Op welke hoogte plaats ik een nieuwe waterkering?

16

Op welke hoogte plaats ik een nieuwe waterkering?

Roy VDW
Roy VDW
#Muren · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

BESCHRIJVING:

Ik heb recent een huis gekocht (volledig te renoveren). Dit huis heeft een vochtprobleem omdat de waterkering 25 cm boven de vloerpas geplaatst is. Ik ga de vloeropbouw volledig vernieuwen zodat ik deze kan isoleren en vloerverwarming kan plaatsen. Voor ik verder kan met deze opbouw moet ik eerste het vochtprobleem aanpakken. Ik heb besloten de woning te onderzagen met een kettingzaag voor steen en beton.

Normaal zou ik de waterkering plaatsen ter hoogte van de plint (net boven de vloerpas), maar onze woning staat 30 cm hoger t.o.v. het maaiveld. Het is ook niet mogelijk om de waterkering binnen hoger als buiten te steken, het zijn volle muren van 30 cm dik (geen spouw).

VRAAG:

Op welke hoogte moet ik de waterkering plaatsen?

A: Boven het maaiveld buiten (zodat het vocht de kans niet heeft om te stijgen)

B: Boven de vloerpas binnen (deze komt buiten dan op 30 cm hoogte)

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Roy VDW

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34449/img2065.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d0890646915ac474f5524d32fa6c4c0c
1
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

Beste Roy, de foto geeft veel verduidelijking. Ik zie nu aan de binnenkant een volle steense muur in kleine baksteen wat ongebruikelijk maar niet persé onbestaande is bij spouwmuren. Het lijkt er op dat die buitensteen er dan achteraf tegen aan gezet is, en zoals zou blijken zonder spouw. Raar, maar het kan.

Wat ik ook zie is dat de waterkering aan de binnenkant op twee steenlagen boven de vloerplaat zit (is dit de vloerplaat op de foto?). Dat komt dan ongeveer overeen met een hoogte van minder dan 15 cm. In de veronderstelling (verbeter me als ik mis ben) dat je op die vloerplaat nog isolatie,chape en vloer moet voorzien kom je nog minstens 12 cm hoger, de waterkering zit dan nog slechts een drietal cm boven de afgewerkte vloer, wat perfect zou zijn.

In ieder geval is de waterkering nog zeer effectief en zal ze dat ook blijven, dat merk je aan het duidelijke verschil tussen de vochtigheid onder en boven de waterkering. 

Al dan niet een spouw? Ik zou meer dan één steekproef. Een diktemeting van de muur samen met een lengte- en diktemeting van afzonderlijke bakstenen kan ook meer duidelijkheid geven. Als de muurdikte bijvoorbeeld meer dan 28 à 30 cm is, dan heb je daar wellicht toch nog een spouw.

Beste,

De foto geeft inderdaad de vloerplaat weer, dit na het wegnemen van de tegels. Omdat ik ga werken met 14 cm isolatie, een nieuwe betonplaat en vloerverwarming in chape is de ruimte ondertussen 40 cm uitgegraven. 

Het verhogen van de vloer met 12 cm zal er voor zorgen dat het huis nog hoger zal staan t.o.v. het maaiveld. De deurkaders moeten aangepast worden (verhogen), de kamer lijkt kleiner omdat de plafonds lager zijn,... Dit lijkt me niet de beste oplossing. 

De waterkering is nog effectief in het midden, maar minder in de hoeken. Wat is hier de oorzaak van?

Met vriendelijke groeten

Roy

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34490/146861981168263923219983109982951n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3fb2560e79503e2a2167c7e1001d3625
1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste Roy, de foto geeft veel verduidelijking. Ik zie nu aan de binnenkant een volle steense muur in kleine baksteen wat ongebruikelijk maar niet persé onbestaande is bij spouwmuren. Het lijkt er op dat die buitensteen er dan achteraf tegen aan gezet is, en zoals zou blijken zonder spouw. Raar, maar het kan.

Wat ik ook zie is dat de waterkering aan de binnenkant op twee steenlagen boven de vloerplaat zit (is dit de vloerplaat op de foto?). Dat komt dan ongeveer overeen met een hoogte van minder dan 15 cm. In de veronderstelling (verbeter me als ik mis ben) dat je op die vloerplaat nog isolatie,chape en vloer moet voorzien kom je nog minstens 12 cm hoger, de waterkering zit dan nog slechts een drietal cm boven de afgewerkte vloer, wat perfect zou zijn.

In ieder geval is de waterkering nog zeer effectief en zal ze dat ook blijven, dat merk je aan het duidelijke verschil tussen de vochtigheid onder en boven de waterkering. 

Al dan niet een spouw? Ik zou meer dan één steekproef. Een diktemeting van de muur samen met een lengte- en diktemeting van afzonderlijke bakstenen kan ook meer duidelijkheid geven. Als de muurdikte bijvoorbeeld meer dan 28 à 30 cm is, dan heb je daar wellicht toch nog een spouw.

Beste,

De foto geeft inderdaad de vloerplaat weer, dit na het wegnemen van de tegels. Omdat ik ga werken met 14 cm isolatie, een nieuwe betonplaat en vloerverwarming in chape is de ruimte ondertussen 40 cm uitgegraven. 

Het verhogen van de vloer met 12 cm zal er voor zorgen dat het huis nog hoger zal staan t.o.v. het maaiveld. De deurkaders moeten aangepast worden (verhogen), de kamer lijkt kleiner omdat de plafonds lager zijn,... Dit lijkt me niet de beste oplossing. 

De waterkering is nog effectief in het midden, maar minder in de hoeken. Wat is hier de oorzaak van?

Met vriendelijke groeten

Roy

Ik begrijp het nog niet goed. Op uw eerdere foto was de vloerplaat te zien na wegname van de vloer. Daar zat de waterkering op maximum 15 cm boven die vloerplaat, dus boven de ondertussen weggebroken vloer kan dat maar ongeveer 3 tot 9 cm geweest zijn. Als nu bij de nieuwe vloeropbouw de uiteindelijke nieuwe afgewerkte vloer op dezelfde hoogte komt als de vroegere, en dus niet 12 cm hoger, dan zit je toch nog altijd goed met die waterkering op 3 tot 9 cm hoger?

Dat het in de hoeken ook min of meer vochtig is boven de waterkering is hoogstwaarschijnlijk niet te wijten aan opstijgend vocht maar eerder aan condensvocht, dat manifesteert zich typisch vooral in hoeken omdat daar minder uitdrogende luchtcirculatie is. Hetzelfde doet zich typisch voor achter meubels. Vermits het wellicht een woning betreft die een tijdje ongeventileerd heeft leeggestaan is de kans hierop zeer groot.

1
Charel
Charel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Op die foto's zie ik overal een effectieve waterkering zitten op ongeveer 12 cm boven de afgewerkte vloer. Ik zie absoluut geen noodzaak om een bijkomende waterkering te voorzien. Dat die waterkering toevallig in de hoeken defect zou zijn acht ik zo goed als onmogelijk. Zoals ik al zei is hier bijna zeker sprake van condensatievocht, en dat is niet toevallig eerst aanwezig in hoeken van een kamer, dat is zelfs typisch (minder luchtcirculatie daar). En zoals ik aan de foto's zie, was de woning van te voren, nog tijdens de bewoning, al in een marginale staat. Het is en ieder geval goed dat je de muren hebt vrij gemaakt zodat die beter zouden kunnen uitdrogen. Niet te snel oordelen is hier de boodschap, want ik ben vrijwel zeker dat je alles kunt oplossen zonder iets extra te doen aan de waterkering. Ik ben ook vrijwel zeker dat de meeste vochtbestrijdingsfirma's of hun vertegenwoordigers/verkopers u zullen adviseren om dure maar volgens mij nutteloze werken te laten uitvoeren.

Bij het herbepleisteren van de muren moet je er voor zorgen dat het gedeelte muur onder de waterkering met een waterdichte pleiser wordt afgewerkt zodat je geen vochtbrug kunt hebben tussen de muur onder en boven de waterkering. Vraag hierbij nog raad aan een goede vloerder of bezetter.

Alle reacties

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

Bedankt voor de goede uitleg. 

Toch geeft het mij een slecht gevoel dat een waterkering 12 cm boven de vloerpas zit, het vocht kan hoger stijgen dan normaal de bedoeling is.

Wanneer ik de vloeropbouw volledig aanpak heb ik de mogelijkheid om een tweede steken op een betere hoogte. Als ik toch zou kiezen om dit te doen:

Is dit dan 3 stenen lager dan de huidige waterkering (achter de plint) of net boven de betonplaat (omdat het huis hoger staat en de buitenmuren ook vocht opnemen)?

Een tweede waterkering steken is een redelijk ingrijpend en duur werk. Bij zulke werken moet je je tenminste al ernstig afvragen of het inderdaad nodig is, je moet zoiets niet zo maar doen omdat je een slecht gevoel hebt anders. Dat slecht gevoel is hoogstwaarschijnlijk zelfs onterecht.

Drie stenen lager zou trouwens veel te laag zijn, dan zit je onder het niveau van de afgewerkte vloer.

Maar meet nu eens hoe hoog die waterkering aan de binnenkant zit ten opzichte van het vroegere en toekomstige vloerniveau. Ik schat 12 cm, jij sprak in het begin over meer dan 20 cm, voor hetzelfde geld is het misschien maar 9 cm. Sowieso kan je dit altijd afwerken op een manier dat je geen last van opstijgend vocht hebt, namelijk door onder de plint te pleisteren met waterdichte pleister. Je schijnt hier geen geloof aan te hechten.

0
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

Bedankt voor de goede uitleg. 

Toch geeft het mij een slecht gevoel dat een waterkering 12 cm boven de vloerpas zit, het vocht kan hoger stijgen dan normaal de bedoeling is.

Wanneer ik de vloeropbouw volledig aanpak heb ik de mogelijkheid om een tweede steken op een betere hoogte. Als ik toch zou kiezen om dit te doen:

Is dit dan 3 stenen lager dan de huidige waterkering (achter de plint) of net boven de betonplaat (omdat het huis hoger staat en de buitenmuren ook vocht opnemen)?

Een tweede waterkering steken is een redelijk ingrijpend en duur werk. Bij zulke werken moet je je tenminste al ernstig afvragen of het inderdaad nodig is, je moet zoiets niet zo maar doen omdat je een slecht gevoel hebt anders. Dat slecht gevoel is hoogstwaarschijnlijk zelfs onterecht.

Drie stenen lager zou trouwens veel te laag zijn, dan zit je onder het niveau van de afgewerkte vloer.

Maar meet nu eens hoe hoog die waterkering aan de binnenkant zit ten opzichte van het vroegere en toekomstige vloerniveau. Ik schat 12 cm, jij sprak in het begin over meer dan 20 cm, voor hetzelfde geld is het misschien maar 9 cm. Sowieso kan je dit altijd afwerken op een manier dat je geen last van opstijgend vocht hebt, namelijk door onder de plint te pleisteren met waterdichte pleister. Je schijnt hier geen geloof aan te hechten.

Beste Sjarel, 

Heb het net eens exact nagemeten. De waterkering zit 16,8 cm hoger dan het vloerniveau. Afwerken tegen een vochtige muur heb ik nog niet veel over gelezen (dit lijkt mij eerder verbergen). In een nieuwbouw zitten toch ook 3 waterkeringen, lijkt het dan een goede oplossing om een nieuwe waterkering boven de draagvloer (betonplaat) te steken. Deze zou buiten uitkomen op een mooie hoogte (enkele centimeters boven het maaiveld).

Mvg,

Roy

0
Charel
Charel
8 jaren geleden

Beste Sjarel, 

Heb het net eens exact nagemeten. De waterkering zit 16,8 cm hoger dan het vloerniveau. Afwerken tegen een vochtige muur heb ik nog niet veel over gelezen (dit lijkt mij eerder verbergen). In een nieuwbouw zitten toch ook 3 waterkeringen, lijkt het dan een goede oplossing om een nieuwe waterkering boven de draagvloer (betonplaat) te steken. Deze zou buiten uitkomen op een mooie hoogte (enkele centimeters boven het maaiveld).

Mvg,

Roy

Beste Roy, voor wat het voor jou waard is:

Muren trekken altijd vocht aan uit de vochtige ondergrond. Voor de muren op zich (stenen en voegen) kan dit geen kwaad, die zijn daartegen bestand. Het kan wel kwaad als die muren het vocht vervolgens kunnen doorgeven aan materialen die daar niet of minder tegen bestand zijn zoals bijvoorbeeld een gipspleister of houten constructiedelen. Daarom moet er een waterkering geplaatst worden om dat contact onmogelijk te maken. Die waterkering kan een horizontale folie tussen de muur zijn maar kan ook een verticale waterdichte bepleistering zijn. In jouw geval is dat dan een combinatie van de twee, een verticaal stukje waterdicht bepleisterd aansluitend aan een stukje horizontaal waterdichte folie.

Je moet dat niet zien als verbergen, dat is gewoon de realiteit, muren onder of achter de waterkering zijn en blijven vochtig, de rest niet. Na die gepleisterde waterkering kan de normale gipspleister hierover worden doorgetrokken, eventueel tot op de hoogte van de plint. De plinten kunnen dan worden geplaatst of gelijmd tegen die waterdichte bepleistering.

De waterkering moet in ieder geval aan de binnenkant steeds een stuk hoger zitten dan het niveau van de afgewerkte vloer. Ook bij die lagere waterkeringen wordt tegenwoordig bijna standaard die waterdichte onderbepleistering uitgevoerd, niks speciaal dus.

Voor buiten maakt het niet uit op waterkering uitkomt op 5 of 10 of 15 cm boven het maaiveld, zolang het maar hoger is. Vijf cm vind ik dan wel een minimum.

0
Roy VDW
Roy VDW
0 11 Verbouwer
8 jaren geleden

Beste Sjarel, 

Mvg,

Roy

Beste Roy, voor wat het voor jou waard is:

Muren trekken altijd vocht aan uit de vochtige ondergrond. Voor de muren op zich (stenen en voegen) kan dit geen kwaad, die zijn daartegen bestand. Het kan wel kwaad als die muren het vocht vervolgens kunnen doorgeven aan materialen die daar niet of minder tegen bestand zijn zoals bijvoorbeeld een gipspleister of houten constructiedelen. Daarom moet er een waterkering geplaatst worden om dat contact onmogelijk te maken. Die waterkering kan een horizontale folie tussen de muur zijn maar kan ook een verticale waterdichte bepleistering zijn. In jouw geval is dat dan een combinatie van de twee, een verticaal stukje waterdicht bepleisterd aansluitend aan een stukje horizontaal waterdichte folie.

Je moet dat niet zien als verbergen, dat is gewoon de realiteit, muren onder of achter de waterkering zijn en blijven vochtig, de rest niet. Na die gepleisterde waterkering kan de normale gipspleister hierover worden doorgetrokken, eventueel tot op de hoogte van de plint. De plinten kunnen dan worden geplaatst of gelijmd tegen die waterdichte bepleistering.

De waterkering moet in ieder geval aan de binnenkant steeds een stuk hoger zitten dan het niveau van de afgewerkte vloer. Ook bij die lagere waterkeringen wordt tegenwoordig bijna standaard die waterdichte onderbepleistering uitgevoerd, niks speciaal dus.

Voor buiten maakt het niet uit op waterkering uitkomt op 5 of 10 of 15 cm boven het maaiveld, zolang het maar hoger is. Vijf cm vind ik dan wel een minimum.

Beste Sjarel,

Bedankt voor het duidelijk antwoord omtrent het vochtprobleem. Ik had het toestel al besteld om te onderzagen, dit vanwege verschillende meningen van 'experts' dat de waterkering totaal fout is geplaatst. 

Na de verschillende opmerkingen van u, begin ik steeds meer te twijfelen over het onderkappen. Alleen heb ik nog een slecht gevoel over de zouten op de buitenmuur, verschillende mensen hebben ook een meting gedaan waar al de muren nat waren. Binnen is het probleem ook zichtbaar op niet afgebroken muren. (zie foto's)

Met vriendelijke groeten 

Roy

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34585/img2965.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b5218585b02330d6a16abed9960a4861https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34585/img2966.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cfc51d3b2cd089108ea178bf4ae89b1c
0
Charel
Charel
8 jaren geleden

Beste Roy,

Vooral op die tweede foto is duidelijk te zien wat het probleem is. We weten nu dat de waterkering op 12 tot 16 cm boven het vloerniveau zit. Die plint is zo te zien minder dan 10 cm hoog, daarboven heb je hoogstwaarschijnlijk een gewone gipspleister. Die gipspleister kan vocht opslorpen en maakt een vochtbrug tussen het gedeelte muur onder de waterkering en het gedeelte muur er boven. In dit geval moeten de plinten verwijderd worden en vervolgens moet de gewone gipspleister onder de waterkering afgekapt worden om deze te vervangen door een waterdichte pleister. Hierop kan je dan nog een dunne afwerklaag pleisteren en de plinten herplaatsen.

Dat de stenen aan de buitenkant en onder de waterkering vochtig zijn en er dus iets anders uitzien kan normaal geen kwaad. Dat wordt niet enkel door opstijgend grondwater veroorzaakt maar vooral ook door opspattend regenwater. Dus een lagere waterkering gaat dit niet noodzakelijk vermijden. Dat is meestal ook de reden dat aan de buitenkant de onderste 40 cm dikwijls wordt voorzien van een plint of een buitenpleister.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

De verwarming lager of afzetten in bepaalde ruimtes om een hoge energiefactuur te vermijden? Ontdek hoe dat kan leiden tot vochtproblemen.

Lees meer

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag