijn ramen zijn maar 80cm breed en beginnen vanaf 90cm hoog dus ik zou ze maar 80B en 70H willen dus overdimensioren gaat dan al niet, vandaar dat ik als optie volledig vloerverwarming dacht.

0
wijwillenbouwen
wijwillenbouwen
0 19 Bouwer
9 jaren geleden

"Door wijwillenbouwen

Mijn vraag was of ik in de eerste plaats nog verwarming nodig heb op men slaapkamers met een E50 woning.000 De eerste conclusie die ik tot nu toe heb kunnen maken was: ja met een ventilatie C+ wel."

Het spijt me maar ook hier maak je de verkeerde conclusie. Ik kan die conlusie niet maken uit alles wat hier allemaal al geschreven is. Het lijkt er op dat dit topic zijn zin aan het verliezen is. Ik denk dat je alles maar beter in volle vertrouwen aan de SOD overlaat.

neen ik kies zelf welke verwarming ik wil en ik had gehoopt dat men mij daar hier raad om kon geven...

0
Charel
Charel
932 5441 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste wijwillenbouwen,

Je had gehoopt hier goede raad te krijgen. Het probleem is dat je hier al ongelooflijk veel goede raad hebt gekregen, men heeft zich voor u uit de naad gewerkt maar helaas, het was niet hetgeen je wou horen. De vooroordelen en foute interpretaties zijn allen gebleven. Je wil je niet laten overtuigen, dat is zo ongeveer hetzelfde als " ik wil niet de les gespeld worden, laat mij maar dom en vooringenomen".

Verder begrijp ik niet dat je hier raad komt vragen (waar je overigens geen rekening mee houdt) terwijl je blijkbaar tegelijkertijd een grenzeloos vertrouwen in de SOD firma hebt en in hetgeen zij je aanbieden.

Zou je dan niet gewoonweg hen in alles volgen?

Hoewel ik het meestal zeer aangenaam vindt om mensen misschien van dienst te kunnen zijn met mijn ervaring hou ik er nu toch een wrang gevoel aan over.

Desondanks toch succes gewenst met uw project en nog een raad als ik nog mag: Wees op uw hoede bij de verhalen van handelaars, verkopers, aannemers, kortom mensen die aan u gaan verdienen.

0
wijwillenbouwen
wijwillenbouwen
0 19 Bouwer
9 jaren geleden

Beste wijwillenbouwen,

Je had gehoopt hier goede raad te krijgen. Het probleem is dat je hier al ongelooflijk veel goede raad hebt gekregen, men heeft zich voor u uit de naad gewerkt maar helaas, het was niet hetgeen je wou horen. De vooroordelen en foute interpretaties zijn allen gebleven. Je wil je niet laten overtuigen, dat is zo ongeveer hetzelfde als " ik wil niet de les gespeld worden, laat mij maar dom en vooringenomen".

Verder begrijp ik niet dat je hier raad komt vragen (waar je overigens geen rekening mee houdt) terwijl je blijkbaar tegelijkertijd een grenzeloos vertrouwen in de SOD firma hebt en in hetgeen zij je aanbieden.

Zou je dan niet gewoonweg hen in alles volgen?

Hoewel ik het meestal zeer aangenaam vindt om mensen misschien van dienst te kunnen zijn met mijn ervaring hou ik er nu toch een wrang gevoel aan over.

Desondanks toch succes gewenst met uw project en nog een raad als ik nog mag: Wees op uw hoede bij de verhalen van handelaars, verkopers, aannemers, kortom mensen die aan u gaan verdienen.

De enige raad die u mij probeert te geven is te kiezen voor een ventilatie D terwijl dat mijn vraag niet is dus neen ik krijg geen goede raad van u. Mijn vraag gaat over VERWARMING, dus wil u aub mij daar een antwoord over formuleren ofwel ophouden?

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Ik heb u gewoon proberen uit te leggen wat dat syteem D juist inhoudt, hoe het werkt. En dat vooral omdat je zelf liet blijken dat je hierover totaal verkeerde ideeen had. Je was hierover duidelijk slecht ingelicht, je wist totaal niet waarover het ging, en getuige uw laatste opmerkingen hierover, heb je dat nog altijd niet begrepen.

En begrijp me niet verkeerd, ik heb er totaal geen probleem mee dat je bijvoorbeeld voor een C hebt gekozen, dat systeem kan ook zijn voordelen hebben. Ik heb er wel een probleem mee dat je dat duidelijk op basis van foute informatie en redeneringen doet.

Je vraagt advies over het te kiezen verwarmingssysteem, over de andere dingen wil je het niet hebben, je wil er andere dingen niet bij betrekken? 

Snap je niet dat dit geen zin heeft dan? Je kan over dat verwarmingssysteem onmogelijk een juist advies geven als je het niet mag hebben over isolatie, luchtdichtheid en ja, zeker ook het ventilatiesysteem.

Hopelijk krijg je elders nog een juist advies dat je kunt of wilt vertrouwen.

Soit.

0
wijwillenbouwen
wijwillenbouwen
0 19 Bouwer
9 jaren geleden

Beste Sjarel,

het kan best zijn dat uw intenties goed zijn maar u realiseert zich blijkbaar niet dat u blijft doordrammen over iets dat niet gevraagd wordt. Bovendien noemt u de mensen hier dom en vooringenomen, dat gaat er volledig over! Ik ben misschien fout geïnformeerd over het ventilatiesysteem D, het kan allemaal goed zijn dat ik daar verkeerde vooroordelen over heb en u mag mij zeker het proberen uit te leggen maar ik heb u al verschillende keren gezegd dat ik daar niet voor te vinden ben, probeer mij dan ook niet verder te overtuigen. Ik heb al alles beslist en ik kom daar ook niet op terug, het enige dat nog ontbreekt is welk verwarmingssysteem ik op het bovenverdiep zal gebruiken en of er überhaupt nog verwarming nodig is, zo ja, wat het rendabelst is. De ene zegt hier radiatoren, de ander zegt overal vloerverwarming, nog een ander zegt elektrisch vermits ik zonnepanelen heb maar daar wil ik die gratis energie niet voor gebruiken. Dus mijn optie is een gemengd systeem met vloerverwarming beneden en radiatoren boven of overal vloerverwarming, dat is mijn dilemma, niet meer en niet minder. Radiatoren gaan iets goedkoper zijn maar dan moet ik ze al overdimensioneren om op lage temperatuur te kunnen verwarmen, ik wil juist zo weinig mogelijk plaats verliezen aan radiatoren dus waarschijnlijk kan ik dan best opteren voor overal vloerverwarming... ik vroeg me af bij mensen die ook overal vloerverwarming hebben of hun aardgas verbruik drastisch verminderd is, dan zou die meerprijs aan vloerverwarming wel rendabel zijn op termijn en in dat geval zal ik zeker niet meer twijfelen. Graag had ik daar iets over gehoord in de plaats van door te blijven gaan over een ventilatiesysteem waar ik geen interesse in heb.

0
Charel
Charel
9 jaren geleden

Beste, het gaat mij helemaal niet om de D systeem. Het gaat er om dat je de beste beslissing neemt ivm met uw verwarming, daarover vroeg je advies.

En nogmaals, om hierover goed advies te kunnen geven of krijgen moet met alles rekening worden gehouden. Om te beginnen al over isolatie, luchtdiching, ventilatie, gebruik. 

De vraag mag zich dan niet beperken tot:" zou ik radiatoren plaatsen of vloerverwarming, wat denken jullie ?"

Op enkel deze vraag kan je alle soorten antwoorden verwachten en niemand zal weten welk antwoord het goede is. Begrijp je?

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Lucht-luchtwarmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Lucht-luchtwarmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Van de werking, over de voor- en nadelen, tot het onderhoud en de prijs van een lucht-luchtwarmtepomp: we lijsten alles voor jou op!

Lees meer

CO-vergiftiging vermijden: is jouw woning veilig genoeg?

CO-vergiftiging vermijden: is jouw woning veilig genoeg?

Met de winterkou duikt de stille moordenaar koolmonoxide weer op, waardoor het risico op CO-vergiftiging toeneemt. Hoe kan je jezelf beschermen?

Lees meer

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Tijd om je vloerverwarming weer op te starten na de zomer nu de temperaturen dalen? Vloerverwarmingsexpert Dimitri Vits van Easykit geeft tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag