Op welke hoogte plaats ik een nieuwe waterkering?

16

Op welke hoogte plaats ik een nieuwe waterkering?

Roy VDW
Roy VDW
#Muren · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

BESCHRIJVING:

Ik heb recent een huis gekocht (volledig te renoveren). Dit huis heeft een vochtprobleem omdat de waterkering 25 cm boven de vloerpas geplaatst is. Ik ga de vloeropbouw volledig vernieuwen zodat ik deze kan isoleren en vloerverwarming kan plaatsen. Voor ik verder kan met deze opbouw moet ik eerste het vochtprobleem aanpakken. Ik heb besloten de woning te onderzagen met een kettingzaag voor steen en beton.

Normaal zou ik de waterkering plaatsen ter hoogte van de plint (net boven de vloerpas), maar onze woning staat 30 cm hoger t.o.v. het maaiveld. Het is ook niet mogelijk om de waterkering binnen hoger als buiten te steken, het zijn volle muren van 30 cm dik (geen spouw).

VRAAG:

Op welke hoogte moet ik de waterkering plaatsen?

A: Boven het maaiveld buiten (zodat het vocht de kans niet heeft om te stijgen)

B: Boven de vloerpas binnen (deze komt buiten dan op 30 cm hoogte)

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Roy VDW

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34449/img2065.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d0890646915ac474f5524d32fa6c4c0c
1
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

Beste Roy, de foto geeft veel verduidelijking. Ik zie nu aan de binnenkant een volle steense muur in kleine baksteen wat ongebruikelijk maar niet persé onbestaande is bij spouwmuren. Het lijkt er op dat die buitensteen er dan achteraf tegen aan gezet is, en zoals zou blijken zonder spouw. Raar, maar het kan.

Wat ik ook zie is dat de waterkering aan de binnenkant op twee steenlagen boven de vloerplaat zit (is dit de vloerplaat op de foto?). Dat komt dan ongeveer overeen met een hoogte van minder dan 15 cm. In de veronderstelling (verbeter me als ik mis ben) dat je op die vloerplaat nog isolatie,chape en vloer moet voorzien kom je nog minstens 12 cm hoger, de waterkering zit dan nog slechts een drietal cm boven de afgewerkte vloer, wat perfect zou zijn.

In ieder geval is de waterkering nog zeer effectief en zal ze dat ook blijven, dat merk je aan het duidelijke verschil tussen de vochtigheid onder en boven de waterkering. 

Al dan niet een spouw? Ik zou meer dan één steekproef. Een diktemeting van de muur samen met een lengte- en diktemeting van afzonderlijke bakstenen kan ook meer duidelijkheid geven. Als de muurdikte bijvoorbeeld meer dan 28 à 30 cm is, dan heb je daar wellicht toch nog een spouw.

Beste,

De foto geeft inderdaad de vloerplaat weer, dit na het wegnemen van de tegels. Omdat ik ga werken met 14 cm isolatie, een nieuwe betonplaat en vloerverwarming in chape is de ruimte ondertussen 40 cm uitgegraven. 

Het verhogen van de vloer met 12 cm zal er voor zorgen dat het huis nog hoger zal staan t.o.v. het maaiveld. De deurkaders moeten aangepast worden (verhogen), de kamer lijkt kleiner omdat de plafonds lager zijn,... Dit lijkt me niet de beste oplossing. 

De waterkering is nog effectief in het midden, maar minder in de hoeken. Wat is hier de oorzaak van?

Met vriendelijke groeten

Roy

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34490/146861981168263923219983109982951n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3fb2560e79503e2a2167c7e1001d3625
1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste Roy, de foto geeft veel verduidelijking. Ik zie nu aan de binnenkant een volle steense muur in kleine baksteen wat ongebruikelijk maar niet persé onbestaande is bij spouwmuren. Het lijkt er op dat die buitensteen er dan achteraf tegen aan gezet is, en zoals zou blijken zonder spouw. Raar, maar het kan.

Wat ik ook zie is dat de waterkering aan de binnenkant op twee steenlagen boven de vloerplaat zit (is dit de vloerplaat op de foto?). Dat komt dan ongeveer overeen met een hoogte van minder dan 15 cm. In de veronderstelling (verbeter me als ik mis ben) dat je op die vloerplaat nog isolatie,chape en vloer moet voorzien kom je nog minstens 12 cm hoger, de waterkering zit dan nog slechts een drietal cm boven de afgewerkte vloer, wat perfect zou zijn.

In ieder geval is de waterkering nog zeer effectief en zal ze dat ook blijven, dat merk je aan het duidelijke verschil tussen de vochtigheid onder en boven de waterkering. 

Al dan niet een spouw? Ik zou meer dan één steekproef. Een diktemeting van de muur samen met een lengte- en diktemeting van afzonderlijke bakstenen kan ook meer duidelijkheid geven. Als de muurdikte bijvoorbeeld meer dan 28 à 30 cm is, dan heb je daar wellicht toch nog een spouw.

Beste,

De foto geeft inderdaad de vloerplaat weer, dit na het wegnemen van de tegels. Omdat ik ga werken met 14 cm isolatie, een nieuwe betonplaat en vloerverwarming in chape is de ruimte ondertussen 40 cm uitgegraven. 

Het verhogen van de vloer met 12 cm zal er voor zorgen dat het huis nog hoger zal staan t.o.v. het maaiveld. De deurkaders moeten aangepast worden (verhogen), de kamer lijkt kleiner omdat de plafonds lager zijn,... Dit lijkt me niet de beste oplossing. 

De waterkering is nog effectief in het midden, maar minder in de hoeken. Wat is hier de oorzaak van?

Met vriendelijke groeten

Roy

Ik begrijp het nog niet goed. Op uw eerdere foto was de vloerplaat te zien na wegname van de vloer. Daar zat de waterkering op maximum 15 cm boven die vloerplaat, dus boven de ondertussen weggebroken vloer kan dat maar ongeveer 3 tot 9 cm geweest zijn. Als nu bij de nieuwe vloeropbouw de uiteindelijke nieuwe afgewerkte vloer op dezelfde hoogte komt als de vroegere, en dus niet 12 cm hoger, dan zit je toch nog altijd goed met die waterkering op 3 tot 9 cm hoger?

Dat het in de hoeken ook min of meer vochtig is boven de waterkering is hoogstwaarschijnlijk niet te wijten aan opstijgend vocht maar eerder aan condensvocht, dat manifesteert zich typisch vooral in hoeken omdat daar minder uitdrogende luchtcirculatie is. Hetzelfde doet zich typisch voor achter meubels. Vermits het wellicht een woning betreft die een tijdje ongeventileerd heeft leeggestaan is de kans hierop zeer groot.

1
Charel
Charel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Op die foto's zie ik overal een effectieve waterkering zitten op ongeveer 12 cm boven de afgewerkte vloer. Ik zie absoluut geen noodzaak om een bijkomende waterkering te voorzien. Dat die waterkering toevallig in de hoeken defect zou zijn acht ik zo goed als onmogelijk. Zoals ik al zei is hier bijna zeker sprake van condensatievocht, en dat is niet toevallig eerst aanwezig in hoeken van een kamer, dat is zelfs typisch (minder luchtcirculatie daar). En zoals ik aan de foto's zie, was de woning van te voren, nog tijdens de bewoning, al in een marginale staat. Het is en ieder geval goed dat je de muren hebt vrij gemaakt zodat die beter zouden kunnen uitdrogen. Niet te snel oordelen is hier de boodschap, want ik ben vrijwel zeker dat je alles kunt oplossen zonder iets extra te doen aan de waterkering. Ik ben ook vrijwel zeker dat de meeste vochtbestrijdingsfirma's of hun vertegenwoordigers/verkopers u zullen adviseren om dure maar volgens mij nutteloze werken te laten uitvoeren.

Bij het herbepleisteren van de muren moet je er voor zorgen dat het gedeelte muur onder de waterkering met een waterdichte pleiser wordt afgewerkt zodat je geen vochtbrug kunt hebben tussen de muur onder en boven de waterkering. Vraag hierbij nog raad aan een goede vloerder of bezetter.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier

De foto laat een kleine villa zien ws uit de jaren 60.  Deze hebben wel degelijk spouwmuren (dit kan je met zekerheid zien uit het metselverband van de buitenmuur: alle stenen in de lengterichting).  Van de ondersokkel zie k het niet doch t zal ook wel met een spouw zijn.

waterkering komt binnen tot zo n 5 cm boven het vloerblad uit.   Mogelijks is metselpuin die de spouw vult oorzaak van opstijgend of doorslaand vocht.

Bij een grondige renovatie wordt ook bv de vloerchape vernieuwd door een geisoleerde omdat veel oude vloeren "te koud" hebben met condensvocht tot gevolg.  

k Zou een architect overwegen om de renovatie in goede banen te leiden.

0
Charel
Charel

BESCHRIJVING:

Ik heb recent een huis gekocht (volledig te renoveren). Dit huis heeft een vochtprobleem omdat de waterkering 25 cm boven de vloerpas geplaatst is. Ik ga de vloeropbouw volledig vernieuwen zodat ik deze kan isoleren en vloerverwarming kan plaatsen. Voor ik verder kan met deze opbouw moet ik eerste het vochtprobleem aanpakken. Ik heb besloten de woning te onderzagen met een kettingzaag voor steen en beton.

Normaal zou ik de waterkering plaatsen ter hoogte van de plint (net boven de vloerpas), maar onze woning staat 30 cm hoger t.o.v. het maaiveld. Het is ook niet mogelijk om de waterkering binnen hoger als buiten te steken, het zijn volle muren van 30 cm dik (geen spouw).

VRAAG:

Mvg,

Roy VDW

Ik ben het eens met Kris: je  laat je best adviseren door een architect of tenminste door iemand die ervaring in de bouw heeft, want:

- Ook ik ben er zeker van dat dit muren met een spouw en een waterkering zijn

- Ik zie de waterkering aan de buitenkant op één laag boven de bestrating naar de voordeur, perfecte hoogte eigenlijk. Dat is ongeveer 6 cm boven de binnenvloer, het zou me dus verbazen moest de waterwering aan de binnenkant zo veel hoger zitten (maar het kan uiteraard).

- als je de woning geheel gaat renoveren dan zal je deze allicht ook beter gaan isoleren, om daarbij de vloer degelijk te kunnen isoleren is het misschien te overwegen, of zal het nodig zijn, om de vloerhoogte te verhogen zodat die waterkering misschien helemaal niet meer te hoog zit.

- is het wel zo zeker dat het vocht in de muren voortkomt van opstijgend vocht? Er kunnen nog tal van andere oorzaken zijn. Een goede beschrijving van wat je merkt, waar en hoe, zou nuttig kunnen zijn, evenals een beschrijving van hoe de woning wordt gebruikt, welke kamers last hebben van vocht, waar en hoe er wordt verwarmd en vooral ook waar en hoe er wordt geventileerd.

0
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

De foto laat een kleine villa zien ws uit de jaren 60.  Deze hebben wel degelijk spouwmuren (dit kan je met zekerheid zien uit het metselverband van de buitenmuur: alle stenen in de lengterichting).  Van de ondersokkel zie k het niet doch t zal ook wel met een spouw zijn.

waterkering komt binnen tot zo n 5 cm boven het vloerblad uit.   Mogelijks is metselpuin die de spouw vult oorzaak van opstijgend of doorslaand vocht.

Bij een grondige renovatie wordt ook bv de vloerchape vernieuwd door een geisoleerde omdat veel oude vloeren "te koud" hebben met condensvocht tot gevolg.  

k Zou een architect overwegen om de renovatie in goede banen te leiden.

Beste,

Eerst en vooral bedankt voor uw antwoord! Het gaat over een huis/villa gebouwd in 1952. Wat de spouwmuren betreft is er recent iemand langs geweest. Deze persoon heeft samen met mij een steen uitgeslepen om een duidelijk beeld te krijgen van de muren. De muren die evenwijdig lopen met de straat (voorgevel,...), zijn volle muren. De muren die haaks staan op de straat zijn muren met een spouw.  

Wat de oorzaak betreft zijn er ondertussen meer dan 10 mensen langs geweest, 8 mensen bevestigde als oorzaak 'opstijgend vocht'. Ook binnenmuren tonen sporen van vocht. 

Het huis krijgt een volledige vloeropbouw (betonplaat,isolatie,vloerverwarming,chape en vloerafwerking). Een architect stellen we nog even uit om te raadplegen. Kan een architect raad geven bij een vochtprobleem?

Alvast bedankt.

Mvg, Roy

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34478/img2331.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=127eca8b7319022265edc1878903efe3
0
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

BESCHRIJVING:

VRAAG:

Mvg,

Roy VDW

Ik ben het eens met Kris: je  laat je best adviseren door een architect of tenminste door iemand die ervaring in de bouw heeft, want:

- Ook ik ben er zeker van dat dit muren met een spouw en een waterkering zijn

- Ik zie de waterkering aan de buitenkant op één laag boven de bestrating naar de voordeur, perfecte hoogte eigenlijk. Dat is ongeveer 6 cm boven de binnenvloer, het zou me dus verbazen moest de waterwering aan de binnenkant zo veel hoger zitten (maar het kan uiteraard).

- als je de woning geheel gaat renoveren dan zal je deze allicht ook beter gaan isoleren, om daarbij de vloer degelijk te kunnen isoleren is het misschien te overwegen, of zal het nodig zijn, om de vloerhoogte te verhogen zodat die waterkering misschien helemaal niet meer te hoog zit.

- is het wel zo zeker dat het vocht in de muren voortkomt van opstijgend vocht? Er kunnen nog tal van andere oorzaken zijn. Een goede beschrijving van wat je merkt, waar en hoe, zou nuttig kunnen zijn, evenals een beschrijving van hoe de woning wordt gebruikt, welke kamers last hebben van vocht, waar en hoe er wordt verwarmd en vooral ook waar en hoe er wordt geventileerd.

Beste

Bedankt voor uw antwoord!

Ik heb de meeste informatie reeds geantwoord op het bericht van Kris. Ik heb ook een extra foto toegevoegd waar duidelijk is dat de waterkering binnen aan de hoge kant zit. Ik wil uiteraard geen plinten met een hoogte van 30 cm. De vloer verhogen en vertrouwen op een waterkering van meer dan 60 jaar oud, lijkt me niet de beste oplossing.

Wat de beschrijving betreft:

1. Waar: alle kamers van het huis (binnen en buitenmuren) tot aan de oude waterkeringen, in de hoeken van de ruimtes stijgt het vocht een stuk hoger.

2. Hoe: duidelijk zichtbaar en voelbaar aan het oude bezetsel (valt er direct af en is golvend), na het verwijderen zijn de stenen effectief nat en donkerder van kleur (zie foto)

Met vriendelijke groeten

Roy

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34479/img2330-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c623a5da2e9eaa463062f19666790f21
0
Charel
Charel
8 jaren geleden

0
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

Beste,

Met vriendelijke groeten

Roy

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34490/146861981168263923219983109982951n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3fb2560e79503e2a2167c7e1001d3625
0
Charel
Charel
8 jaren geleden

Beste,

Met vriendelijke groeten

Roy

Ik begrijp het nog niet goed. Op uw eerdere foto was de vloerplaat te zien na wegname van de vloer. Daar zat de waterkering op maximum 15 cm boven die vloerplaat, dus boven de ondertussen weggebroken vloer kan dat maar ongeveer 3 tot 9 cm geweest zijn. Als nu bij de nieuwe vloeropbouw de uiteindelijke nieuwe afgewerkte vloer op dezelfde hoogte komt als de vroegere, en dus niet 12 cm hoger, dan zit je toch nog altijd goed met die waterkering op 3 tot 9 cm hoger?

Dat het in de hoeken ook min of meer vochtig is boven de waterkering is hoogstwaarschijnlijk niet te wijten aan opstijgend vocht maar eerder aan condensvocht, dat manifesteert zich typisch vooral in hoeken omdat daar minder uitdrogende luchtcirculatie is. Hetzelfde doet zich typisch voor achter meubels. Vermits het wellicht een woning betreft die een tijdje ongeventileerd heeft leeggestaan is de kans hierop zeer groot.

0
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

Beste,

Met vriendelijke groeten

Roy

Beste,

In bijlage de duidelijkste foto's die ik heb toen de vloer nog niet was weggenomen. De nieuwe vloer komt op dezelfde hoogte als zichtbaar op de foto's. 

De woning heeft een klein jaar stilgestaan, dus er was weinig sprake van ventilatie. Het hoog stijgend vocht kan toch niets te make hebben met een slechte aansluiting van de waterkering in de hoeken? 

Hopelijk heb je door de foto's ondertussen een duidelijk beeld. Ik denk nog steeds dat de waterkering bijna drie stenen te hoog zit.

Met vriendelijke groeten

Roy

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34492/img2934.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b8e9f48588baa3b44f21593370252b1chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34492/img2935.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7a07bb9d147873e4593994ea065bc32fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34492/img2936.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=786bbe36a9d789031b642870fb3608bc
0
Charel
Charel

Op die foto's zie ik overal een effectieve waterkering zitten op ongeveer 12 cm boven de afgewerkte vloer. Ik zie absoluut geen noodzaak om een bijkomende waterkering te voorzien. Dat die waterkering toevallig in de hoeken defect zou zijn acht ik zo goed als onmogelijk. Zoals ik al zei is hier bijna zeker sprake van condensatievocht, en dat is niet toevallig eerst aanwezig in hoeken van een kamer, dat is zelfs typisch (minder luchtcirculatie daar). En zoals ik aan de foto's zie, was de woning van te voren, nog tijdens de bewoning, al in een marginale staat. Het is en ieder geval goed dat je de muren hebt vrij gemaakt zodat die beter zouden kunnen uitdrogen. Niet te snel oordelen is hier de boodschap, want ik ben vrijwel zeker dat je alles kunt oplossen zonder iets extra te doen aan de waterkering. Ik ben ook vrijwel zeker dat de meeste vochtbestrijdingsfirma's of hun vertegenwoordigers/verkopers u zullen adviseren om dure maar volgens mij nutteloze werken te laten uitvoeren.

Bij het herbepleisteren van de muren moet je er voor zorgen dat het gedeelte muur onder de waterkering met een waterdichte pleiser wordt afgewerkt zodat je geen vochtbrug kunt hebben tussen de muur onder en boven de waterkering. Vraag hierbij nog raad aan een goede vloerder of bezetter.

0
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

Bedankt voor de goede uitleg. 

Toch geeft het mij een slecht gevoel dat een waterkering 12 cm boven de vloerpas zit, het vocht kan hoger stijgen dan normaal de bedoeling is.

Wanneer ik de vloeropbouw volledig aanpak heb ik de mogelijkheid om een tweede steken op een betere hoogte. Als ik toch zou kiezen om dit te doen:

Is dit dan 3 stenen lager dan de huidige waterkering (achter de plint) of net boven de betonplaat (omdat het huis hoger staat en de buitenmuren ook vocht opnemen)?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes voor je vochtproblemen

Vraag nu vrijblijvend offertes voor je vochtproblemen

Weg met vochtplekken en schimmel in huis! Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van specialisten voor een gezonde woning.

Offertes aanvragen
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Crepi voor jouw gevel: ontdek hier de prijs per vierkante meter

Crepi voor jouw gevel: ontdek hier de prijs per vierkante meter

Wat is de prijs van crepi voor je gevel? Lees alles over de soorten crepi, premies en handige tips om te besparen op je kosten.

Lees meer

Je gevel reinigen: hoe knap je hem weer helemaal op?

Je gevel reinigen: hoe knap je hem weer helemaal op?

Jarenlange blootstelling aan weer en wind doet je gevel geen goed. Met deze technieken kan je je gevel reinigen of opknappen.

Lees meer

In de kijker: een koele mosgevel voor je woning

In de kijker: een koele mosgevel voor je woning

Ontdek hoe de innovatieve mosgevel van het Nederlandse Respyre jouw woning duurzaam en groen en je omgeving koeler maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag